Flytta med katt

Kakis

Trådstartare
Jag ska flytta och såklart ska min katt Ronja också det :) Jag funderar lite över hur man ska göra för att göra det på ett så bra sätt för Ronja som möjligt.

Vi får lägenhteten på en torsdag, men vi kommer nog inte att sova där förrän på fredagen för sängen vi ska ha i nya lägneheten inte kommer förrän på fredagen. Så jag funderar på om Ronja ska få följa med till den nya lägenheten på torsdagen och vara själv i ett rum för att få bekanta sig med det, och sen åka hem till den gamla på kvällen för att sova där och sen flytta med oss "på rikigt" på fredagen, eller om hon ska vara kvar i den gamla till på fredagen, eller om hon ska vara hos en kattvakt, dock kan de hon brukar vara hos inte, så det får bli en helt ny isåfall.

Det bästa hade ju varit om hon varit hos en kattvakt hon känner men nu är de hon brukar vara hos på semester...

Hur har ni gjort när ni flyttat? Lägenheterna ligger ungefär 1,5 km från varandra så det är inte något problem att transportera katten däremellan, dock är hon inte så förtjust i att åka bil...

Sv: Flytta med katt

Jag har haft med mig dom när jag själv flyttat. Vill inte lämna mina ensamma i en ny lägenhet. Men så är jag som jag är också :angel:

När vi flyttade så fick katten vara hemma i gamla lägenheten så länge som möjligt.
Sen tog vi henne i transportburen till nya stället och då ställde vi in henne i ett rum och lät henne bekanta sig med det först.
Efter ett litet tag släppte vi henne i hela lägenheten.
Bara man tar de lugnt funkar nog i stort sett vad som helst.

Låt henne vara kvar i den gamla lägenheten tills ni själva flyttar helt och hållet. Det blir mest förvirrande att åka fram och tillbaks. Jag tror det är 5 ggr jag har flyttat med min gamling, och han har tagit det helt ok ala gånger. Bara man visar att matskålar, klätterträd och låda är med så är han lugn :)

Håll helst katten inlåst när ni bär grejer, det är stor risk att en liten kisse blir klämd, hamnar i en kartong eller försvinner i röran...

Sassy skrev:
Håll helst katten inlåst när ni bär grejer, det är stor risk att en liten kisse blir klämd, hamnar i en kartong eller försvinner i röran...

Det är nog ett av de stora problemen. Jag ska flytta från en etta och det enda stället jag kan låsa in henne på är toaletten på 3m2...

Jag har aldrig stängt in mina, det har gått bra ändå. Man får ha koll. Jag har anställt min syster som dörrvakt.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 256
Senast: ameo
·
Övr. Katt Hejsan, jag ska åka tåg med min nya katt Mezzi ( har haft honom i 3 veckor och han är 5 månader gammal) i 5,5h på fredag. Har försökt...
Svar
5
· Visningar
345
Katthälsa Jag skaffade en kattunge som visade symptom på kattsnuva kort tid efter hemkomst trots vet besiktad ua hos veterinär samma dag. Fick...
Svar
1
· Visningar
436
Senast: Sol
·
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
460
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka