Flyinges Uttini har gått bort

Sorbe

Trådstartare
Uttini 733 (e Labrador u Gardenia II 13985 e Kew Gardens xx) har gått bort, 24 år gammal. Han var pigg in i det sista, och reds regelbundet av en elev, men i lördags kunde han inte resa sig i boxen och fick avlivas där.

Uttini, som var född hos Ina Alexandersson, Höör och såld till Flyinge som 1-åring, var en av få hingstar som fått betyg 10 på typen vid hingstpremieringen.
– Han var en mycket trevlig häst, berättar Flyinges Göran Lindstrand som ägde honom de sista fyra åren, men i yngre dar var han lite busig och ville gärna lyfta av sin ryttare.
Många minns säkert paret Göran/Uttinis uppvisningar i tömkörning från Flyingedagarna och hingsten var en riktig läromästare i denna svåra konst. Under åren 1986-2002 betäckte han 523 ston men togs därefter ur aveln pga lågt BLUP-index.
Flera av hans avkommor har varit framgångsrika i medelsvår fälttävlan, sonen Brutus tävlade i svår hoppning för K I, medan Gay Lussac, och flera andra, har dressyrsegrar upp till S:t George.

Taget från Tidningen Ridsports nätupplaga.

Sv: Flyinges Uttini har gått bort

Fina Uttini, en av mina favorithingstar geom tiderna!!!!

Jag träffade honom mycket som 3 åring. En otroligt fin hingst.

Oki, min syster gick stallchefsutb då och de hade hand om U hästarna våren de blev tre och vid visningarna

Det har jag inte tänkt på, att hon gick det året. Jag hade ju sedemera bl a Uralit som skolhäst. En ganska speciell herre...

Jag kommer inte ihåg om det var första året eller andra året. Hennes utbildning var den andra som startade, hon hade Uriel tror jag

....Å nu blev jag nyfiken vem din syster är , jag gick också stall chefs utb då.....
//Tina som hade Ulfung

Gammal pålle borta :cry:

Har man en gång fått äran att tömköra den gentlemannen så har man därefter förstått vad tömkörning verkligen går ut på.

Väldigt tråkigt att höra! Äger själv en häst efter Uttini, jättetrevligt sto, klipper hinder på 1.40 som ingenting! Vi har en helbror till henne här hemma också, har plac upp tom 150, sen finns det en till helbror (till!!!), som iaf har gått st Georges dressyr. Tycker det är så otroligt bra ridbarhet på de avkommor jag ridit efter honom! Verkligen synd....

Unique red jag också en del, men han var inte min skolhäst.

Vi måste inse att nu är vi gamla ...när våra skolhingstar/hästar dör ut...haha.
Jag red också en mkt som hette Underberg!
//Tina

Den fanns inte kvar när jag gick där.
Att jag börjar bli gammal har jag redan insett!
Tex när mina elever som var söta små barn när jag kom hit, numera har man och barn.

..Klart jag minns henne.
hälsa henne från Tina, vi gick i samma klass!!!

KL och OT

Jag måste säga att jag tycker det var bra när hingstarna hade namn i bokstavsordning, man vet liksom vilken årgång som är vilken. Det är synd att det inte är så längre, men det beror väl på att staten inte är inblandad.

HUr är det med skol/unghästarna har de namn i bokstavsordning nuförtiden ?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Uttini 733 (e Labrador u Gardenia II 13985 e Kew Gardens xx) har gått bort, 24 år gammal. Han var pigg in i det sista, och...
Svar
0
· Visningar
795
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka