flytta framdelen

imrahil

Trådstartare
träffade på en häst som villigt flyttar bakdelen, men absolut inte släpper till bogen om man försöker flytta den. hästen är egentligen ranglåg men går med en som är ännu lägre så hon ska hela tiden sätta folk och hästar på plats. antar att det har ett samband. några tips?

Sv: flytta framdelen

En häst som inte respekterar gränser, alltså tränger unan människor har inte förstått vem som bestämmer. Min unghäst smygtestade mig länge och gör det nog än. Det är superviktigt att dom aldrig får flytta en. DU bestämmer vart ni ska gå hur fort ni ska gå osv. JAg tycker att du kan börja träna hästen att ge efter för tryck, men då kräver det att du är väldigt noggrann. Trycket måste upphöra så fort hästen flyttar. Noga att den flyttar i sidled och inte smiter iväg framåt. Utnyttja att bakdelen är lät att flytta och börja med den. Tryck även på andra ställen och lär hästen att alltid ge efter för tryck. Lycka till!

en häst dominerar andra hästar genom att skjuta ut bogen. Om du märker att din häst gör det så är det väldigt allvarligt. Tolerera det inte utan "gå på" hästens bog tills den flyttar, direkt eftergift.

gör övningar där du flyttar på bakdelen, då visar du att du är dominant & på det sättet haru tagit bort hans enda flyktväg :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 696
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
578
Senast: skiesabove
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 311

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka