Flyinges Uttini har gått bort

Sv: Flyinges Uttini har gått bort

Har inte det med att Flyinge själva inte tar fram så många hingstar längre.

Dessa namnhingstar var väl uppfödda på Flyinge eller inköpta som föl och således namngivna av just Flyinge själva.

Idag är det ju mest importhingstar eller unga hingstar som köpts in som redan har namn

Ja, det är klart - att hingstarna kommer redan namngivna.:idea: Men visst var det lite praktiskt ändå - man vet liksom vilka U-kullen bestod av (iallafall några).

Jag är katalogbitare av stora mått och gillar sån ordning och reda ;)

Men hur är det med fölen/unghästarna som Flyinge tar in nu - har de nån bokstavsordning?

Jag var in och kollade på Flyinges hemsida: Fjolårets hingstföl är döpta på X, och stofölen är döpta efter vilken familj de kommer ur. Som tidigare alltså.

raderat, dubbelsvar.

Senast ändrad av en moderator:

Jag var in och kollade på Flyinges hemsida: Fjolårets hingstföl är döpta på X, och stofölen är döpta efter vilken familj de kommer ur. Som tidigare alltså.

06 är väl döpta på R?
Eller så har de skrivit lite rörigt på hemsidan, men det verkar som att de endast döper de som är födda efter alfabetet, de inköpta verkar få egna namn, även om Flyinge ger tips.

Senast ändrad:

Under rubriken Stuteriet, hade de skrivit om fölen, och att de döpts på X, eftersom det var den bokstaven som stod på tur.
Ja, jag tror också att de inköpta faller utanför systemet. De skrev ochså om stofölen, varav en var ut F2, och traditionsenligt hade döpts till något på D, samt en hette (tror jag) på H, och var undan ett sto som jag inte tror kommer ur Flyinges stammar.

Jo, jag läste det, då stod det om årskullen 06, men sedan när man skrollar ner så står det hingstar f-05 och med x- namn.

Men det är säkert bara felskrivet.

*kl*
Det måste vara första gången de döper på X, de har väl alltid börjat om efter V,W?

Jo, jag läste det, då stod det om årskullen 06, men sedan när man skrollar ner så står det hingstar f-05 och med x- namn.

Men det är säkert bara felskrivet.

Så är det säkert! Jag läste inte längre än så.
Vi kan ju i allafall konstatera att de fortfarande döper sina egna hingstföl i alfabetisk ordning, och stofölen efter familjen. Ordning och reda!

Ja, ordning och reda.

Vad man dock kan fundera på är att om man läser på stuteriet så är det väldigt mycket mindre föl som föds på Flyinge mot vad det gjorde förr. Många kommer från Bollerup och ett fåtal köps in.

De sista åren har det skurits ned betydligt på stuteriet. Bara potentiella hingstmödrar ska användas i avel:confused: .
Det nya är också att det inte ska vara ngn internrekrytering, mao alla skolhästar skall köpas in. Lönsamhetskrav på hingstarna, snittet bör ligga på 107 ston/hingst. Direktiv från NS.

Det finns bara en spillra kvar av de gamla stostammarna på Flyinge, många otroligt fina ston har sålts ut de senaste åren (vinnare av Kungakannan, diplommärrar och placerade på Rikskvalitets) och nu pågår ett försäljninsrace igen... :mad:

Dags att byta namn från Avels och Sportcentrum till Event och utbildningscentrum eller...

Nej, Highness köptes som 3-åring (Alasca-Landgraf I-Maestose) och hennes döttrar döps med början High....

Senast ändrad av en moderator:

Vad tråkigt att de skaffat sig ytterligare en H-linje:(
Ja det blir lätt lite vimsigt, dessutom köptes Dakota e.Donnerhall-Bolero-Goldlöwe, och hennes döttrar får också namn på D. De tillhör inte F2.

Så är det fortfaranade, men det är inte så många av de hingstar som står på Flyinge som de har fött upp själva ;)
Det är var U igen förra året, eller kanske förra igen?

Tidigare har det varit 21 år mellan begynnelsebokstäverna.

Drabant född 1946, Dragon född 1967 och Dardel född 1988 t ex.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Uttini 733 (e Labrador u Gardenia II 13985 e Kew Gardens xx) har gått bort, 24 år gammal. Han var pigg in i det sista, och...
Svar
0
· Visningar
795
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka