Flyga med katt

Sv: Flyga med katt

Detta är ju en aktuell fråga nu när vi närmar oss påsk. Det viktigaste är att man har en kvast som man känner sig trygg med och att den inte är blankpolerad.
:rofl:

Stoppard skrev:
Detta är ju en aktuell fråga nu när vi närmar oss påsk. Det viktigaste är att man har en kvast som man känner sig trygg med och att den inte är blankpolerad.
:rofl:

*asg* :rofl:

:rofl: :rofl: :rofl: Jag är modern så här används det damsugare till flygturerna.

katastrof, har sålt väskan
Hankatten pallade inte det hela utan var på väg ut ur väskan i panik under flygningen vilket inte var särskilt kul
Det är stor påfrestning även på deras öron med tanke på tryckskillnaderna
Nu får mina helst åka tåg, ivärsta fall bil om vi ska iväg

Om det nu inte är flygtur via kvast som du avser, så kan jag säga att det brukar funka bra att flyga flygplan med kissarna.

Mina katter har flugit en hel del utan några problem. Man stoppar dem i en kattbur som är godkänd för att använda vid flygning och kan sedan välja om man vill ha dem med sig som handbagage (då måste buren ha kabinmått) eller om man vill att de åker i lastutrymmet.

Det kan låta lite läskigt att låta sina älsklingar åka i lastutrymmet, men det är inte så att katter och andra djur åker bland alla väskor och sånt, utan det finns ett speciellt djurutrymme där det är ljust och varmt och där det också brukar finnas personal som håller koll, så jag tror inte att det går någon nöd på djuren.

Man brukar inte behöva boka någon speciell biljett till katterna, men om man vill ha dem med sig inne i kabinen är det bra att säga till i förväg eftersom det finns en gräns för hur många djur som man får ha inne i planet per flygning, antagligen pg.av allergirisken.

Jag har aldrig ahft problem med att flyga med mina, och jag väljer absolut det som alternativ framför en lång bil- eller tågresa.
Alla flygbolag kan inte ta katten i lastrummet, framförallt inte inrikes. Alla gånger jag har flugit (tre olika bolag) har det krävt bokning i förhand. Det brukar kosta någon hundralapp extra, och kraven på bur kan skilja mellan bolagen. Vissa tillåter den minsta storleken på vanlig bur, andra kräver den speciella flygburen (som är svindyr) och vissa tillåter bara mjuka transportväskor.
Jag kommer leverera 2 kattungar med flyg när de är flyttfärdiga, tycker det är mycket lindrigare än en heldag i bil.

*kl*

Mina katter flyger i lastutrymmet när vi åker söderut till mamma och pappa. Båda katterna är i en stor bur, Vari Kennel strl M. Inhandlas billigst på www.citypet.se Mina katter klarar flygningen jättebra och ligger och sover största delen, och man ser på dem att de inte är uppstressade. Hos SAS måste man boka i förväg oavsett om man ska ta katten inne i kabinen eller i lastutrymmet.

DSC00596.jpg

Det verkar som en bra bur! Om dom åker i lastutrymmet, checkas dom in som vanligt bagage då? Usch, jag tycker så synd om mina små kissar som måste flyga men det skulle ta så lång tid att åka tåg eller bil och det vill jag inte utsätta dom för.

det brukar gå bra.
har flugit med min över hela atlanten. han fick lite lugnande och sov mest hela tiden, han är mycket resvan tidigare av både tåg och bil.
var bara rädd i väsk kontrollen där han var tvungen att komma ut ur väskan och vara i min famn medan vi gick igenom. annars sov han som sagt i väskan mellan mina ben i kabinen mest hela resan.

har en svart mjuk väska med nätsidor man kan fälla för om man vill för att katten ska få det lugnare och mer avskiljt. ser i princip ut som en vanlig bag, ingen märker att man har en katt om man inte påpekar det. lugnt och skönt.

skulle inte vilja flyga honom som last, känns för osäkert att lämna ifrån sig sin pälskling så.

När de åker i lastutrymmet så måste man lösa en biljett och sedan lämnar man dem vi bagaget, de behöver inte åka på bandet. Sedan brukar de ha buren på själva "bilen" som drar bagagevagnarna och sedan lyfter de in buren i planet. Jag tycker inte alls om att lämna bort katterna men jag tror att jag mår sämre än vad katterna gör under flygningen. :o

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
684
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
617
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Det luktar bajs. Vi har flera lådor, men katterna envisas med att bara använda en. Trots ihärdigt rensande luktar det bajs. Speciellt...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II