Flytta + introducera ny katt och hund?

Kratus

Trådstartare
Hur gör man det på bästa sätt?! :confused:

Ska ev flytta (håll tummarna att vi får huset :p ) då kommer vi att föra ihop mina två katter som är 5, nästan 6 år och min pvs katt som är 1 och hans hund som är 2½, hunden är inte mkt större än min stora katt.
Hans djur leker med varandra och är jättekompisar. Mina katter fattar inte att man kan leka med en hund.

Själva den ev flytten är jag inte ett dugg orolig över. Men att föra ihop djur och på ett nytt ställe dessutom.

Vi har lite olika syn på hur vi ska göra, inget sämre än det andra kanske och vi ser det ju gärna utefter våra egna djur.

jag skulle iaf vilja göra så här och då tänker jag bara på vad som är bäst för mina katter:
Jag och mina katter flyttar in och vi har mina möbler som katterna känner igen och så klart det som pv ska ha med sig från sitt tidigare boende. Efter nån vecka när mina katter fattar att det är här vi ska bo nu så kan vi flytta in pvs katt så att dom får lära känna varandra. När vi märker att det fungerar så kan vi ta in hunden som är som en mamma till pvs katt. Mina katter är nämligen inte ett dugg vana vid hundar. Bortsett från när Killaloe varit på besök med sin goldenvalp. Då har den stora legat och stirrat på hunden under hela besöket och den lilla har gömt sig ute i stallet tills hunden åkt hem igen. :crazy:

Min pv tycker istället att vi ska ta presentera hans hund och mina katter först och hans katt sen. Detta för att hunden om hon får möjlighet jagar bort katter som inte hör till familjen.
Kom på att han haft hunden här en gång och det gick väl bra, den lilla katten kom faktiskt in till natten och då hade vi ändå bara bott här i knappt 3 veckor.
Hunden ville leka med katterna och var rätt på, men jagade dom inte. Vi separerade dom så gott det gick.

En annan idé är att flytta in alla på en gång då är huset helt nytt för alla, men möbler osv är välkända.

Sen är då frågan också hur länge man behöver hålla katterna inne (alla tre är utekatter) för att de verkligen ska vänja sig vid den nya situationen. När jag och mina två flyttade för ett år sen så tog det ett par dagar innan den stora lyckades rymma, men som tur var så hade han redan fattat att han bodde här nu. Den lilla katten vågade jag inte släppa ut förrän efter 1 vecka.
Pvs hund har flyttat en gång tror jag och hans katt aldrig.

Tankar, idéer? Hur har andra gjort?

Ska nämna också att jag och mina katter flyttar från 65 kvm och min pv från två våningar och 140kvm till ca 120.
 
Sv: Flytta + introducera ny katt och hund?

Men alltså, någon måste ju ha erfarenhet av att fösa ihop vuxna katter och hundar med varandra?! :cool:
 
Sv: Flytta + introducera ny katt och hund?

När jag och min sambo flyttade ihop hade han en katt och jag två katter och en hund.
Min hund var enormt snäll mot katter och jagade aldrig eller så.

Min hund och hans katt hade träffats flera gånger innan vi flyttade ihop och när vi väl flyttade så fick katterna träffas i lugn och ro.

Det tog ganska länge innan våra katter tog steget till att vara sociala med varandra. Det lät helt enkelt varandra vara och struntade i varandra. Detta trots att en av mina katter var (är) en riktig liten bitch som kan flyga på den andra katten utan synlig orsak. Det lustiga är att hon har aldrig ens försökt att sätta min sambos katt på plats, kanske för att han är tre gånger så stor som henne :p

Jag tror att det är vettigast att ni flyttar in allt i möbelväg och sedan tar dit alla djur på samma gång, om ni kan så låt hans hund träffa dina katter flera gånger innan så att de börjar lära känna varandra.

Ha dem under uppsikt och sära på dem på natten och när ni inte kan ha koll. Låt katterna vara inne minst en vecka helst längre innan ni släpper ut dem så att de vet var de bor. Du vet det säkert redan men låt katterna själva gå över tröskeln så hittar de lättare hem än om du lyfter ut dem.

Lycka till!
 
Sv: Flytta + introducera ny katt och hund?

Tack för svar!

Ja, det låter rimligt att ta dit alla möbler och så innan. Hunden är det nog svårt att ha till att träffa mina katter innan tyvärr. Min hyresvärds hundar vaktar gården för mkt så jag får inte ha hund där jag bor.

Kan man bara ta dit alla tre katter och släppa ut dom i huset på en gång? Bara så där? Hur betedde era katter sig första gången de träffades?
Förhoppningsvis har dom väl för mkt att titta på för att ha tid att slåss, fast det är klart ingen av katterna är nån slagskämpe som tur är. :D
Är redan nervös för detta trots att vi ännu inte vet om vi får huset. :angel:
 
Sv: Flytta + introducera ny katt och hund?

Flytta dit alla på en gång, dela av huset i två delar så att de hinner bo in sig innan ni släpper ihop dem, håll dem inne länge.

Jag hade låtit dem lära känna varandras dofter genomatt bo i samma hus en-två veckor, beroende på hur flyttkänsliga de är kanske längre. Sedan släppa ihop dem under uppsikt (och så att dina katter har tillflyktsorter från hunden, tex i klösträd somde lätt kommer upp i).

Sedan hade jag inte släppt ut någon förrän det verkligen är stabilt i djurgruppen, 2-3 månader i normala fall. Risken är mycket, mycket större att någon av katterna väljer att "flytta hem" eller till annat bra ställe om de upplever att de nya hemmet är fyllt av rivaler.
 
Sv: Flytta + introducera ny katt och hund?

Flytta dit alla på en gång, dela av huset i två delar så att de hinner bo in sig innan ni släpper ihop dem, håll dem inne länge.

Jag hade låtit dem lära känna varandras dofter genomatt bo i samma hus en-två veckor, beroende på hur flyttkänsliga de är kanske längre. Sedan släppa ihop dem under uppsikt (och så att dina katter har tillflyktsorter från hunden, tex i klösträd somde lätt kommer upp i).

Sedan hade jag inte släppt ut någon förrän det verkligen är stabilt i djurgruppen, 2-3 månader i normala fall. Risken är mycket, mycket större att någon av katterna väljer att "flytta hem" eller till annat bra ställe om de upplever att de nya hemmet är fyllt av rivaler.

:bow: Vilka kloka råd! Tack så mkt! :love:

Frågan är bara hur jag ska lyckas hålla inne mina katter, speciellt den stora, så länge... Han har en tendens att börja kissa överallt om han inte får gå ut. :crazy:

Jaja, det blir en senare fråga då vi inte fick huset vi hoppats på. :( Så nu har vi ett annat stort problem och det är vart vi ska göra av pvs hund och katt tills vi hittar något större än min lilla stuga på 65kvm. :cry:
 
Sv: Flytta + introducera ny katt och hund?

Lånar din tråd lite då jag precis har flyttat med mina katter. Hoppas det är okej, kändes onödigt att starta en ny tråd :)

Jag har 2 katter. En hona och en hane. Hon katten har redan bott in sig och är lugn. Hon har inte jamat en enda gång och visar inget intresse för att vilja gå ut. Vilket glädjer mig då de endast bott här 1 vecka och vill vänta ett tag innan de släpps ut.

Han katten är minst sagt olycklig. Hoppar mot dörrarna och krafsar med tassarna på fönstren. Han blir värre efter att man varit ute och gått med honom och jamar nästan hela tiden. Skulle ni våga släppa ut honom?

Saken är den att han är en riktig ute katt som kan vara borta länge och hellre sover ute på balkongen vår-höst. Han är även en "hitte katt" som varit hemlös i minst 1 år innan vi fångade in honom. Han är så van med att få vara ute hur mycket han vill.

Båda är ID-märkta och kommer att ha halsband med nr och namn på ute. Med säkerhets lås.

MVH Maria
 
Sv: Flytta + introducera ny katt och hund?

Krattan får svara imorgon. Och ja jag är hennes pv :love:.
Nu sover hon.
 
Sv: Flytta + introducera ny katt och hund?

Jag flyttade in hos min sambo där det ensamt regerade en 15år gammal perser som var Kung i sitt rike (bortskämd :p) och hade med mig två bondkatter (hårdingar) 9år gamla och utekatter plus en galet glad golden retriever.

Släppte ut mina katter på toaletten först så de fick sniffa en stund och såg vart lådan stod. Efter en stund släppte vi ut dem och höll andan, redo med vattensprutan utifall att men allt löpte helt friktionsfritt. Mina fick börja gå ut efter en vecka när jag såg att de var "bekväma" hemma.

Hunden var det aldrig nåt problem med förutom att persern HATAR när hon ska (tvångs)tvätta honom rätt över nyllet med stor tunga.... :angel:

Vi har nyligen flyttat till hus och alla djuren följde med utan problem. Höll dem inne i en dag innan de lyckades smita ut men de fattade nog direkt att det här var vår nya adress så de har fått gå ute sedan dess.

Till Katur: om katten äter som den ska, sover lugnt ibland och i övrigt verkar trivas förutom att den vill ut så skulle jag släppa ut honom på morgonen, hålla mig hemma och en dörr/fönster öppet och försöka hålla koll på vad han gör.
Jag har själv en "rastlös själ" här hemma som prompt var tvungen att gå ut och kissa in ett revir innan han blev helt lugn inne.
 
Sv: Flytta + introducera ny katt och hund?

Smart att släppa in på toaletten först! Det får vi nog göra med pvs katt för det verkar som att han får flytta in här tills vi hittar något större. Hunden har vi nästan löst. Tur man har underbara vänner! :love:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 550
Senast: cirkus
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Marvin
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 467
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 017
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp