Flytta högdräktigt sto farligt?

PheeHee

Trådstartare
Nu är det så att jag har två ston som är i de sista månaderna. Våran travare är beräknad 29 april och mitt egna sto är beräknad till den 17 Juni.
Just nu går dom i en rätt lerig och stenig hage med 3 kossor och 2 valacker. jag tänkte flytta stona till en hage som itne är lerig på fredag för jag anser att det inte är passande att dom fölar i hagen med ksosor och lera och stenar. Men nu har min mamma hört av två andra som har hästar att det är farligt att flytta dräktiga ston för dom kan bli stressade och göra sig av med fölen. Detta anser jag är löjligt. Jag pratar om att jag ska flytta ston över en väg. Alla kossor och hästar går nu bakom huset. Efter den lilla trädgården kommer ett stall och sedan en väg och på andra sidan om den lilla vägen har vi hagen som jag tänkte flytta dem till. Hon har också sagt att dom SKA föla utomhus. Fjantigt. Någon som kan ge råd? :confused:

Sv: Flytta högdräktigt sto farligt?

Nej, det är absolut ingen fara att byta hage på sona.

När man pratar om att man inte skall flytta hästar så menar man transportera.

Vad bra. Man blir lite förvirrad när alla säger olika. För kvinnan på lantmännen sa att vi absolut INTE skulle flytta på stona. Men jag tycker att det blir en lugnare och bättre miljö för båda sto och föl om det inte är för mycket hästar och kossor på samma gång. :crazy: Eller tänker jag fel? Detta är mitt första hästavlande.

Klart att du kan flytta dem till en annan hage. Det är inte bra om de fölar i samma hage som kor och valacker, så bättre att flytta dem nu när det ju ändå är ett tag kvar innan den första fölar. Då hinner de vänja sig också vid den nya hagen innan fölen kommer.

Jag tror att den du frågat måste ha missuppfattat frågan. Det är INTE farligt att byta hage.
Det skulle vara betydligt mer stressande att ha kossor och valacker i samma hage.

Tror också frågan har missuppfattats, i mina ögon är det bättre att byta hage än att låta de gå med kor och valacker vid fölning. Att byta hage har jag aldrig märkt att några av mina hästar stressats vid, att transportera (flytta) däremot.. :laugh:

Vad menar du med att dom ska föla ute ?

29 April känns lite väl tidigt för utefölningar eller finns det en ordentlig ligghall i hagen ?

Mvh Miaa

Håller med....tänk på att fölisen är blöt när den föds.Det måste vara torrt i hagen och varm i luften för att det ska funka. Även juni kan vara blöt och kall så du måste kunna låta stoet föda inomhus om vädret så kräver oavsett om det är april eller juni. Och flytta hästarna så de slipper klafsa omkring i skiten med sina tjocka magar. Tänk även på hovarna som far illa i blötan.

Hästen får föla utomhus men om det är så så får jag ta in stot och fölet i stallet senare. Jag är inte så duktig på detta men allt skulle vara så nytt för fölet om de skulle komma ut till alla bilar och träd och stenar efter lång tid i boxen. Bättre att ta det åt andra hållet. Det är inte så mycket att vara rädd för i en box. Men jag kan inte helelr sådant. Men min plastpappa har haft 3 föl innan varav 2 finns kvar hemma, och jag litar på honom när det gäller detta. I värsta fall så får man vänja fölet snabbt vid hantering och köpa ett täcke till den. Har redan ett litet blått täcke som ska skydda mot regn, det är ytterst tunnt men funkar ändån antar jag. :crazy:

Tror också frågan har missuppfattats, i mina ögon är det bättre att byta hage än att låta de gå med kor och valacker vid fölning. Att byta hage har jag aldrig märkt att några av mina hästar stressats vid, att transportera (flytta) däremot.. :laugh:

Jo jag vet. Men kvinnan på lantmännen tyckte inte ens att man skulle låta hästarna byta hage. Men jag tror inte den kvinnan visste vad hon pratade om utan lekte bara duktig. Det svåra nu blir att övertala min mamma men det är väll bara att flytta stona och ta smällen efteråt, det är bäst för fölet. man vet ju itne hur valackerna reagerar om det kommer ett nytt föl till flocken.

Hästen får föla utomhus men om det är så så får jag ta in stot och fölet i stallet senare. Jag är inte så duktig på detta men allt skulle vara så nytt för fölet om de skulle komma ut till alla bilar och träd och stenar efter lång tid i boxen. Bättre att ta det åt andra hållet. Det är inte så mycket att vara rädd för i en box. Men jag kan inte helelr sådant. Men min plastpappa har haft 3 föl innan varav 2 finns kvar hemma, och jag litar på honom när det gäller detta. I värsta fall så får man vänja fölet snabbt vid hantering och köpa ett täcke till den. Har redan ett litet blått täcke som ska skydda mot regn, det är ytterst tunnt men funkar ändån antar jag. :crazy:

Många är dom föl som föds i boxen men ändå mår bra? Man tar ju ut dom korta stunder sen, inte låter dom stå på box flera veckor? Det är väl lika onaturligt att ha täcke på ett föl i så fall.

Du kan absolut låta ditt sto föla ute i slutet på april om vädret tilllåter det. Hon ska stå i en hage med hästar hon känner sig trygg med. När hon fölat tar du in dom på box i ca 3 dagar beroende på väder. Där ska dom vara i fred så dom lär känna varandra. I början ser inte fölungen mer än skuggor så den följer allt som är stort. Vilket betyder att om du har ett sto med högre rang i hagen kan hon stjäla fölet för mamman. Det en fölunge är mest känslig för är regn och blåst.

Jag har fött upp hästar i 20 år så det har blivit snart 70st och ridit i 40 år. Så om du behöver någon som övertygar din mamma om hur viktigt det är att ditt sto byter hage så kan hon ringa till mig.

Liknande trådar

Avel Undrar lite vad ni som varit med ett tag säger om beteendet från ett av våra ston... Förra året fick hon sitt första föl. Med det var...
Svar
11
· Visningar
2 381
Senast: Ramona
·
Avel Har en liten fundering. Jag har ett sto som är dräktig som går tillsammans med en valack. Han är 20 år och en riktigt gentleman. Dom har...
2
Svar
21
· Visningar
5 836
Senast: Ingridl
·
Avel Jag har ett dräktigt sto som beräknas föla i mitten på juli. Hon har stått hos mig sedan augusti 2009. En känslig dam som tyvärr fått...
Svar
11
· Visningar
3 293
Senast: Tabasco
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 571
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka