Flyger i luften

Jag jobbar med problemlösning och håller på en del med trickträning. Så jag har mött en del stegrande hästar, både som gör det oönskat och inlärt.
Att använda smackning och/eller tryck i nacken för att få dem att resa sig har jag aldrig stött på. Iaf inte på ridhäst. Det är ju helt imbecillt att ha som signal.
Alltså ställer jag mig enormt tveksam till att man använt det.
Däremot låter det klockrent som en häst som av ngt skäl lärt sig gå emot hjälper. De flyr ju uppåt.
En skolad häst ska svara fram för smackning och sänka sig för tryck. Den här går emot det.

För mig är alltid frågan: VARFÖR gör hästen så här?
Det är en rätt rejäl protest hästen gör. Det finns inte så mycket mer kvar på den skalan. Efter stegring finns bara slå över kvar. Det är livsfarligt.
Just därför tycker jag inte man ska be om råd eller ge råd ang just stegringar på nätet. Det kan bli otroligt fel och farligt.

Du kan ju alltid läsa på om stegringar, utrustning etc och försöka prata med hästägaren.
Är hästen genomkollad av bra vet? Tänderna fixade av någon som är bra på det?
Utrustning passar?

Efter det kan ni börja fundera träning. Och då gärna med metoder som är erkända och med den utrustning som är bäst för ändamålet.

När de reser sig sitter inte problemet bara i framdelen och det är inte bara i fronten man jobbar för att bryta beteendet. Man jobbar med bakbenen främst. För det är där stegringen börjar.
Sånt bör en bra problemlösare hjälpa er med. Att hitta övningar för er.
Inte att be er sätta på utrustning som är skarp(på fel sätt tom) och be er rycka. Det känns så outbildat faktiskt.
Det låter säkert elakt och surigt.
Men om du förstod hur fel rådet är så hade du fattat att man reagerar. :)

:bow::bow::bow:

Så istället för ett inlärt beteende man inte rår på/förstår öht , ska man lära in en annan "konst" för att bryta ?
Förlåt men Näe . ! ?
Hur tänker du utifrån beteendet /problemet att det skulle vara en lösning ? Hur ? På vilket sätt ?
Jag tänkte att hästen på så sätt kunde läras att utföra något som är mer "acceptabelt" än att stegra sig. Om det är så (jag säger OM) att hästen tar till ett inlärt beteende när den inte förstår vad den ska göra skulle det kunna vara bättre att den tar till ett beteende som människan kan hantera. Allra bäst är det naturligtvis att hästen alltid förstår vad den ska göra.

Om däremot stegrandet är någon slags protest mot att göra det som begärs är det nog bättre att ta reda på varför hästen protesterar..

Senast ändrad:
Spansk skritt är ju i så fall inte det bästa tricket att lära in på en sådan häst... Det är ju också en sak som många hästar lätt tar till om de inte förstår/inte vill och det kan också skapa problem vid ridning.
Bättre att lära in att hästen ska sänka huvudet på kommando.
Spansk skritt var inget förslag, det var mer ett exempel där jag ville visa att en häst kan försöka med något den lärt sig, om den inte förstår vad man ber den göra.

Liknande trådar

Träning Hej, jag har lite problem med en häst jag rider. Han sparkar bakut och stegrar och bockar en hel del (minst en gång per varv). Vi...
2
Svar
30
· Visningar
4 151
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 412
Senast: WSLPZF
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 538
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama