M

MaLu

Hur lång tid brukar det ta för en häst att känna sig hemmastadd på ett nytt ställe efter en flytt?

Det är väl olika på olika hästar såklart men ni kan väl berätta hur era brukar vara så jag vet vad jag har att vänta mig.

Vi flyttade för en vecka sen och pållan är ju lite orolig och halv-stressad. Hon vill ha koll så fort det låter ngt utanför stallet och om hon hör andra hästar. Virrar omkring lite i boxen och kan vandra runt runt när jag ska greja med henne. Det har hon iofs haft tendenser till innan också men nu är det lite värre. Tycker så synd om henne :(

Malu

Sv: Flytt

Det beror på, vanligast har varit ett par veckor.
På ett ställe tog det flera månader innan hon ens ville vara inne i boxen själv utan att försöka ta sig ut. Hon var jätteorolig, har annars inga problem att vara inne själv.
Men det är nog väldigt individuellt, har träffat såna som inte bryr sig alls.

Jo, det finns ju sånna som inte bryr sig så mycket men det gör min nu. Jag tror ändå att hon kommer lugna ner sig snart. Hon gick i egen hage i början eftersom vi inte ville släppa ihop dem med en gång. Men antingen så var det hon eller märren bredvid (de hjälptes väl åt) som sparkade en stolpe i staketet och bröt sig igenom tråden så nu har hon hagkompisar iaf :D

Väldigt olika beroende på hur trygg och säker hästen är i sig själv, precis som för människor.
Allt från att bara titta sig omkring och säga "jaha, okej, det ser väl ut att funka, mat finns ju", :) till att det tar ett halvår att koppla av och vara lugn och trygg med det nya. :crazy: Jag har haft båda varianterna. Men är du med så går det nog fort, det är viktigt för tryggheten.

Jag har bara positiva erfarenheter när mina hästar flyttat till nya stall. De är ranghöga men stabila i psyket.. Jag börjar alltid med att de får gå i ensamhage ett par dagar för att spana in de nya hästarna och sedan flytta över hem till sin nya flock. Visst blir det lite spring och bus men så reagerar väl alla friska och glada hästar. Däremot har jag inte haft brodd bak vid insläpp pga skaderisken. När det är lugnt i hagen broddar vi på igen och allt fungerar bra igen. Lagom stora flockar tror jag också bidrar till attt ihopsläppen brukar bli odramatiska. Självklart ska man placera ut hö´t lång från varandra och gärna en extra hö hög i hagen så att det alltid finns en extra "tuss" att tugga på. De som oftast är mest nervösa och oroliga är faktiskt ägarna själva. Hästarna fixar det oftast bra om de andra i flocken är stabila och de har tillräckligt stor hage att busa i. Lycka till!!!

När mitt sto flyttade var hon väldigt orolig i några dgar, sen gick det bättre och hon behövde inte spänna sig och stressa upp sig för att hon inte visste åt vilket håll hagen låg.
Tog väl ca 2 veckor innan hon var som hon brukar och då är hon väldigt lättstressad.

Valacken var otroligt nervös i flera veckor men då flyttade han från ett ställe där han stått hela sitt liv och där han hade aldrig sett skog eller höns mm grejer som finns på gården han står nu.

På valacken verkar det som att han kunde byta stall varje vecka, han bryr sig inte ett dugg!

Stoet trodde vi det skulle vara lite mer problem med, men hon var cool lugn hon också. Det var sommar när vi bytte och hästarna gick ute dygnet runt, men efter en vecka var allt lugnt i flocken och rangordningen var uppklarad. Nu är det precis som vanligt om inte bättre :D

Efter ca 4 dagar brukar hon vara lugn i stallet.
Hon är en sån som vill ha koll på allt så hon brukar få kolla runt överallt i stallet,nosa på gödselstacken osv.
Sålänge hon har fri tillgång på hösilage ute och en massa i boxen mumsar hon på och är nöjd ;)

Det sägs att det kan ta upp till ett år innan en häst riktigt bott in sig på ett nytt ställe.
Naturligtvis är det många faktorer som inverkar, som exempelvis hur den nya miljön är, samt om hästens människor följer med i flytten eller det är helt nya människor omkring den.

Immer

tack för svaren allihop. Jag är ju med henne så människorna är ju inte jättenya. Det är ju såklart några nya som tar hand om henne vid in och utsläpp ibland och så men det har funkat bra. Hon är inte uppstressad när hon ska till hagen och så men hon har ibland lite svårt att vara stilla.

När hon är ensam i stallet när jag ska rida så vandrar hon omkring i boxen och bajsar lite väl ofta :smirk: Men det går säkert över snart. Jag vill bara sätta igång och bygga en bädd så fort som möjligt men det är lika bra att vänta tills hon har vant sig vid stället mer och inte kommer förstöra den.

Malu

Min valack han var ganska lugn när vi flyttade sist. Tar väl en vecka drygt innan han bor in sig ordentligt. Han var lite orolig i början när han blir ensam men nu går det bra.

Mitt sto är jätte lätt att flytta. Hon är väldigt anpassbar, blir lite orlog bara om hon blir själv ibörjan. Hon kan vara så nu också ibland.

Mitt fullblod tar lång tid på sig att vänja sig vid nya miljöer. Tog nästan 8 månader innan han fann sig riktigt till rätta i det nuvarande stallet.
Islandshästen tog det ca 15 minuter för att bli lugn. Bara han får mat så är allt lugnt.
Ska flytta båda hästarna i början på februari till vår egna gård. Hoppas flytten går bättre för fullblodet denna gången och att han lugnar sig fortare nu när han får islandshästen med som moraliskt stöd.

Oh, jag blir så sugen på att ha hästarna på ett eget ställe. Jag hoppas att jag kommer ha det någon gång i framtiden. :) Men jag hoppas samtidigt att vi får stanna kvar i det här stallet ett bra tag för hästens skull. Hon uppskattar nog inte omflyttningar.

Malu

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 198
Senast: Marvin
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 442
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama