Flytta på dig kattkräk

Haukur

Trådstartare
Hm, hade hantverkare här hemma i morse, dom skulle byta min ytterdörr. Plötsligt hör jag en duns i hallen och ett "förbannade kattkräk". Det kommer fram att han snubblat på ena katten som han tagit förgivet skulle flytta på sig när han stövlade fram.:confused:

Det drog igång en fundering i mitt huvud, många har snubblat och tom satt sig på mina katter för att dom tror att dom ska flytta sig när dom kommer stövlandes. Missarna har till största delen levt själva med mig och är vana vid att bli behandlade med respekt, sitter dom på golvet så går jag runt, inte över eller på.. Dom är helt enkelt vana vid att få sitta kvar om dom var där först. Har dock varit hemma hos många vars katter flyr fortast möjligast om man går emot dom -dessa katter måste ju varar vana vid att man stövlar över dom?

Hur är era katter? Flyttar dom sig eller sitter dom tryggt kvar? Tycker du att katten ska flytta sig om du kommer gående eller om du tänker sätta dig på stolen kisse redan sitter?

Sv: Flytta på dig kattkräk

Mina och dina katter verkar bli behandlade med samma respekt. Även om vi är fem i familjen jag, sambon två tonåringar och en ettåring så ligger katterna kvar när vi kommer dom är så säkra på oss så att den svarta vi har har vi satt oss på pga att vi har en svart skinnsoffa och när han ligger där så synns han inte.

våra katter är så säkra på männinskor så att de inte ens bryrsig om ettåringen kommer dom ligger tryggtkvar. Och när jag kommer till bekanta som har katter som sicker vind för våg när man kommer så skyller de på att katterna inte är vana vid främmande, blir jag lite fundersam över hur dom bli behandlade. För en katt som blir väl behandlad litar väl på de flest människor eller,
sen att det finns katter som ha blivit missskötta och att de tappat tron på människor är väl förståligt.

Kommer det folk som inte hör till huset flyttar de oftast sig, likaså när sonen kommer rännande. Är det jag själv sitter/ligger de kvar.

Väl behandlade här hemma är de naturligtvis, men sonen var inte alltid helt mildhänt när han var lill-liten. De är ju utekatter, så jag är glad de inte gör sig vän med vem som helst, hursomhelst. När det kommer obekanta brukar de ofta gå undan och kolla läget, kommer fram när de känner sig säkra. Inte alltid de ens är intresserade av att hälsa.

Folk som de spontant tyr sig till stiger i aktning hos mig. Hoppar de upp i knät på en ny bekantskap är det en vettig människa... :banana:Litar på katternas förmåga att bedöma människor. :p

Har svårt att svara för jag har bara 5 cm av skrivbordstolen och håller på att ramla. Skriver mer när Sussie har vaknat ;)

Isola flyttar sig inte om jag inte säger åt henne att flytta sig, Dimma flydde i början men börjar nu lära sig att den som är lurvig och söt har övertaget på tvåbeningarna. :angel:

Senast ändrad:

Vår ena katt, hon är inte rädd för något och flyttar sig aldrig. Hon är svart-vit och de flesta saker vi har hemma är svarta, så jag går inte längre på något som är svart, hehe. Det är dock lite problematiskt när vi har två svarta mattor och en varsin svart datastol (där man såklart alltid skall ligga).

Den andra katten, han syns bra mot allt svart då han är röd, men han är en riktig fegis. Springer fort iväg vid okända ljud och gömmer sig helst en stund när det kommer nya människor.

Båda är lika gamla, 5,5 månad och har bott hos mig i två månader. Hankatten hoppas vi skall bli lite mindre rädd, men det verkar ta tid.

Jag hoppas verkligen inte att den där tesen om respekt stämmer i hans fall, för båda katterna blir behandlade med mycket respekt men är ändå helt olika. I vårt fall tror jag faktiskt att det handlar lite om personlighet och kanske tidigare upplevelser (han är ändå hittekatt).

Jag skulle bli vrålarg om nån kallade mina katter förbannade kattkräk, jag skulle få lust att gå fram till hantverkaren och sparka honom på smalbenet och skrika Flytta på dig GUBBKRÄK alternativt KÄRRINGKRÄK!!!!

Jag håller helt med millus. Sådant är ju något man inte gör och gillar hantverkaren inte katter så är det ju faktiskt väldigt bra om han erättar det för husse eller matte. Som kattägare så skulle jag inte vilja att en hantverkare som ogillar katter skall behöva störa sig på mina buskatter.

Vi måste ha haft tur, vi bor i en nybyggd studentlägenhet och vid fem tillfällen har vi haft olika hantverkare som fixat diverse saker. Alla hantverkare hittills har varit förtjusta i våra kattungar och börjat kela med dem (i alla fall med den orädda Isolde, Tristan har mest gömt sig ;)), så det har aldrig varit något problem för oss.

Men hellre att jag håller katterna instängda från hantverkare än att de skall skälla på dem.

Katter är otroliga, jag tycker att jag snubblar över mina med jämna mellanrum men så fort jag sätter mig på huk och säger förlåt så kommer den påsprungna katten med svansen i vädret... De verkar fatta att jag inte gjorde det med vilje.

Förmodligen har de lärt sig att tvåbenta mammor är sanslöst klumpiga men det får gå, så länge hon langar fram mat i tillräckligt tempo:D

Håller också med Millus! Kalla mina katter kattkräk! Då hade han fått en hattepassning.:devil:

Men alla katterna är är ganska bra på att flytta sig. Hans gillar att ligga på bord och då får man be honom flytta sig och kanske fösa lite om man vill äta där. :angel:

Sussie flyttar sig alltid av sig själv, kommer bara och kollar lite vad jag äter. :love:

Doris ligger gärna i vägen när jag gör rent. Ibland är jag tvungen att lyfta upp henne och flytta henne men hon kommer tillbaka direkt!:bow:

Och Per Olsson försvinner som en avlöning utom precis när man ger honom mat! :d

Jag är så sanslöst klumpig att mina djur antingen lär sig flytta på sig eller står ut med att bli trampade eller snubblade på.

Min rottis skriker numera inte ens inomhus om det är jag, han bara suckar...
(Han tjuter dock om nån främmande eller om det är utomhus)

Det är inte det så att jag gör det med vilje utan det verkar bara "hända". Det är ett av skälen till att jag aldrig skulle skaffa en chihuahua *s*

Och när jag kommer till bekanta som har katter som sicker vind för våg när man kommer så skyller de på att katterna inte är vana vid främmande, blir jag lite fundersam över hur dom bli behandlade. För en katt som blir väl behandlad litar väl på de flest människor eller, sen att det finns katter som ha blivit missskötta och att de tappat tron på människor är väl förståligt.
Nej! Min katt som jag har haft sedan har var 12 veckor har väldigt klent psyke och är genuint livrädd för människor. Det har inte hänt något speciellt alls och han har alltid varit sådan, men han var lite bättre som liten förvirrad och nyfiken kattunge. Med all sannolikhet är det alltså medfött. Det går bra med oss som bor tillsammans med honom och han kan ligga mitt i en dörröppning eller gå precis framför ens fötter men hade du kommit hem till oss hade du förmodligen sett en strykrädd stackare som inte litar på människor. Om du hade sett honom över huvud taget, för han hade mest troligen legat och tryckt under fåtöljen och hade du kikat in hade du bara sett två tefatsstora, kolsvarta, livrädda ögon.
Om man lyfter i en stol och bär den framför sig blir han rädd och hastar iväg och ser ut som att man i vilken sekund som helst ska slå honom med den. Han är jätterädd för vår trappstege och går och gömmer sig när den kommer fram. Han kan få panik om man råkar göra något oväntat ljud och eller hoppar till eller på annat vis rör sig oväntat utan att han är förberedd på det. Hade jag träffat honom i vuxen ålder hade jag också trott att han hade blivit illa behandlad, men så är det inte. Katter, precis som hundar, kan ha ett medfött riktigt dåligt psyke.
Det kan vara bra att ha i åtanke innan du dömer dina vänner.

Tycker du har fel i att en katt inte blivit/blir bra behandlad bara för att den är skygg mot andra människor.

Mina katter älskar mej och sambon, ligger med oss när vi sover, väcker oss på morgonen (genom skallningar, är ju en tolkningsfråga om det är snällt eller inte:P), leker med skummet i badkaret när vi badar osv. är alltså totalt säkra med oss. därimot när lillasyster kommer på besök blir den ena livrädd, ligger och trycker under sängen och vill inte komma fram, när mormor var här fick hon inte ta upp dom för dom sprang iväg och låg och spionerade. Våra katter är helt enkelt inte vana vid att folk springer hemma hos oss. men jag hoppas verkligen jag inte sköter dom dåligt för det.

Jag är så sanslöst klumpig att mina djur antingen lär sig flytta på sig eller står ut med att bli trampade eller snubblade på.

Min rottis skriker numera inte ens inomhus om det är jag, han bara suckar...
(Han tjuter dock om nån främmande eller om det är utomhus)

Det är inte det så att jag gör det med vilje utan det verkar bara "hända". Det är ett av skälen till att jag aldrig skulle skaffa en chihuahua *s*

Hahaha

tiotio

Jag skulle bli vrålarg om nån kallade mina katter förbannade kattkräk, jag skulle få lust att gå fram till hantverkaren och sparka honom på smalbenet och skrika Flytta på dig GUBBKRÄK alternativt KÄRRINGKRÄK!!!!

Men herregud, det är väl inte hela världen, så länge han inte vill skada mina kissar så tror jag inte dom bryr sig nämndvärt i vad han säger. Har själv viskat dom orden vid ett flertal tillfällen när blomkrukorna blivit rädda för katterna och begått spontant självmord:angel:

Att börja bete sig som en, ja jag vet inte vad, löser väl knappast nåt;)

Nu tror jag inte att han ogillade katter mer än någon annan, det var nog mer en reaktion i fallet. Värst vad snabba vi är att dömma människor här då... Jag kallar alla mina djur för kräk ibland men det betyder inte att jag varken tycker om dom mindre eller behandlar dom sämre för det...

Jag kallar också mina kräk när de ställer till :devil:-skap (företrädelsevis hon-:devil: då, eftersom hon retar matte för sitt eget höga nöjes skull), jag är hyfsat säker på att de inte tagit någon skada av det eftersom de fortsätter som de alltid gjort :rofl:

Jag kliver över mina katter om de är i vägen, och flyttar på dem om de är i vägen. Om katterna fått bestämma hade vi varit totalt reducerade till möbler med matfunktion. Däremot kan det ju hända att man uthärdar obekväma sov/arbetsställningar för att det är mysigt med en katt i knät...

Jag är mer inne på din inställning. Jag sitter där jag vill och förväntar mig att mina katter liksom min häst flyttar sig för mig.

däremot får de gärna sova på mig, även under täcket.

MIn katt är van att få sitta där han sitter, eller ligga där han ligger, han är en sån som man kan sätta sig på om man inte ser honom eftersom han INTE flyttar på sig frivilligt.. jisses, hur ska han märka att nån kommer och ska sätta sig om han ligger och sover..

Han är jättetrygg med sin familj och är överallt när det bara är familj i närheten, har vi dock besök, för honom okända personer, så går han helst och gömmer sig. Han är otroligt social med familjen, men främlingar vill han inte ha att göra med. Vad det beror på, vet jag faktiskt inte alls, eftersom det är aldrig nån som behandlat honom dåligt på något sätt.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har insett att varulvens dagar är räknade även om jag inte vet när räkenskapens dag är inne. Jag har hoppats på att kunna ta med...
Svar
19
· Visningar
2 053
Senast: Milene
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 317
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar