Flytningar efter fölning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Artemiz
  • Startdatum Startdatum
A

Artemiz

Har hört att ston kan få livmoderinflammation efter fölning p g a kvarbliven efterbörd. Är detta vanligt? Har ett sto som fått flytningar efter fölning, normalt? I så fall i hur många dagar, när skall man ringa veterinär? :eek:

Min kompis berättade att deras sto hade flytningar ett par dagar efter fölning men att det sedan slutade av sig själv. Om man inte behandlar en inflammation kan inte detta påverka ev senare dräktigheter eller är det vanligt att stona självläker och sedan blir dräktiga igen utan problem? :confused:

Sv: Flytningar efter fölning

Artemiz skrev:
Har hört att ston kan få livmoderinflammation efter fölning p g a kvarbliven efterbörd. Är detta vanligt? Har ett sto som fått flytningar efter fölning, normalt? I så fall i hur många dagar, när skall man ringa veterinär? :eek:

Min kompis berättade att deras sto hade flytningar ett par dagar efter fölning men att det sedan slutade av sig själv. Om man inte behandlar en inflammation kan inte detta påverka ev senare dräktigheter eller är det vanligt att stona självläker och sedan blir dräktiga igen utan problem? :confused:

Även om efterbörden kommit ut som den ska, förekommer mer eller mindre vätska som SKA ut. Om Du tolkar dessa som flytningar, så är det precis som det ska.
Är det illaluktande, stoete får feber och ter sig apatisk ska vet. förstås tillkallas.

För att eliminera risken för livmoderinflammation, longerar jag ALLTID nyförlösta ston 1-3 ggr/dag (fölet kvar i boxen) under minst en veckas tid, så att hon kryster ut vätskan. Det kan komma riktigt rikligt då hon springer.
Det hjälper inte, enligt min åsikt, att bara släppa ut henne i hagen (utan föl) och låta henne rasa runt där, utan longering där hon får jobba. C:a 15-20 min/gång.
Detta befrämjar även persitaltiken i fölets tarm, så att tarmbecknet lättare elimineras från fölet.

Är stoet jobbig att ta ut = mycket mammig, så sätt bett på henne om det ej räcker med grimma.
Ta även med longerpisk, så att hon inte fuskar när hon longeras.

Kvarbliven vätska i livmodern kan dels leda till akut livmoderinflammation, och det kan dels leda till att stoet får ringa chans att bli dräktig nästa gång och behöver då kanske spolas.

Lycka till.
mvh
Carina på Cesam Arabians

Sv: Flytningar efter fölning

Tack för svaret! Efterbörden har kommit ut som den ska tror jag i alla fall! Verkade hel och fin. Det är bara vätska som kommer ut nu, dock inte helt klar, lite gulaktig. Hon har ingen feber. Jag har longerat henne och tycker att det blivit bättre nu, kom bara ut lite vätska. Antar att allt är normalt... :smirk: Man blir ju lite orolig för sin lilla älskling....

Om hon får feber och det verkar sämre får jag väl ringa vet och spola henne.

Liknande trådar

Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 485
Senast: em-pirre
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 291
Senast: ginnies
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 453
Senast: mackan
·
Avel Har ett äldre sto som går in på dygn 380 imorgon. När ska man börja oroa sig? Ni som har varit med om att ston gått över tiden mer än...
2
Svar
26
· Visningar
7 968
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka