Flyga med hund

falukorw

Trådstartare
Nu har min lilla tjej börjat löpa. :banana: Eftersom den tilltänkta hanen bor ganska långt upp i Norge har jag funderat på att flyga dit. Spar en hel del tid.
Hur fungerar det när man bokar? Säger man bara till att man har hund?
Vad brukar det kosta?
Det är enbart aktuellt med flygom man får ha henne inne i kabinen, hon väger 6,5kg och har för mig att de får väga max 7kg?
Märker hundarna av att de flyger, tänker då mest på vid start och landning, ökad oro eller ngt sådant?
Är det några flygbolag som brukar vara extra vänligt inställda till att ha hund?

Tacksam för svar

Sv: Flyga med hund

Jag har flugit med SAS, hund i kabin och det är 8 kg.

Ja du säger till att du har hund, max 2 pälsdjur per flight.

Zaga var helcool när vi skulle flyga, snarkade ljudligt ;)

Kom ihåg att hunden måste sitta i en hundväska eller bur under hela resan

Ja, det har jag hört. Har även hört att det måste vara hård botten? Jag har en hundväska men det är mjuk botten på den så den kanske inte går att använda?

Det kanske jag skulle försök låna, ska lyssna runt lite och se om jag kan få tag på ngn!
Tack för all hjälp!

Tänk bara på att kattburen inte kan vara för stor, vi fick precis plats på golvet framför min stol ( om vi sköt in den ) men jag fick sitta som ett mongo med benen ovanpå buren hela resan...

Zaga vägde 3-4 kg då ...

Då kanske det är bättre med väska iaf, får fundera lite!

På tal om en helt annan grej, var du på sspk:s sommarläger? Var där ett flertal gånger med min schnauzer för ett antal år sen... Såg att du skrivit det i en annan tråd.

Åh är det ikea-råttan du har gett hunden på bilden? Köpte en sån till lejonet, den tappade ett ben efter 2 minuter :crazy: Och Hööks grejjer brukar hålla jättebra för hon är inte särskilt våldsam..

SAS lägger på lite på biljetten, ett 100-300 kommer inte ihåg hur mkt det var. Inga problem där, iaf inte när jag ringt & pratat med dem.

Japp, det är en ikearåtta! En råtthund ska ju ha en råtta! Här har den hållt alldeles utmärkt. Den ser lite luggsliten ut men vem skulle inte göra det efter många dragkamper. Mina är ju dock lite mindre än din.

Ska ringa SAS imorrn och prata med dom. Dock är det ju svårt att boka, vet ju inte när det är höglöp på g. Har tid för blodprov på tisdag.

Ja precis SSPK ...

Dock var det flera år sedan, 10-12 år sedan kanske ....

Zaga har också Ikearåttan, den och Nalle puh...

Senast ändrad:

Håller ikearåttan för en staff? En sån vill Selma ha! :)

Min ena flyger ganska ofta med mig. Hon har en jättebra transportväska från Sherpa. Den har de rätta måtten för flygplan. Den är så stor den kan bli utan att bli för stor.

Min hund har aldrig varit orolig eller visat sig störd av flygresorna. Hon ligger och myser i sin väska.

Är det en mentalt stabil hund borde det inte vara några större problem att flyga med den.

Jag har flugit med SAS, hund i kabin och det är 8 kg.

Ja du säger till att du har hund, max 2 pälsdjur per flight.

Innebär det att hundar över 8 kg inte får flyga? :confused:, om de inte får vara i kabinen, är de i lasutrymmet då? Låter inte så kul.. Funderar nämligen på möjligheterna att kunna ta med vovven utrikes i framtiden och så skulle önskas. (beräknad vuxen vikt ca 30 kg).

Obs, tänk på att inte alla flyg tillåter att man tar med sin hund i kabin, utan kolla det såklart innan.
och får man inte det måste man ju som sagt lassa in dom i lastutrymmet och det blir en dyrare historia då du måste betala "övervikt/eccess luggage" för dom. dvs, ca 80:- per kilo (brukar det ligga på) och väger din hund 30 kg, ja då blir det en del att betala... (detta har jag kollat upp med airmalta, så priserna kan variera beroende på flygbolag)
så det är tyvärr inte så jättebilligt som man tror att resa med hund....

Många flygbolag har fast pris för djur i lastutrymmet, det är inte speciellt dyrt med tex SAS. Men om man flyger långt blir det såklart dyrare, man betalar per sträcka. Olika taxor inrikes, skandinavien, europa osv. Jag har flugit med valpar helt utan problem, hade dem i en bag med en sån där halvhård platta i botten. Vek ihop ett badlakan och la på så det bliv stadigt men ändå mjukt för hunden.

Nu kan jag inte flyga med mina tyvärr, vore smidigt... Jag vägrar ha dem i lastutrymmet om det inte är nåt jätteviktigt. Har en kompis som jobbat som lastare på Arlanda förut och han har inte berättat roliga saker om hundarna som kom i bur och skulle lastas om till ett nytt plan... :crazy:

Nu kan jag inte flyga med mina tyvärr, vore smidigt... Jag vägrar ha dem i lastutrymmet om det inte är nåt jätteviktigt. Har en kompis som jobbat som lastare på Arlanda förut och han har inte berättat roliga saker om hundarna som kom i bur och skulle lastas om till ett nytt plan... :crazy:

vad har berättats???

När jag flygit så har jag varit med när vovven lastats. Först när hon åkt ut på kärran (jag har satt in henne i nuren och de har lyft på henne) Sen har hela lasntingen kunna övervakas genom fönster. Vid ladning har jag tagit emot henne själv och de har fått köra tillbaka tom bur (liten flygplats) :) Det har gått jättebra!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag hoppas kunna flyga inrikes med vår hund lite senare i år och då ha henne med i kabinen. Det är SAS som skulle vara aktuellt för oss...
Svar
6
· Visningar
1 673
Senast: LaMagia
·
Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här...
2
Svar
38
· Visningar
5 445
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
4 360
Övr. Hund Hej alla, ny här på hundforumet på buke. Jag har ett problem. Min sambo köpte för lite mer än ett år sedan en vorstehvalp, en hane...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka