Flytta = ny hage

Yrrol69

Trådstartare
Nu har vi planerat att äntligen flytta hem ponnyn till våran egen gård och börja använda vårat nyrenoverade stall.
Här finns stora hagar som varit ut-arrenderade tidigare till en bonde som tagit ensilage till sina kor.
Nu kommer vår lättfödda ponny hem och får en travare som sällskap.
Under vintern har hon gått i en avbetad gräshage och gnagt på gräsrötterna.
Funderar nu på hur jag ska göra när jag släpper dem i nya hagen.
Risken är ju att hon äter så hon spricker! Det är ju knappast så mycket näring i den vintergamla gräset iofs.
Har frågat runt och någon tycker jag ska hägna av ett stycke och en annan tycker de kan gå o beta överallt.
 
Sv: Flytta = ny hage

Det är med den här hagen precis som med andra foderbyten. Det ska ske långsamt för att minska risken för fång och matsmältningsproblem. Att ponnyn blir tjock är nog det minsta problemet än så länge. Är det en lättfödd ponny kommer det att bli ett betydligt större problem när gräset kommer igång och växer än vad det är nu.
 
Sv: Flytta = ny hage

Ja, det är ju det. Hur gör man ett foderbyte / hag byte i detta fallet långsamt, när man flyttar??? Det fungerar ju inte av praktiska skäl egentligen.
Nu flyttar ju vi inte långt, men kan ju inte springa mellan gamla stallet o gamla hagen till nya stallet med nya hagen.
 
Sv: Flytta = ny hage

Du kan kanske skärna av en mindre del (på nya stället) som ponnyn går i större delen av dagen och sedan släppa ut hästen i den större delen en kort stund till att börja med och sedan länga intervallerna.
Men nu finns det väl inte så mkt att äta? Blir ju värre när gräset kommer igång att växa. Här växer det inget ännu iaf...
 
Sv: Flytta = ny hage

Ja, det är det jag funderar på om jag ska göra, hägna en liten bit och öka efter hand. Det är en väldigt stor hage :D åtminstone för två hästar.
Där är ju mycket gräs att äta eftersom det är gammal vall som slogs i höstas. Men nu är det ju givetvis gult o torrt efter vintern :grin:
 
Sv: Flytta = ny hage

Jag hade nu redan börjat vänja in med "gräs", gå runt omkring där vid gamla stallet alla dagar och låt den äta av de gräset du hittar, och sedan försöka göra en liten hage där på nya stället med så lite gräs som möjligt..
Av intresse, hur stor är hagen? Människor har så olika uppfattning om "stor" :)
 
Sv: Flytta = ny hage

Jag hade nog låtit dem gå på hela betet. Nu vet jag inte hur det är i Gbg, själv bor jag mellan Sthlm och Uppsala, men jag såg första gången igår att hästarna på vår lösdrift börjat beta på ängen. Det har väl troligen börjat titta upp gräs och skott under det gamla vintergräset troligen, för det är ju ingenting man ser med blotta ögat. Men det är tydligt att det inte är vintergräset de betar efter.

Vintergräset tror jag inte att du behöver oroa dig för, där finns nog inte mycket näring. Det är isf det som kommer upp om hästen gått i en hage utan minsta tillstymmelse till växtlighet. Annars tror jag nog att hästarna fått i sig ett i annat strå redan.

Jag vet som sagt inte hur långt före våren är nere i Gbg men var det hos oss hade jag inte varit det minsta orolig, tvärt om är det nu rätta tillfället att släppa hästarna i gräshage på, för att de ska vänja in sig på ett bra sätt. Sen går det fort, i maj brukar vi sluta fodra hästarna helt.

Igår.
30mars09.JPG


Början på maj förra året.
maj-08.JPG
 
Sv: Flytta = ny hage

Jag tycker att du ska släppa dom i hela hagen. Det är inte så mycket gräs än. Och det gamla som är gult är inte något dom blir tjocka av. Bättre att dom går redan nu och vänjs in långsamt samtidigt som gräset växer. För då blir det inte att dom kastar sig på gräset och bara trycker i sig.

Hon har gått på bra bete förut, visserligen blev hon ganska rund, men inga fång känningar.

Hon har aldrig reagerat på foderbyten förut. Har nog en bra mage:)

Va kul att få ta hem henne nu! Sanna har tagit sitt körkort så snart kommer vi:D

MVH Russin8
 
Sv: Flytta = ny hage

jag håller med, släpp dom i hela hagen nu så vänjer dom in sig själv.

om dom blir för tjocka på sommren får du stängsla av en bit som är nerbetad så att dom inte får vräka i sig hela dagarna.
 
Sv: Flytta = ny hage

Tillägger om du oroar dig för att hästarna blir överviktiga. Det sker med stor sannolikhet inte nu innan gräset kommit upp, men om du tänker dig sommartid. En häst som har stora rörelseytor blir inte överviktigare än den klarar av - med undantag för vissa exteriört felbyggda hästar. En häst klarar av att ha sommarvikt sålänge den inte rids. Och rids den så motioneras ju ev överskottsenergi/näring bort så att hästen inte lägger på sig. Så det är inget man ska fokusera allt för mkt på. En häst som gått och blivit sommartjock är ändå inte i form för hårdträning i allmänhet, så det är inget bekymmer i regel.
 
Sv: Flytta = ny hage

Tack för alla svaren!
Nu har jag turen att bo välldigt nära mitt nuvarande stall, så jag får låna med mig en hagkompis och promenera hit och släppa de några timmar om dagen nu i veckan. Så blir ponnyn åtminstone lite invand.:D

Wishful: tja tror att just den kan vara som 5 fotbollsplaner kanske. Så den är ju stor för de två hästar som komer att beta där nu. :D

Det är alltid "kul" att få folks åsikter. Det finns nog lika många åsikter som det finns hästfolk, har jag märkt. På ett positivt sätt menar jag.

Russin8: Välkomna!
 
Sv: Flytta = ny hage

Hu, kan tala om att på bara 10 dagar så har hon svällt upp som en ballong! Begriper inte hur en ponny kan äta så mycket.:eek:
Det blir till att hägna av en egen liten hage till henne som hon får gå i större delen av dagen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp