flytande vitaminer/miniraler?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare CeciliaAndersen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 655
C

CeciliaAndersen

Jag var på en KRAFFT föreläsning för ungefär 6 månadersen och där sa tjejen som höll i den att hästar inte kan ta upp flytande vätskor.. Liksom att det rinner in och igenom hästen och sen ut, hästen kan alltså inte ta upp det..

Är det sant?

Jag ger nämligen Shyfeeder B och Shevinal plus, och det är ju flytande..

Sv: flytande vitaminer/miniraler?

Jag har läst att födan passerar igenom i två faser, en flytande och en fast. Den flytande rinner igenom snabbare. Det har kanske något med det att göra? Även om jag också tycker att det låter konstigt.

Jag vet inte alls ;) Därför jag frågade.. Men hon menade på att köpa flytande miniraler/vitaminer till sin häst var som att kasta pengarna i sjön ;)

Ja, att köpa B-vitaminer kan jag hålla med om att det många gånger är att kasta pengarna i sjön, men det beror inte på att de är flytande ;):angel:

Men det borde ändå inte gå så snabbt att det inte hinner tas upp. Svårt att veta hur hon menade utan att ha mer info.

Nej jag tror inte det heller.
Jag vet inte om jag är lite tramsig men jag är alltid lite misstänksam mot information från foderföretag. De har ju ett intresse av att man ska köpa just deras produkter. Det låter alltid så övertygande men sedan kan man upptäcka att det kanske inte är det. Därmed inte sagt att hon har rätt eller fel.

Det är nog inte riktigt sant, i fast form måste först kroppen bryta ner intaget foder tillskott innan den kan ta upp den. Flytande är redan nedbrutet, och tas upp i samma stund som den når slutmålet.
Detta har bl a krafft själv proklamerat starkt för, att hästen har lättare att ta upp flytande form.
Om det vore som denna person sa, skulle te x Metacam vara totalt värdelöst genom att den är just flytande.

Det finns inget riktigt sådant samband. Näringsämnen i fast form behöver inte alltid brytas ner ytterligare för att tas upp. Lösta näringsämnen kan behöva brytas ner ytterligare innan de tas upp.
PL

Det finns inget riktigt sådant samband. Näringsämnen i fast form behöver inte alltid brytas ner ytterligare för att tas upp. Lösta näringsämnen kan behöva brytas ner ytterligare innan de tas upp.
PL

Jag tycker att detta är mycket intressant och försöker att lära mig mer. Jag är med på det du skriver i det jag citerar. Men ibland står det still i mitt huvud. Kan du ge något exempel på något närningsämne som tas upp i fast form? Jag trodde flesta var lösta i tarmvätskan eller åtminstonde inte i fast form. Men jag tänker nog fel.

När det tas upp är det alltid löst, helt riktigt. Däremot kan man ju ge hästen tillskott od som fast eller flytande.
PL

Hm, intressant med tanke på att KRAFFT säljer diverse tillskott i flytande form, tex vitaminer... :angel:

Hm, intressant med tanke på att KRAFFT säljer diverse tillskott i flytande form, tex vitaminer... :angel:

Speciellt när de proklamerade starkt för dem också, när dessa kom ut på marknaden just att hästen hade det lättare att ta upp flytande vitaminer.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 013
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 631
Senast: Irival
·
Hästvård Min -10 har sen några veckor tillbaka inte varit helt 100 i magen,det började med en avmaskning+första frosten+foderbyte (från hö -->...
Svar
13
· Visningar
4 359
Senast: Fibusen
·
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 859
Senast: Varmblod90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Problemet med hundsmuggling!
  • Uppdateringstråd 31