Flytta buskar

Simply me

Trådstartare
Vi kommer flytta i höst och vill ta med oss en del buskar från trädgården bla min älskade krusbärsbuske och en del blommande buskar men är det någon idé att försöka eller är det dömt att misslyckas?

Nu till en dum fråga, hur förökar man äppelträd vi har ett underbart stort gammalt träd som ger så god frukt men ingen vet vad det är för sort, så det går ju inte att bara köpa ett nytt så hur kan man driva upp ett nytt?

Sv: Flytta buskar

Ni kan ju försöka flytta busken, gräv upp med så mycket rötter du kan.

Angående äppelträd så ympar man dem, men då behöver du en grundstam. Googla lite så förstår du nog hur man gör, men kontakta en plantskola så kanske de kan hjälpa dig.

Rätt utfört går det absolut att flytta buskar! Har inte gjort det själv så kan inte komma med några konkreta råd, men har varit med när det gjorts, så jag kan i alla fall intyga att det är möjligt! :p

Däremot kan det vara värt att tänka på att både träd och buskar är fastighetstillbehör, så ska inte dessa ingå i köpet bör det skrivas in i kontraktet :)

jo hade vi sålt huset på vanligt sätt så hade vi väl flyttat frivilligt men tyvärr har kommunen valt att vilja riva hela vår by till fördel för en kombiterminal, så troligtvis kommer huset att rivas, mitt älskade hus. Vill inte flytta har fått ett inlösenpris som gäller till nyår därefter är det marknadsvärde som gäller och eftersom byn ska rivas så är marknadsvärdet 0 kr, bara att bita i det sura äpplet och flytta. Kan också tillägga att det inte bara är vi utan byn består av 32 hus.

Så allt som kan få mig och min man att må bättre kommer vi ta med oss vi behöver inte tänka på kommande husägare.

Vi har eller inte fått så generöst bud av kommunen att vi kan flytta till något bättre så vi byter ner oss. Men efter tre års bråk orkar vi inte mer

Buskar och växter öht flyttar man bäst på hösten. Gräv med så mycket rötter du kan som sagt och vattna ordentligt. Tänk på att sätta busken i så likt läge som möjligt.

Mina föräldrar har flyttat runt en hel del både blommande- och barrbuskar utan några större problem. Min mormor gav bort en enorm rhododendron som var två meter hög och stod alldeles för nära hennes hus till grannen som grävde upp den med traktorn, den lever och frodas i grannens trädgård numera. Så kör på, ni har ju inget att förlora. Det måste vara hemskt att bli borttvingad från sitt hus på det viset så jag förstår till fullo att ni vill plocka med er så mycket som det går.

Tack för alla svar, det blir mycket gräva i höst.... men värt ett försök.

Har fått veta att de i Julita har äppeldagar så man kan få veta sorten på äpplena man har, ska försöka med det istället för att fixa egen planta. Vet vi vad det är för sort så kanske det går att köpa ett träd. Bara rädd för att sorten inte finns kvar längre, trädet ska vara äldre än vårt hus, huset är från 1948. Bodde också en trädgårdmästare här i byn tidigare och han hade inte någon aning om vad det var för sort.... men skam den som ger sig, blir att åka på äppeldagar i höst

Liknande trådar

Trädgård & Växter Vi har några buskar av finare sort i trädgården som vi inte vill ha kvar. Kan man gräva upp dem och flytta eller är det bättre vänta...
Svar
1
· Visningar
688
Senast: Fruentimber
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 299
Senast: Snurrfian
·
Trädgård & Växter Vi flyttade in i nya huset för lite drygt två månader sedan. Min erfarenhet av växter sträcker sig till krukväxter som inte blommar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 566
Senast: labb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar