Flytt till landet

daphna

Trådstartare
Jag ska flytta till ett hus på landet. Har hithills bott i stor lägenhet med inburad terrass dit mina 3 katter gått som dom velat. I mitt nya hus kommer jag att ha en trädgård men hjälp, katterna kan ju hoppa ut över häcken! Jag får panik bara jag tänker på att dom skulle springa bort, bli överkörda osv osv.
Samtidigt har jag valt att flytta ut på landet lite för deras skulle också, för att dom ska ha en trÄdgård att vara i men nu har en massa folk skrämt upp mig genom att säga att katterna absolut kommer att ta sig ut ur trÄdgården och att jag får vara beredd på att dom inte kommer tillbaka!

Vad kan man göra? Finns det något man kan göra för att hålla dom i trädgården förutom att bura in hela:confused:? Måste hitta en lösning!

Tack för tips.
 
Sv: Flytt till landet

Är tomten för stor för att hägna in kanske du kan hägna in bara en liten del?
Du borde inte behöva bygga tak m dom inte är riktiga klätterapor, såg en som hägnat in sin tomt och byggt som så att längst upp så vinklades nätet inåt. Sen får man såklart ha uppsikt ändå men den kändes ganska trygg.

Här är en som byggt ett riktigt drömhägn :love:
 
Sv: Flytt till landet

Nej, det finns inget annat sätt än att näta in hela eller delar. Katterna kommer troligen ta sig ut om dom kan, ja.
 
Sv: Flytt till landet

Katter som varit innekatter, och dessutom är kastrerade, brukar inte röra sig över stora ytor. Jag tror inte du behöver oroa dig för att de inte kommer tillbaka. Börja med att ha dem ute i koppel tills de känner sig trygga med sitt nya hem. Klart, finns där en väg, så får man leva med risken att de kan bli överkörda. Är den nära? Väldigt trafikerad?
 
Sv: Flytt till landet

De kan även bli tagna av andra djur, hamna i kattslagsmål, bli skadade o instängda av människor mm mm.
Jag skulle aldrig våga släppa ut mina katter hur som helst. Vår missar får vara ute med oss i sele o löplina.
 
Sv: Flytt till landet

Det finns kanske ett alternativ.

Ett elhalsband som avger en elektrisk stöt om man kommer nära tomtgränsen.
Det funkar på hundar så...
Men jag vet inte om man får använda ett sådant isverige.

Men det blir ett mobilt elstaket så att säga.
 
Sv: Flytt till landet

Du får ju självklart ha inne katterna den första tiden 2-3 veckor så att dom vet vart dom bor.Sen är det bara att släppa ut dom.Oftast hittar dom hem.
Jag släppte ut min ena katt för första gången förra året (3år) och han hittar hem.Vi har tom flyttat:).
 
Sv: Flytt till landet

Det finns två läger av kattfolk - De som tycker att kattens säkerhet väger tyngst, det är för stora risker med att ha en katt utomhus, och de som tycker att kattens frihet och naturliga behov är viktigast, det är värt riskerna att släppa ut den, eftersom det är värre att ha den instängd.
Mitt tips är att ta en funderare på var du själv ställer dig i värderingarna där, innan du låter dig påverkas för mycket av vad folk runt dig säger.

Hur stor risk det är att de ska bli påkörda, instängda, rovdjursangripna osv, vet jag inte för det beror på var du bor. Du får nog väldigt olika svar på frågan hur stor risken kan vara beroende på om det är en innekatts- eller utekatts-förespråkare du pratar med också.
Men när det gäller oron för att katterna ska springa bort tror jag i alla fall att du kan vara relativt lugn. Min erfarenhet är att katterna är väldigt beroende av tryggheten i sitt revir, och i början när man släpper ut dem vågar de sig bara ut små vändor innan de vill springa in i sitt bo. Sen vidgas reviret successivt, men de vet var de bor eftersom det är centrum av deras revir, och de kommer tillbaka. Antar att dina katter är kastrerade och då sticker de generellt inte på så långa äventyr som okastrerade.
 
Sv: Flytt till landet

Haha, där skulle min vara ute på 2 sek!! :p Han är mer inhägnad än snöleoparderna på Nordens Ark....

Tak är ett måste, att luta det inåt hjälper inte ett dugg eftersom han går armgång i taket... :grin:

Katter gillar ju att klättra, så fattar inte hur folk vågar att bara ha väggar och inget tak. Är det minsta lilla glipa så slinker de ut. Och TS du behöver inte oroa dig för att de hoppar över häcken, den kommer de krypa rakt igenom. :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Flytt till landet

Jag har varit tvungen att kapitulera.
Ungkatterna är fenomenala på att just gå armgång sen blev ju inte saken bättre av att byggubbarna som var här o satte upp byggnadsställningar, tyckte att grindarna var i vägen och byggde ställningarna så att grindarna inte gick att stänga. Vips så var även di gamle ute på vift. Jag som tyckte att de kunde nöja sig med en stor gräsmatta, några buskar och träd. :(
 
Sv: Flytt till landet

Jag tror inte risken är särskilt stor att de rymmer, speciellt inte om de är kastrerade.

Hurpass trafikerad är vägen ni ska bo vid? Hur reagerar dina katter när det kommer bilar?
Har katterna ingen respekt för bilar och vett att gå undan så spelar det ingen roll om det passerar 1 eller 100 bilar om dagen.

Även om våra katter går in och ut som de vill är jag lite skeptisk till att släppa ut vuxna katter som levt större delen av sitt liv inne. Fast det kanske går, vad vet jag?

Sen kan det vara läge att höra lite med grannar vad som finns ute i skogarna och om det försvunnit några katter i området.
 
Sv: Flytt till landet

Inne vs utekatt beror också på vad man har för katt.
Jag skulle själv aldrig vilja ta risken att katten försvinner och man inte vet om den lider till döds. Därför har jag en ras som trivs ypperligt som innekatt.
 
Sv: Flytt till landet

Nej, det finns två sorter, de som sitter snällt i gräset och luktar på blommorna och de som är högt och lågt och finns det minsta lilla glipa så är de ute.

Min har flera gångar pressat sig ut så nätet har spruckit! :eek: Ingen annan katt jag har/haft skulle komma på den tanken. Som tur är har han inte gått så långt, som längst har han varit nere i stallet. Men jag får kolla till dem ofta så att han fortfarande är kvar. :p
 
Sv: Flytt till landet

Hur gamla är katterna? Det är inte alls säkert att livet utomhus lockar dem det minsta. Jag skaffade två katter som levde sina första tre år som innekatter (födda och uppvuxna i ett stall) innan vi flyttade så att de kunde gå ut. De var inte intresserade alls. Nu har de levt i tio år med att kunna gå ut och in som de vill och de brukar vara ute kanske tio gånger på ett år och då i max fem minuter åt gången.

Om man ska släppa ut sina katter så anser jag att man ska bo så att det verkligen är kattvänligt. Inte stora vägar omkring eller i samhälle eller stad.
Man får också ha koll på hur katten beter sig, en katt som inte flyttar sig när det kommer bilar ska helt enkelt inte vara ute för risken att den blir påkörd är alltför stor.
Att de kommer hoppa över häcken behöver du inte oroa dej för. De lär smyga rakt igenom den ;) Katter tar sig fram på de mest oländiga ställen man kan tänka sig om de verkligen vill.

Om du bestämmer dig för att släppa ut katterna så är det några saker som är viktiga: Låt katterna vara inne i minst tre veckor så att de verkligen känner sig trygga i sitt nya hem. Lyft dem absolut inte över tröskeln utan låt dem gå ut själva när de är redo. Lyft dem inte ute utan klappa dem bara. Risken att de inte hittar hem minskar om man låter bli att lyfta dem över tröskeln och ute. Att de är skygga ute är bara bra för då minskar risken att någon tar dem. (Ja jag har varit med om att folk lyft upp våran katt och gått iväg med den för den var ju så fin :eek:)
Om du ser rävar i din absoluta närhet så ompröva ditt beslut om de verkligen ska vara ute. Rävar tar katter.

Katter är gjorda för att leva ett fritt liv men ett fritt liv för en katt är inte detsamma som för en annan. Våra innekatter anser säkerligen att de har jättebra liv om de skulle kunna berätta. Möjligtvis att den ena skulle ha lite klagomål att jag puttar ned henne ifrån min kudde ibland på nätterna :angel: Men hade jag försökt tvinga min lilla vildkatt som bor i stallet till att vara inne så hade hon mått fruktansvärt dåligt.

Man får försöka läsa sina katter och försöka ge dem vad just de behöver. Mina stallkatter som alla på något sätt har kommit hit utan att jag "har gjort något för att de ska komma" trivs ypperligt därute. De har mat och vatten, en egen box full med halm och bäddar och en grislampa som tänds när det blir kallt. De ligger och myser i halmen när jag kommer och de har bra hull. Skulle jag tvinga dem att vara inne, även om de är fullt tama i motsats mot vildkatten, så skulle de må dåligt. Det räcker med den tiden jag har varit tvungen att ha dem inne vid kastrering för att inse att de verkligen mår dåligt av det. Lika dåligt som våra innekatter förmodligen hade mått om de skulle tvingas ut för att bo i stallet.

Katter brukar hålla sig inom rimligt avstånd sålänge de är kastrerade. En okastrerad katt däremot kan gå flera mil för att hitta en partner och även om ens egna katter håller sig hemma så drar en fertil katt till sig strykarkatter och det blir lätt slagsmål.

Jag hade nog gjort så i ditt läge att om du bor kattvänligt så hade jag provat om katterna ens vill gå ut och vill de det och de inte har vett att passa sig för bilar och annat eller om du ser rävar nära så bygg en kattgård till dem.
 
Sv: Flytt till landet

Om jag har fattat det rätt så har du dina katter inne på natten?
Hur bär du dig åt för att få in dem på kvällen?
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 913
Senast: Catsu
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
657
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 385
Senast: Kaching
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 741
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp