Flytta med katt

bananabambi

Trådstartare
Mm 2 månader flyttar jag, sambon och våra två årsgamla kissar från lägenheten till hus. Och, missarna som nu är innekatter ska få bli utekatter. Ja, om det fungerar dvs, om de vill och om de trivs med det.

Men jag har läst att en flytt innebär ganska mycket psykiskt för en katt, så hur gör man det på det mest smärtfria sättet?

Vi har sådan tur att vi får tillgång till huset för renovering en månad innan vi flyttar in. Då har vi tänkt att låta kissarna följa med när vi börjar hamra, även om det bara är några timmar om dagen, ett par dagar i veckan. (Bilturen tar ca 3 minuter att åka, så det är ju ingen långtur)

Övergången -inne till utekatt tar vi succesivt längre fram i sommar, när de hunnit boa in sig. Men det är flytten jag är mest orolig för.

Men kan det vara mer förvirrande för katterna att få följa med lite ibland och bekanta sig med huset, än att bli flyttade tvärt det datumet jag och sambon också flyttar? Vad tror ni, och hur skulle ni göra?

Spontant känner jag att det där hamrandet inte låter så kul för katterna. Man springer ju mycket ut och in också när man renoverar, och det vore inte så lyckat om katterna smet ut i en främmande omgivning.

Och jag tror inte att du behöver låta dem bekanta sig med huset. När era välkända möbler och grejor står kommer de att känna igen dem, vilket underlättar för dem att ta huset i besittning.

Här är också en flytt på gång. Vi ska lämna katterna på pensionat under nån vecka eller så, medan det värsta stöket pågår.

mandalaki

Vi flyttade vid årsskiftet från en två till en trea. Vi tog med oss kissarna direkt, d´när vi själva flyttade, utan någon "tillvänjning". Det gick hur bra som helst, kissarna anpassade sig väldigt fort. Så jag tror inte ni behöver ta med kissarna och vänja dem vid huset, det kommer nog bara skapa mer förvirring, iom att det kommer vara stökigt och så där då.

Måste bara säga att personligen känner jag bara att nä, ta inte med katterna under renoveringsarbetet. Min äldsta katt, fyller 16 år har flyttat sju gånger. Varje gång tar jag min säng och sängkläderna, sätter in det i det blivande sovrummet. Sätter in mat, vatten och lådor. Stänger in katterna där och de får stanna där tills resten är på plats. Det har ALDRIG varit några problem. Det är ett sant nöje och studera hela gänget då de släpps ut i hela lägenheten och kollar igenom så allt är med!!! Bor mitt i stan så de är bara innekatter.

Näe, det var precis det jag kände också, att hela renoveringsgrejen kan bli för mycket för dom. Skillnad vore ju om vi kunde ta det lungt, men så är det ju inte. Det kommer ränna mycket okänt folk fram och tillbaka, ut och in och evetuellt också maskiner som går, så det kanske är bäst att låta dom vara kvar i lägenheten. Vi kommer ju inte att lämna dom ensamma mer än vad de är vana vid, trots renoveringen i andra huset.

Men jag har för mig att jag läst att det var så hemskt för katter att flytta, så jag visst inte rikigt vilket som är att föredra av de två alternativen vi har.

Huvudsaken är väl kanske att det är lungt de första dagarna katterna flyttar in. Så de inte blir skrämda.

Sedan kanske de får följa med någon gång ändå, om det är något "ljudlöst" vi ska utföra. Montera IKEA möbler tex. Då kan dom ju få vara med och snoka runt lite.

Men hur fungerar det att sedan flytta lådorna, om kissen vant sig vid att göra sina behov där? Eller du kanske menar typ bara under själva "inflyttningen", en halv dag eller så?

Flyttade i januari och och flyttade då allt först för att i sista vändan hämta kissarna och direkt ta in dem i badrummet där lådan stod och vara där tills allt var intaget från släpet
Därefter kom de ut i sitt nya hem för första gången men det tog någon vecka innan de var helt normala igen, mycket beroende på att det stod kartonger överallt
Får se hur de reagerar till påsk när de ska med hem till föräldrarna, ett helt hus att leka i men matte är ju med och "snutte"filtarna så det ska vara lugnt

Jag har flyttat sex gånger med min (på tre år :o) och det har aldrig varit nåt problem. Se till att hålla ketterna inlåsta när ni packar/bär bara. Lätt att en nyfiken kisse kommer i kläm någonstans. Gör sen likadant på det nya stället, lås in dem med sin låda, mat, vatten och nån filt eller något som luktar "hemma". Släpp inte ut dem förrän ni "sprungit färdigt", så minskar olycksrisken, och katterna slipper stressas av allt stöket.

Kan ju bara svara på hur det funkat då jag flyttat med mina katter, och det där med lådan har aldrig varit problem. De är instängda i sovrummet med sina "tillbehör" de timmarna flytten tar. Sen är det ju bara att placera ytterligare en låda på toa eller var du ska ha den och låta båda lådorna vara den första tiden. Som sagt jag har ALDRIG haft problem, åker mycket med en del av mina katter då jag ställer ut aktivt. Nya hotellrum eller liknande varje gång, men det funkar alltid. Hoppas det går bra - håll oss underrättade!

Vi har flytta några gånger med våra katter.

För det första så har de fått vara inlåsta på toaletten då vi har flyttat ut möblerna. Och när vi har varit klara med allt så att lägenheten är tom så tar vi katterna i en bur tillsammans och kör sedan med dem till den nya lägenheten. Det har alltid fungerat bra och våra katter har tagit det med ro. :banana:

Min katt Hobbe har bott i 3 länder! Han är född i Sverige och fick redan som liten följa med oss på våra skidsemestrar i Orsa. Han älskade att få komma till mormors fäbodstuga!

Vi har flyttat några gånger i Sverige och det har gått utmärkt. Har låtit Hobbe bekanta sig med bostaden en tid först och sen har han fått komma utomhus under övervakning och sen ute på egen hand.

Han har bott 4,5 år i Basel, Schweiz och det gick jättebra, han verkar kunna trivas överallt. Vi hade honom t.o.m. med på skidsemester där en gång när kattvakten fick förhinder.

Och nu bor vi i Tyskland och Hobbe verkar må precis som vanligt. Vi reste ner hit i bil, färja med djurhytt från Gtb. Han har inga som helst problem med att åka verkar det som.

Det kan ju vara väldigt olika men med Hobbe går det bra.

Mina katter flyttade för ganska precis ett år sen. De var utekatter på förra stället och de är det nu med.

De åkte i sista lasset från gamla huset. Hade jag haft bättre kolla hde de fått komma in i nya huset först och vara där ett par dgar, men min klant till sambo släppte bara ut dem ur bilen så fort han parkerat ! Men mina kissemissar är så kloka att de förstod vart de bodde i allafall, de kände igen sin mattes visslingar !

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 128
Senast: ameo
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
996
Senast: Svartkatt
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 467
Senast: Migo
·
Övr. Katt Hej! Skulle behöva tips och råd för att göra det så bra som möjligt för våra två katter när vi ska flytta. Har idag två katter 11 år...
Svar
6
· Visningar
1 385
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka