Flygbur till Grand Danois valp

E

elezdam

Nu alla hundkunniga bukefalister behöver jag lite hjälp!

Hur stor flygbur behöver en 8v GD valp?

Vet ni om det finns nån flygbur som har måtten 81x56x56cm?
Har nämligen bara hittat en bur med måtten 81x56x58cm och den var visst 2 cm för stor för planet..:mad:

Så, snälla, lite hjälp vore fint här :)
 
Sv: Flygbur till Grand Danois valp

8v GD borde gå att ha inne i kabinen ..

Vart ska valpen flyga ? Inrikes ? Går det inte att lösa på annat sätt så valpen slipper flyga ( om den måste flyga i bagageutrymmet ? )
 
Sv: Flygbur till Grand Danois valp

Jag vet inget om hundburar MEN när jag hämtade min GD valp så fick jag ha honom som handbagage i en väska inne i planet :) Jag vet inte om det var enligt reglerna men så flög vi iaf.
 
Sv: Flygbur till Grand Danois valp

Alltså jag fick ha väskan mellan mina fötter, och så fick jag ta upp han en stund under flygningen o det gick superbra. Kollade bara med flyget innan jag bokade biljett att det gick bra.
 
Sv: Flygbur till Grand Danois valp

Precis min tanke & det är helt enligt reglerna ( valpen flyger då som handbagage )

Handlar det om SAS och inrikes flyg så borde det inte var några som helst problem, skulle inte sätt en ensam 8v valp i bur i bagageutrymmet...
 
Sv: Flygbur till Grand Danois valp

Är dom nitiska och väger den så får den inte väga mer än max handbagagevikt. Vet inte om det är 8 eller 9 kilo.

Det var lite kul när jag hämtade min tjej, hade henne i pjäxbag som handbagage. Så kom vi till säkerhetskontrollen på Arlanda. Skall man skicka väskan på bandet för röntgen då? Jag fick naturligtvis ta upp valpen och bära genom metalldetektorn istället.

Pjäxbag kan jag annars rekommendera för större valp (min är briard). Den är ju vattentät och har ibland ett sidofack där man kan ha diverse småprylar. Bra med bara ett handbagage med andra ord.
 
Sv: Flygbur till Grand Danois valp

Men En GD på 8v borde det inte vara några som helst problem med.

Haha jag har själv använt en pjäxbag, fungerar fin fint eller hur :D
 
Sv: Flygbur till Grand Danois valp

Maxvikten för handbagage är 8 kilo. Och dom ändrade ju reglerna i nov. 06 så jag skulle tro att dom är rätt petiga nu för tiden.

Det är SAS jag flyger med. Jag sade när jag bokade biljetten att han skulle åka med mig, som handbagage. Men sedan ringde dem o sa att det inte gick, så om jag vill ha med mig honom på flygen får han lov att åka i lastutrymmet, tyvärr.
Och han ska från Skåne till Västerbotten så det är ju ingen kort bit direkt. Uppfödaren trodde dock att han skulle fixa det bra.
 
Sv: Flygbur till Grand Danois valp

Borde jag kanske ringa o tjata på flygbolaget igen?
 
Sv: Flygbur till Grand Danois valp

Sade dom varför? Om det är en allergiker med kanske du kan boka en annan flight. Det är det enda skälet jag kan tänka mig.

Det står ju faktiskt på deras hemsida att man får ta med djur under handbagagevikten.
 
Sv: Flygbur till Grand Danois valp

Nej jag fick ingen förklaring. Dom tyckte väl att han låg på gränsen för att kunna följa som handbagage.
Jag vet inte om det var mellan Arlanda och Vilhelmina det krånglade eftersom man få flyger med Skyways..(skitbolag, bokade hos SAS för att slippa dem..)
 
Sv: Flygbur till Grand Danois valp

Ring o tjata en gång till på dom. Jag flög oxå med Skyways mellan Karlstad o Stockholm o sen med SAS Stockholm-Luleå o det gick. Han vägde då 6kg (rätt liten för o va 9v GD valp). Fast dom vägde aldrig honom utan litade på mitt ord :)
 
Sv: Flygbur till Grand Danois valp

Tjata igen och igen eller gör som Dorro skrev, ta flyget till Umeå ?

Helt ärligt jag har sett flera valpar som varit helt vettskrämda än valpar som klarat det hyffsat när dom flygit i bagageutrymmet!!
 
Sv: Flygbur till Grand Danois valp

På SAS är det 8 kilo som gäller för maxvikt på hundar som får åka med inne i kabinen. De ska under start och landning sitta i en väska som ska få plats under sätet framför dig.

Och det får max vara två hundar med per flyg.

Jag kan tänka mig att de flesta inrikesflygen har om inte exakt samma, så åtminstone liknande regler.

Min hund bryr sig inte det minsta om att flyga när hon får vara i sin väska med matte. Jag tror att även en liten valp skulle fixa det om den har stabilt psyke.
Däremot vet jag många valpar som verkar blivit väldigt skrämda av att flyga ensamma. En del har varit trevliga valpar innan. Men totalt spårat ur efter, och inte riktigt blivit som vanligt efter det. Många av dem har enorma problem med att åka tåg/bil/buss också.
Nu vet jag inte om det är för att de har haft vekt psyke innan flygresan, och att resan bröt ned dem. Eller om de fått vekt psyke pga resan. Men det är iaf inte helt sunda hundar längre.

Så jag skulle tänka till både en och två gånger innan jag skickade en valp ensam med flyget.
 
Sv: Flygbur till Grand Danois valp

Tror ni inte att det känns jobbigt för mig att sätta honom i bagageutrymmet då? Jag bad ju om hjälp inte att ni ska klanka ned på mig!

Skall ringa SAS igen o prata med dem..
 
Sv: Flygbur till Grand Danois valp

Herregud människa!

VEM har klankat ner på dig ? Vi skriver bara om våra erfarenheter av att lämna hund i bagageutrymmet under flyg, dvs du bad om hjälp och det har du fått!

Jag åkte från Luleå ner till Trollhättan med bil tur och retur när vi skulle hämta vår GD valp.
Han var då 13 v och vägde ca 10-13 kg skulle jag tro, så hade han varit 8.v hade vi tagit planet i kabinen!
 
Sv: Flygbur till Grand Danois valp

Tror ni inte att det känns jobbigt för mig att sätta honom i bagageutrymmet då? Jag bad ju om hjälp inte att ni ska klanka ned på mig!

Skall ringa SAS igen o prata med dem..

Jag tror inte hon klankade på dig, utan att hon berättade om sina erfarenheter. Jag förstår om du är stressad över att skicka honom i lastutrymmet.

Ring igen, jag tror att det kommer lösa sig!
 
Sv: Flygbur till Grand Danois valp

Jag försöker inte alls klanka ner på dig!:)

Jag tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter och förhoppningsvis hjälpa dig och din hund så att ni slipper framtida problem. Det vore ju inte kul om din hund får problem med psyket för att han ska flygas ensam. Det är ju en grej som kan påverka en liten valp så starkt att det finns kvar för alltid.

Det finns alltid andra alternativ. Man måste bara anstränga sig lite. :)
 
Sv: Flygbur till Grand Danois valp

Ja du har rätt, jag överreagerade.

Men jag skulle allt bra gärna vilja ge den korkskallen som gjort Sverige så avlångt en propp!
 

Liknande trådar

Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 190
Senast: escodobe
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 956
Senast: Habina
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 730
Senast: fejko
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 946
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp