Flygande pass

Har du ridit i flygande pass?

• Antal omröstningsdeltagare
    76

Lobelia

Trådstartare
Har du någon gång testat rida i riktig flygande pass? Eller har det blivit några steg av misstag? Eller kan du fortfarande se fram emot premiärturen?

Sv: Flygande pass

Premiärturen är avklarad, då jag fick snudd på en whiplash skada på köpet. :D
Det är få för unt att ha ridit en riktig passträcka, men har man gjort det så är man såld. I de flesta fall håller hästen inte ett tillräckligt tempo, men sen finns det pållar som väljer ett hyfsta tempo redan från början och gasar sen om man ber om det. :banana:

Håller fortfarande på med grundträningen i styrka och smidighet. Varken hon eller jag är vältränade, och pass är det långt kvar till. Men det blir ju lite galopprusch ibland för att vi båda blir glada då. När min häst inte orkar hålla galoppen glider hon över i flygande pass, tölt och till sist trav. Skulle aldrig begära något av henne i detta läget. Gångarterna är lite energifattiga, men det är kul att veta att det finns där och att hon är lättväxlad, och att drömma om vad det blir när hon är bättre tränad för det. Var bara tvungen att svara eftersom jag är så lycklig över att jag äger en häst med fem rena gångarter, och dessutom har lika lätt för allihop! :love: :love: :love:

JAA! Tim's Svarten har bjudit mig på några härliga passrepor! :love: Det är verkligen en häftig känsla. Pållan här hemma behärskar pass bättre än vad jag gör och har bjudit mig på pass också men, då var det inte riktigt meningen från min sida. :o

Jag brukar få en passtur när jag är ute med min "flicka". Hon vill inte galoppera, hon töltar och när de andra galopperar slår hon över i pass fast matte inte alltid vill. Kan inte och har inte tränat på detta på riktigt sätt :smirk: Det bryr sig inte Katina om :cool: men det är ganska kul och roligt, fort går det också.

Japp! jag fick mig en riktig tur skulle prov rida en häst (var inte så van vid islandshästar) då , jag fick upp en kanon tölt. :)
Sedan bara drog han iväg i flygande pass okontrollerat trodde jag alldrig skulle få stopp på honom.
Tillsist styrde jag in i ett hus o fick stopp på honom, jag kan erkänna att jag bara har haft fyrgångare efter det! ;)
Det visade sig att han var jätte känslig jag råkade ha händerna lite för högt upp. :banana:

Jag har bara haft två 5-g hästar under åren som varit värda epitetet "äkta" gædingur. En härlig och häftig känsla när man känner att hästen själv anser att det går fortare i pass än galopp, feelingen hur hästen riktigt klöser sig fram i full fart.

Första passhästen jag hade lyckades med bravaden att få oss diskade i 5-g vid SM-82 :D Han tyckte det var så roligt att han helt enkelt ville ta en passrepa till inne på banan, när jag tänkt mig att sakta ner till skritt - tjoho vad det gick :p

Jaa :love: Min häst har en underbar pass!

Bästa passen får man när man lägger den brevid nån av stallkompisarna för lite extra fart och DÅ kan det gå undan! :D

Jag har fått uppleva adrenalin kicken av att ha fått ridit i riktig flygande pass några gånger.

Allra bästa gången var det inte ens meningen.

Då var jag och en av stallkompisarna ute för att ta ett galopp race.
Det slutade med flygande pass för min del.
Jag kom i obalans och vala gick över i pass.

Det var jätte häftig speciellt då min kompis som öste på för fullt i galopp efter oss inte kom ikapp.

Det gick riktigt fort den gången. :D

Sen har jag lagt henne några gånger till efter det men då har vi inte kommit upp i den hastigheten.

Nej, flygande pass är något jag har framför mig. Jag har bara fyrgångshästar, men är sugen på att åka på femgångskurs på lånad häst någon gång bara för att prova. Men det känns skoj att ha något att se fram emot!

att rida pass på en riktigt snabb och bra passhäst är bland det bästa som finns!

På användarbilden är jag och Freyr i pass på Finska Mästeskapen 2002.

/Malin

Jag svarade "några steg av misstag" men det är väl inte riktigt rättvisande. Har köpt en häst som är 5-gångs läromästare av stora mått och regerande Svensk mästare för ungdom i 150 m pass. Så det blir väldigt mycket mer än några steg (typ 100-200m) och betydligt snabbare än andra hästar som jag oxå åkt några få steg på...

Tanken är väl att jag ska lära mig att LÄGGA passen också, om inte i december så framåt våren. Tror inte det blir svårt - det svåra är nog att stanna...

Jag har ridit några steg av misstag så jag ser fortfarande framemot den "riktiga" premiären :)

Det är riktigt häftigt !
Nu är det ett tag sedan, och nu har han spatt så jag vet
inte vad framtiden bär i sitt sköte.
Nåt som också var häftigt var att se en stor karl på min
Häst som red i flygande pass !!
Min häst såg SKITHÄFTIG ut !! Då var jag stolt !!

Även på en kurs en gång så var jag den ende som vågade
sätta min häst i Pass, alla skrek och applåderade och det
var fantastiskt att bli "Kursetta"!!!

Tänk det hade jag faktiskt glömt !!
Hej från en glömsk Hambo

Jag brukar rida min Islandshäst i flygande pass längs raka jämna sträckor! Det kan gå riktigt snabbt ibland, för snabbt! :bump:
Vem sa att små hästar inte är lika snabba som de stora?? :angel:

/// Sara med den flygande Dimma

Idag hoppade min lilla häst och jag terränghoppning i flygande pass! Öh...
Jaja, det var inte så dramatiskt, ett par korta sträckor på vår lilla skogsrunda och hinder på en-två dm, men klart och tydligt iallafall. Hon föredrog passen före galoppen. Ju vildare desto roligare, tycker vi båda två...
:love: min häst är bäst!
Hon sken av lycka... älskar att kuta lite i skogen...
Så fick jag det sagt... ;)

Har ridit det på mammas häst några få gånger men ska köpa mej en egen 5-gångare nu i dagarna som har bra pass så förhoppningsvis blir det riktig pass av snart :bump:

Liknande trådar

Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
738
Senast: Raderad medlem 142658
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 710
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Gotlandsrusset har funnits på ön sedan järnåldern. På Lojsta hed lever fortfarande ca 50 halvvilda russ i stora flockar. Du kan boka ett...
Svar
0
· Visningar
137
Senast: Gunnar
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar