Flyingeknoppar, hur?

S

Snixten

Jag har sökt runt men inte hittat någon bra tråd. Jag vill, helst med bilder, lära mig hur man gör Flyingeknoppar. Har försökt läsa mig till, men förstår inte riktigt hur man får knoppen att sitta fast efter att man rullat upp dom och ska fästa med snodden. Ska man ha mycket eller lite kvar att snodden när man ska fästa? Eller ska det bara gå ett varv runt själva knoppen?

Hoppas det finns någon som antingen kan förklara väldigt bra, eller allra helst visa med bilder!

Sv: Flyingeknoppar, hur?

Lättaste sättet att få dem att sitta kvar är väl att sy, men om det är Flyingesättet har jag ingen aning om.

Jag ska försöka att förklara hur jag knoppar och i alla fall enligt skolan så var det flyingeknoppar så någon får väll rätta mig om det är fel . ;)

När man knoppar enl. flyingemodellen så brukar det inte va så många knoppar. Jag brukar göra runt 11-12 st. Fläta HÅRT. Men dra inte flätan nedåt i början av flätan, alltså närmast mankammen. Då ser det konstigt ut när man rullar upp den sedan. Försök fläta så långt du kan.

Ta snodden och vira några varv i slutet av flätan. Förmodligen har du nu massa tunt spret längst ned på flätan. Vik det tillbaka mot flätan så att det blir som en ögla längst ned. Beroende på hur långt spretet är kan man vika flera gånger. Snurra sedan snodden så att "ögglan" sitter kvar.

Lägg nu snodden över din tumme och pekfinger och håll i slutet av flätan med andra handen. Rulla sedan flätan uppåt till mankammen. Då har du fortfarande snodden mellan figrarna. När knoppen är upprullad så korsa snodden innan du viker den ned över knoppen och släpper.

Voilà! En flyingeknopp! :D

Krävs lite träning innan man lär sig hur man ska undvika att slå knut på fingrarna och inte spräcka snodde för att man drar för mycket i den. :rofl:

Jag har alltid velat lära mig att sy knoppar. Visst att det blir snyggt med "snodd-knoppar" men hållbarheten är ju sådär.
Vet du hur man gör?

Å herregud vad krångligt det låter! :p Min häst har så mycket man så man kan tro han är hälften nordsvensk eller nåt.. Ryckte ur den ordentligt i förrgår, men den är fortfarande riktigt tjock.. Tävlade för ett par veckor sen och då fick jag 13 knoppar + 1 i pannluggen. Tror inte jag lyckas göra färre än så tyvärr :(

Sen håller jag med Corax, vore kul att lära sig sy också!!

Kan inte någon fixa lite bilder på sydda och Flyingeknoppar?? :bump:

Jag känner igen det där! Efter betet förra året hade mitt halvblod man som en ponny. Tjock och lång och vågig. :p Och han HATAR att bli rykt och han tål inte ljudet av saxar eller mansax heller.... :angel: Så jag tog fram rakapparaten och rakade bort halva manen så va det problemet löst! :D
Får bara se till att hålla efter det annars får han stubbman på ena sidan och liggande på andra. :p

Min älskar iofs när man rycker manen på honom, han hjälper till genom att luta sig åt andra hållet när jag drar och öronen spetsade framåt :) Men det är inte lite jag får rycka varje gång, det ligger man nog att sticka en kofta efteråt...
Råkade raka av honom en del av manen av misstag i vintras, hade lagt över all man så fint på ena sidan när det var dags att klippa, men jag klippte lite för nära mankammen.. Så nu är det en fin stubb så äntligen börjar gå att fläta in och få fason på!!

Jag efterlyser fortfarande bilder på hur man gör knoppen, speciellt på den delen när man flätat och fäst snodden några varv och ska börja rulla.. Jag kanske är korkad, men jag har liiiite svårt att förstå hur jag ska hålla och rulla samtidigt! :angel:

Puttar upp lite..

Ingen med lite fina bilder?? :)

Hade jag haft min andra häst hemma så hade jag kunnat fläta/fota den. Men jag ska se om jag får tag på nått bra "offer". :D Samt en bra fotograf...

Ja ja ja!! Jättegärna!! Ska försöka fläta idag tänkte jag, har inte haft tid förrän nu.. Känns som att det är svårt att rulla flätan så hårt att det sitter när man snor om snodden sen.. :laugh:

Nu har jag varit duktig och laddat upp lite gamla bilder :D

Jag gör mina rullflätor med ett gummiband. Lämnar en ganska liten ögla att rulla upp flätan genom. använder endast vatten för att få manen "ospretig"

bild1, tagen hemma igen efter en tävlingsdag
070517139.jpg

bild2. glömde ljusa upp den :o
IMG_3129.jpg

Jag efterlyser fortfarande bilder på hur man gör knoppen, speciellt på den delen när man flätat och fäst snodden några varv och ska börja rulla.. Jag kanske är korkad, men jag har liiiite svårt att förstå hur jag ska hålla och rulla samtidigt! :angel:

Du håller med den ena handen och rullar med den andra! :idea:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 328
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
947
Senast: Bison
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka