Flyga med hundvalp (som väger för mycket) ?

Sezziyanen

Trådstartare
Hejsan,

Hm, jag undrar lite om det här med import. Numera när man inte längre får flyga hem en hund vid 8v ålder utan måste vänta till den är 15v, hur sjutton gör man då? En femton veckor gammal valp av hundras modell lite större, väger nog mycket troligen över de 8kg som sätts som maxgräns för att ha den i kabinen.

Och inte sjutton känns det speciellt optimalt att förpassa en 15v gammal valp till lastutrymmet i en bur ensam? :/ Är det så att man bör tom fundera på en extrem roadtrip a la 150 mil med övernattningar? Jag personligen är inte helt anti, jag gillar roadtrips. Men hur funkar det för en 15v valp månne.

Inga problem,jag har cargo flugit ett gäng valpar genom åren.
Ingen verkar ha tagit skada av det eller verkat traumatiserad.

Det är sällan några problem. Se till att valpen är väl rastad, att det är mysigt och ombonat i buren. Se till att valpen är van och tycker om att vara i buren och se till att den har någon filt eller liknande med sig från säljaren som luktar hemma och bekant.

Jag skulle tagit en roadtrip. Har hört så mycket om saker som gått fel med hund på flygplan att jag aldrig skulle våga ta risken.

Mina hundars uppfödare bor 100 mil härifrån, rakt uppåt i landet. De åkte bil därifrån och det var inga som helst problem. Det var inte heller problem för de valpar som fortsatte vidare till Danmark och Norge.

Däremot skulle jag vara lite försiktig med att importera första gången det köps hund. I Sverige, Norge och Finland kan du lätt kolla upp hundarnas hälsa på liknande vis, du kan gå in på internet och leta fram hundarnas föräldrar, syskon osv för att se hur det är med hälsoundersökningar, mentalitetsbeskrivningar och allt vad det nu är. I andra länder är det inte alls lika lätt, i flera länder verkar sådant inte ens vara möjligt. Att då gå in och köpa en hund utan lång erfarenhet av rasen och ett bra kontaktnät innebär en betydligt större risk att få en osund hund. Du blir i värsta fall helt tvungen att gå på om uppfödaren säger att hunden är bra eller inte, vilket absolut inte är lämpligt att lita på alla gånger.

Jag skulle tagit en roadtrip. Har hört så mycket om saker som gått fel med hund på flygplan att jag aldrig skulle våga ta risken.

Mina hundars uppfödare bor 100 mil härifrån, rakt uppåt i landet. De åkte bil därifrån och det var inga som helst problem. Det var inte heller problem för de valpar som fortsatte vidare till Danmark och Norge.

Däremot skulle jag vara lite försiktig med att importera första gången det köps hund. I Sverige, Norge och Finland kan du lätt kolla upp hundarnas hälsa på liknande vis, du kan gå in på internet och leta fram hundarnas föräldrar, syskon osv för att se hur det är med hälsoundersökningar, mentalitetsbeskrivningar och allt vad det nu är. I andra länder är det inte alls lika lätt, i flera länder verkar sådant inte ens vara möjligt. Att då gå in och köpa en hund utan lång erfarenhet av rasen och ett bra kontaktnät innebär en betydligt större risk att få en osund hund. Du blir i värsta fall helt tvungen att gå på om uppfödaren säger att hunden är bra eller inte, vilket absolut inte är lämpligt att lita på alla gånger.

Jag håller med dig om det du säger! Jag skulle inte våga köpa utomlands heller bara sådär, men om det nu blir så, då skulle det i så fall bli via en kennel som jag fått rekommenderad från flera svenska uppfödare, som de själva haft kontakt med i många år, och på så sätt mycket lättare att veta seriositeten hos dem. Dvs köpa från en kennel som dessa uppfödare själva skulle ta in hundar från gladeligen (och har gjort det för parningar i många år). Ja dessutom prata med dem själv och åka ner och träffa dem..

Jag håller med dig om det du säger! Jag skulle inte våga köpa utomlands heller bara sådär, men om det nu blir så, då skulle det i så fall bli via en kennel som jag fått rekommenderad från flera svenska uppfödare, som de själva haft kontakt med i många år, och på så sätt mycket lättare att veta seriositeten hos dem. Dvs köpa från en kennel som dessa uppfödare själva skulle ta in hundar från gladeligen (och har gjort det för parningar i många år). Ja dessutom prata med dem själv och åka ner och träffa dem..
Du tänker klokt som vanligt :)

Finns andras typer av register. Bla workingdog som börjar bli riktigt utbrett och de flesta uppfödare som exporterar väljer att lägga in sina hundar där. Även mindre uppfödare. Där kan man se betydligt mer än på SKK mm :)
Sitter ofta och fluktar på hundar från Tjeckien, Spanien mm där :love:
Bara ett tips för de som vill kika på utomlandsblod.

Jag åkte bil ner till Frankrike och hämtade hem min beaucerongrabb, han var då 10 veckor (det var under den tiden man fick ta in valpar upp till 3 månader), han sov eller tuggade på ben/leksaker hela bilresan hem, otroligt snäll och enkel valp. Han hade aldrig åkt bil tidigare och första 15 minuterna var han väldigt olycklig men sen gick det bra. Sträckan var ca. 135 mil enkel väg.

Skulle nog inte velat sätta honom i bur i flygplan - har hört lite för mycket om att det inte alltid hanteras så bra.... då kändes det tryggare att åka bil, även om det tog längre tid.

Jag åkte bil ner till Frankrike och hämtade hem min beaucerongrabb, han var då 10 veckor (det var under den tiden man fick ta in valpar upp till 3 månader), han sov eller tuggade på ben/leksaker hela bilresan hem, otroligt snäll och enkel valp. Han hade aldrig åkt bil tidigare och första 15 minuterna var han väldigt olycklig men sen gick det bra. Sträckan var ca. 135 mil enkel väg.

Skulle nog inte velat sätta honom i bur i flygplan - har hört lite för mycket om att det inte alltid hanteras så bra.... då kändes det tryggare att åka bil, även om det tog längre tid.

Ball resa! Ni sov väl över nånstans på vägen antar jag? :) Man lär rasta ofta med isf ?

Ball resa! Ni sov väl över nånstans på vägen antar jag? :) Man lär rasta ofta med isf ?

Vi sträckkörde faktiskt, det var jag och en kompis så vi turades om att köra och sova, sen fick vi ju stanna och rasta hundarna (hon hade med sig en tik som parades nere hos samma uppfödare där jag hämtade valpen) hyfsat ofta. Jätterolig resa, i och med att vi hade med tik för parning så stannade vi där nere några dagar och fick chansen att träffa uppfödarna och deras hundar ganska mycket vilket var väldigt trevligt.

Usch, vad är det som har hänt? Några särskilda flygbolag som utmärkt sig?

Kommer inte ihåg men har läst lite om att hundburar inte hanterats speciellt bra på flyget, minns inte bolag etc. och jag vet också att det är många som flugit och det funkat bra, men jag var inte direkt sugen på att chansa med en liten valp....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka