Flyger i luften

Nevermind

Trådstartare
Hejsan!
Jag har börjat jobba från marken med en häst som har lite "dumheter" för sig.

Dels så stegrar hon när hon inte förstår, inte vill eller ibland när man smackar och drar i grimman. Gärna upp i ansiktet på en dessutom :up::crazy:

När det kommer bilar så flyger hon ibland i luften. Hoppar iväg/bockar/stegrar, vad som helst egentligen. Ibland är reagerar hon däremot inte alls, vilket talar emot att hon skulle vara rädd. Jag har märkt att chansen för att hon ska göra det minskar om man ger henne nåt att tänka på precis när bilen kommer, men ibland funkar inte det heller och jag vill ju kunna leda henne "normalt" liksom.

Vad hade ni gjort för att bryta detta beteende? Hon leds i träns med kedja, och hennes ägare har visat att jag ska liksom "rycka till" i grimskaftet när hon jävlas. Det funkar till viss del, men ändå gör hon samma sak igen. Och igen. Ofta :devil:

Så vad säger buke, finns det några experttips? :D

För mig är det inte hästens beteende som ska brytas. Det är den som hanterar hästen som behöver göra rätt. Om hästen inte förstår eller vill så har den som försöker lära den använt fel metod. Steg ett är att sluta rycka i grimskaftet för det är definitivt något som bara gör saken värre Det är förvånansvärt mycket saker som löser sig per automatik när den som hanterar hästen är avslappnad och avstressad.

Agree
Om hästen stegrar för att den inte förstår har människan varit alltför otydlig, det kan ha gjort att hästen befäst och lärt sej ett för oss oönskat beteende. Då får man skola om dom.

Var såpass tydlig att hästen inte kan missförstå.
Vet den vad det betyder när man 'drar i grimman'? Får den tillräcklig och tillräckligt snabb eftergift när den väl går framåt, så att den förstår att det var det den skulle göra?
Tex.

Konsekvent, bestämt, tydligt, brukar funka bra
:)

För mig är det inte hästens beteende som ska brytas. Det är den som hanterar hästen som behöver göra rätt. Om hästen inte förstår eller vill så har den som försöker lära den använt fel metod. Steg ett är att sluta rycka i grimskaftet för det är definitivt något som bara gör saken värre Det är förvånansvärt mycket saker som löser sig per automatik när den som hanterar hästen är avslappnad och avstressad.

Agree
Om hästen stegrar för att den inte förstår har människan varit alltför otydlig, det kan ha gjort att hästen befäst och lärt sej ett för oss oönskat beteende. Då får man skola om dom.

Var såpass tydlig att hästen inte kan missförstå.
Vet den vad det betyder när man 'drar i grimman'? Får den tillräcklig och tillräckligt snabb eftergift när den väl går framåt, så att den förstår att det var det den skulle göra?
Tex.

Konsekvent, bestämt, tydligt, brukar funka bra
:)

Det är klart att man försöker vara konsekvent och tydlig...

Hon håller inte på lika ofta med mig som med ägaren, och jag tror att det beror på att ägaren spänner sig tex. när bilar kommer eftersom hon vet att det triggar hästen. Jag försöker att slappna av och bara fortsätta som vanligt (hon flyger ju inte i luften varje gång :p), men det är ju klart att man kan spänna sig undermedvetet ändå.

Angående att hon stegrar när man drar i grimskaftet och/eller smackar så har hon tydligen lärt sig att stegra på kommando förut av en tjej som också red in henne... Lite dumt kanske eftersom hon är såpass benägen att stegra i sig själv :crazy: Ägaren försöker att bli kvitt detta, men det är inte så lätt. Hästen försöker ju såklart att göra rätt och få godis (det är hon tränad med innan, inte längre), så när man ger henne ett kommando eller en hjälp så blir hon liksom sjukt "på" och försöker göra det hon kan, dvs. stegra och vinka :grin:

Det låter som du är på god väg ändå, hitta en bra röd tråd och fortsätt på den tycker jag!
Jättebra att vara avslappnad och inte göra för stor sak av det. Och att du är tydlig och konsekvent.
Många verkar slarva med det :/

Att den lärt sig stegra på det viset är ju inte särskilt roligt.. Personligen hade jag nog tagit proffesionellt hjälp med just det problemet då det är rätt stort och såpass inlärt. Hon gör ju helt rätt :cool:

Till @LaMirage och alla andra som läser denna tråden så inser jag nu att "rycka" kanske var ett lite väl skarpt ordval. Mer som ett snabbt tryck liksom. Som sagt är hon inte rädd öht, vilket jag vet med säkerhet eftersom hon kan gå hur lugnt som helst när bilar kör förbi i 100 km/h utan problem.

När hon håller på tar jag i grimskaftet, som ett tygeltag typ. Det är inte som att jag rycker allt vad jag har :)

Bilar låter olika om det är ljudet hon reagerar på, kan det vara ljudet från dubbade däck hästen inte tycker om men bryr sig inte om odubbade? eller något annat som gör att hästen inte tycker om vissa bilar.

Bilar låter olika om det är ljudet hon reagerar på, kan det vara ljudet från dubbade däck hästen inte tycker om men bryr sig inte om odubbade? eller något annat som gör att hästen inte tycker om vissa bilar.

Jag vet inte, men så skulle det väl kunna vara antar jag. Idag var hon däremot hur duktig som helst och reagerade inte alls på bilarna som körde förbi utan hade fokus på mig 99% av tiden :love:

Jag tycker du ska skippa träns med kedja... Det är en alltför hård bestraffning, även om du inte rycker jättehårt själv så rycker ju hästen när hon blir rädd och då gör det ont och hon blir räddare. Det enda hon lär är att bil=ont. Hästen förstår inte att "nu måste jag stå lugnt här när bilen kör förbi, annars kommer det göra ont i munnen", blir den rädd så blir den rädd och det enda sättet att med makt ta bort den rädslan är att du är farligare än bilen... Och det ska du självklart inte vara!

Försök belöna och berömma när hon är duktig och lugn istället, ge gärna godis precis när bilen kommer så skapar du positiva känslor kring bilar. Placera dig så hon inte stegrar rakt mot dig eller missuppfattar och tror att hon ska stegra. Det vanliga är att folk står framför vänd mot hästen så prova att stå vid bogen tex.

Byt till grimma med kedja under hakan eller repgrimma så hon inte blir ryckt i munnen.

Jag tycker du ska skippa träns med kedja... Det är en alltför hård bestraffning, även om du inte rycker jättehårt själv så rycker ju hästen när hon blir rädd och då gör det ont och hon blir räddare. Det enda hon lär är att bil=ont. Hästen förstår inte att "nu måste jag stå lugnt här när bilen kör förbi, annars kommer det göra ont i munnen", blir den rädd så blir den rädd och det enda sättet att med makt ta bort den rädslan är att du är farligare än bilen... Och det ska du självklart inte vara!

Försök belöna och berömma när hon är duktig och lugn istället, ge gärna godis precis när bilen kommer så skapar du positiva känslor kring bilar. Placera dig så hon inte stegrar rakt mot dig eller missuppfattar och tror att hon ska stegra. Det vanliga är att folk står framför vänd mot hästen så prova att stå vid bogen tex.

Byt till grimma med kedja under hakan eller repgrimma så hon inte blir ryckt i munnen.

Jag ska prova att byta så småningom tänkte jag. Hennes ägare ville som sagt att jag skulle använda detta, det var inte mitt eget val sas :)

Godis kan jag absolut inte ge för då blir hon helt "hång" och ska bara ha. Då provar hon att göra det hon är lärd, dvs stegra och vinka, tills hon får mer. Hon blir nästan lite knäpp, inget står mellan henne och godisen :grin: Men berömma med klappar osv gör jag!

Jag ska prova att byta så småningom tänkte jag. Hennes ägare ville som sagt att jag skulle använda detta, det var inte mitt eget val sas :)

Godis kan jag absolut inte ge för då blir hon helt "hång" och ska bara ha. Då provar hon att göra det hon är lärd, dvs stegra och vinka, tills hon får mer. Hon blir nästan lite knäpp, inget står mellan henne och godisen :grin: Men berömma med klappar osv gör jag!

Kedja under hakan ska du inte ha. De triggar nerver som gör att hästen ska slå upp med huvudet/halsen och ger mer stegringsbenägenhet.
Repgrimma eller en bra kapson kan du dock ha.

Tycker nog att du bör ta hjälp av proffs. Nuvarande läge låter inte kul för någon av er. Ni förstår inte varann.
Ett proffs kan agera tolk och ge er sätt att prata med varann och komma överens. Det behöver inte bli dyrt. :)

Kedja under hakan ska du inte ha. De triggar nerver som gör att hästen ska slå upp med huvudet/halsen och ger mer stegringsbenägenhet.
Repgrimma eller en bra kapson kan du dock ha.

Tycker nog att du bör ta hjälp av proffs. Nuvarande läge låter inte kul för någon av er. Ni förstår inte varann.
Ett proffs kan agera tolk och ge er sätt att prata med varann och komma överens. Det behöver inte bli dyrt. :)

Fortfarande är det inte mitt val. Ägaren har haft proffs ute och har fått rådet om att använda träns med kedja :) Däremot kommer jag antagligen att byta när ägaren tycker att det är ok. Hon stegrar inte av att man tar i grimskaftet, det är mest om hon får tryck i nacken och ännu värre om man smackar samtidigt. Jag och ägaren tror att det är kommandot hon lärt sig för stegra helt enkelt.

Det gick däremot riktigt bra igår, så det känns ändå som att vi är på väg åt rätt håll :banana: Kan tänka mig att både hon och jag blir tryggare iom att vi lär känna varandra bättre.

Fortfarande är det inte mitt val. Ägaren har haft proffs ute och har fått rådet om att använda träns med kedja :) Däremot kommer jag antagligen att byta när ägaren tycker att det är ok. Hon stegrar inte av att man tar i grimskaftet, det är mest om hon får tryck i nacken och ännu värre om man smackar samtidigt. Jag och ägaren tror att det är kommandot hon lärt sig för stegra helt enkelt.

Det gick däremot riktigt bra igår, så det känns ändå som att vi är på väg åt rätt håll :banana: Kan tänka mig att både hon och jag blir tryggare iom att vi lär känna varandra bättre.

Jag jobbar med problemlösning och håller på en del med trickträning. Så jag har mött en del stegrande hästar, både som gör det oönskat och inlärt.
Att använda smackning och/eller tryck i nacken för att få dem att resa sig har jag aldrig stött på. Iaf inte på ridhäst. Det är ju helt imbecillt att ha som signal.
Alltså ställer jag mig enormt tveksam till att man använt det.
Däremot låter det klockrent som en häst som av ngt skäl lärt sig gå emot hjälper. De flyr ju uppåt.
En skolad häst ska svara fram för smackning och sänka sig för tryck. Den här går emot det.

För mig är alltid frågan: VARFÖR gör hästen så här?
Det är en rätt rejäl protest hästen gör. Det finns inte så mycket mer kvar på den skalan. Efter stegring finns bara slå över kvar. Det är livsfarligt.
Just därför tycker jag inte man ska be om råd eller ge råd ang just stegringar på nätet. Det kan bli otroligt fel och farligt.

Du kan ju alltid läsa på om stegringar, utrustning etc och försöka prata med hästägaren.
Är hästen genomkollad av bra vet? Tänderna fixade av någon som är bra på det?
Utrustning passar?

Efter det kan ni börja fundera träning. Och då gärna med metoder som är erkända och med den utrustning som är bäst för ändamålet.

När de reser sig sitter inte problemet bara i framdelen och det är inte bara i fronten man jobbar för att bryta beteendet. Man jobbar med bakbenen främst. För det är där stegringen börjar.
Sånt bör en bra problemlösare hjälpa er med. Att hitta övningar för er.
Inte att be er sätta på utrustning som är skarp(på fel sätt tom) och be er rycka. Det känns så outbildat faktiskt.
Det låter säkert elakt och surigt.
Men om du förstod hur fel rådet är så hade du fattat att man reagerar. :)

Jag jobbar med problemlösning och håller på en del med trickträning. Så jag har mött en del stegrande hästar, både som gör det oönskat och inlärt.
Att använda smackning och/eller tryck i nacken för att få dem att resa sig har jag aldrig stött på. Iaf inte på ridhäst. Det är ju helt imbecillt att ha som signal.
Alltså ställer jag mig enormt tveksam till att man använt det.
Däremot låter det klockrent som en häst som av ngt skäl lärt sig gå emot hjälper. De flyr ju uppåt.
En skolad häst ska svara fram för smackning och sänka sig för tryck. Den här går emot det.

För mig är alltid frågan: VARFÖR gör hästen så här?
Det är en rätt rejäl protest hästen gör. Det finns inte så mycket mer kvar på den skalan. Efter stegring finns bara slå över kvar. Det är livsfarligt.
Just därför tycker jag inte man ska be om råd eller ge råd ang just stegringar på nätet. Det kan bli otroligt fel och farligt.

Du kan ju alltid läsa på om stegringar, utrustning etc och försöka prata med hästägaren.
Är hästen genomkollad av bra vet? Tänderna fixade av någon som är bra på det?
Utrustning passar?

Efter det kan ni börja fundera träning. Och då gärna med metoder som är erkända och med den utrustning som är bäst för ändamålet.

När de reser sig sitter inte problemet bara i framdelen och det är inte bara i fronten man jobbar för att bryta beteendet. Man jobbar med bakbenen främst. För det är där stegringen börjar.
Sånt bör en bra problemlösare hjälpa er med. Att hitta övningar för er.
Inte att be er sätta på utrustning som är skarp(på fel sätt tom) och be er rycka. Det känns så outbildat faktiskt.
Det låter säkert elakt och surigt.
Men om du förstod hur fel rådet är så hade du fattat att man reagerar. :)

Alltså jag ber om ursäkt om jag låter som världens drygaste människa, det är inte så jag menar :)

Jag fattar att det gör ont på hästen om man rycker henne i munnen, och rycka är väl inte det jag gör precis även om jag formulerade det så. Jag SKA prata med ägaren om att byta utrustning, det är självklart för mig att man inte strävar efter att använda detta för evigt utan målet är ju att kunna använda en helt vanlig grimma om ens det.

Och jag håller med dig om att det är ett skumt sätt att lära en häst att stegra på, men tyvvär är det så hon är lärd. Jag har träffat människan som lärde henne detta, och även sett henne träna hästar för x antal år sedan. Hästen är lärd att skakning i grimskaftet (vilket hon även tar tryck i nacken för) och smackningar = stegra. På sistone har hon lugnat sig lite och numera kan jag ta i grimskaftet, när jag tex. tar in från hagen, utan att hon stegrar. :up:

Jag ska nog ta hjälp av en tränare (iallafall om ett tag), ska hitta en vettig sådan bara :p

Till @LaMirage och alla andra som läser denna tråden så inser jag nu att "rycka" kanske var ett lite väl skarpt ordval. Mer som ett snabbt tryck liksom. Som sagt är hon inte rädd öht, vilket jag vet med säkerhet eftersom hon kan gå hur lugnt som helst när bilar kör förbi i 100 km/h utan problem.

När hon håller på tar jag i grimskaftet, som ett tygeltag typ. Det är inte som att jag rycker allt vad jag har :)
Och varje gång du rycker tag i en kedja runt hakan i respons på att hästen flyger i luften ger du den ett straff som smärtar så hästen blir ännu mera rädd/oregerlig eftersom dess beteende inte orsakas av att hästen är dum . Den blir däremot dubbelt bestraffad vilket gör beteendet värre .

Att reagera kraftigt pga tryck mot nacken har spätts på tusenfalt pga användande av kedjan för att försöka lösa ett "symptom" inte ett problem .

Sluta smacka!
Om hästen är inlärd på att resa sig på smackning+tryck i grimskaftet så är det smidigare att använda sig av ett annat ljud för framåt tills ni kommit längre i er kommunikation.
Någon form av S-ljud brukar naturligt verka framåtdrivande, Pssss, Tsss, Schssss tex
Som lugnande ljud använder jag Håååå Whooo mfl. Tom hetsiga galoppörer har fattat att jag menar broms :up:

Angående att hon stegrar när man drar i grimskaftet och/eller smackar så har hon tydligen lärt sig att stegra på kommando förut av en tjej som också red in henne... Lite dumt kanske eftersom hon är såpass benägen att stegra i sig själv :crazy: Ägaren försöker att bli kvitt detta, men det är inte så lätt. Hästen försöker ju såklart att göra rätt och få godis (det är hon tränad med innan, inte längre), så när man ger henne ett kommando eller en hjälp så blir hon liksom sjukt "på" och försöker göra det hon kan, dvs. stegra och vinka :grin:
Om hästen tidigare lärt sig stegra på kommando och försöker göra det för att hon lärt sig kanske det skulle kunna vara en god ide att lära in någon annan "konst" på kommando?

Jag lärde en gång en häst "spansk skritt" och när hon inte förstod vad som begärdes av henne provade hon alltid med detta först... Nu är väl det inte den bästa konsten att lära din häst, men kanske något som får henne att röra sig nedåt (istället för att stegra, uppåt) på något sätt kanske kunde vara bra?

Om hästen tidigare lärt sig stegra på kommando och försöker göra det för att hon lärt sig kanske det skulle kunna vara en god ide att lära in någon annan "konst" på kommando?

Jag lärde en gång en häst "spansk skritt" och när hon inte förstod vad som begärdes av henne provade hon alltid med detta först... Nu är väl det inte den bästa konsten att lära din häst, men kanske något som får henne att röra sig nedåt (istället för att stegra, uppåt) på något sätt kanske kunde vara bra?
Så istället för ett inlärt beteende man inte rår på/förstår öht , ska man lära in en annan "konst" för att bryta ?
Förlåt men Näe . ! ?
Hur tänker du utifrån beteendet /problemet att det skulle vara en lösning ? Hur ? På vilket sätt ?

Spansk skritt är ju i så fall inte det bästa tricket att lära in på en sådan häst... Det är ju också en sak som många hästar lätt tar till om de inte förstår/inte vill och det kan också skapa problem vid ridning.
Bättre att lära in att hästen ska sänka huvudet på kommando.

Liknande trådar

Träning Hej, jag har lite problem med en häst jag rider. Han sparkar bakut och stegrar och bockar en hel del (minst en gång per varv). Vi...
2
Svar
30
· Visningar
4 151
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 412
Senast: WSLPZF
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 538
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern