Flyga med bebis - boka korg?

Ishtar

Trådstartare
En sån baby bassinet eller vad det heter - är det värt? En som man hakar fast i väggen längst fram i planet. Bokade på detta på vår resa till Rhodos och då måste ju alla med plats betala för att ha förvalt säte. Det går loss på 555:- totalt för vår familj. Valle är då ganska precis 6 månader - skulle ni ha bokat på den?

Tänker framförallt på när maten serveras osv, vore ju himla smidigt om han var på såpass bra humör att han kan sitta/ligga i den då. Jag antar att han kommer kunna sitta själv då... :confused:

Har lusläst broschyren från Vi Föräldrar om att resa med barn. Där står att barn under 1 år öht inte ska vistas i solen utan bara i skuggan. Vad tror ni han klär sig bäst i? Ska man satsa och köpa kläder med solskyddsfaktor eller ska jag köra på tunt tyg, byxa + långärmad tröja? Måste ju vara svalare än body+byxa tänkte jag. Finkammar Tradera efter snyggaste solhatten just nu. :D
 
Sv: Flyga med bebis - boka korg?

Vi har haft det upp till 10 månader (långflygning) men då har vi flugit reguljärt så det har ju inte kostat extra. Det har varit bra i alla fall, det var trångt att knö ner en tiomånaders men det gick och han sov gott ;) - och det är ju skönt att få händerna fria ibland som sagt.
 
Sv: Flyga med bebis - boka korg?

Vi har aldrig boka någon sån korg med någon av ungarna, de var runt 7 mån första gångerna de åkte båda två och sen har de varit äldre. Elin fick en flaska ersättning vid starten, sen sov hon som en liten stock två timmar, först i min famn och sen flytta hon över till pappas famn.

Fredrik ammade så honom hade jag ringsjal, ammade vid starten, sen somna han och jag satte upp honom i ringsjalen, sen hade jag händerna fria medans han sov. Vid maten brukar de vara väldigt tillmötes gående, vi fick en bricka i taget, sen tog de den "färdiga" brickan och gav en ny till den andra så den fick äta.

Ingen av mina ungar har varit så mycket för att sova själva på andra ställen än möjligtvis sin vagn så det har inte varit värt några pengar att boka en korg.

Ang solskydd så har jag haft solskyddskläder, de är svala och sköna för ungarna, torkar fort efter ett bad och de har gillar dem skarpt! Solhattar med rejäla bretten, där tycker jag att kepsarna som hör till skolskyddskläderna är lite dumma för de måste sitta så hårt för att de ska sitta kvar, så jag har haft andra hattar, du kan även börjar titta i affärerna för vårkläderna är på väg fram redan nu...
 
Sv: Flyga med bebis - boka korg?

När vi flög till London i höstas med lilltjejen (då ca 4 månader gammal) hade vi inget sådant, hon satt i omväxlande mitt och min mans knä. Visserligen inte lika lång flygtid, men ändå... Hade med en vanlig kudde som hon kunde ligga på i knät, för att det skulle bli lite mer bekvämt

Ang solskyddskläder så hade jag satsat på tunna bomullskläder och en rejäl solhatt.
 
Sv: Flyga med bebis - boka korg?

Till Rhodos? Vad tar det? Fyra timmar!

Har dom ens baby bassinettes på så korta flygningar?

Vi flöt till Teneriffa, sex timmar, med en sexmånaders och hade ingen baby bassinette och det gick jättebra.

Har bara fått det en gång och det var Madrid - Buenos Aires, 12 timmar på ditresan. På hemresan fick vi klara oss utan.

Ni klarar er utan! Jag lovar.
 
Sv: Flyga med bebis - boka korg?

Korg - tja, en smaksak. Vill man slippa ha bebis i famnen hela resan så kan det ju vara skönt med en korg. Förutsatt att bebis finner sig i att verkligen ligga där. Och det vet man ju tyvärr inte alltid i förväg.

Vår son flög första gången vid ca 11 månader och vi hade ingen korg då, men hade han varit yngre så hade vi nog sannolikt bokat en. Han sov i mitt knä under resan.

Solskydd - vi köpte heltäckande solkläder och höll oss i skuggan med honom. Vi hyrde (tyvärr) "barnpaket" på plats. Plus för barnstolen och barnsängen; jätteMINUS för sulkyn (som var rena skiten! Fällde ihop sig två gånger med barnet i och när vi ville byta fanns knappt någon duglig att byta till, men vi lyckades finna en som åtminstone inte ramlade ihop.... ). Köpte en extra slags suflett som vi satte på vagnens suflett vid promenader för att skugga honom. Små barn ska man helst inte smörja med solskyddsmedel så mkt. Risken är att de slickar sig på händer och annat och får i sig det... men visst; vi smorde händer och ansikte och såg till att som sagt vara i skuggan så mycket det bara gick.
 
Sv: Flyga med bebis - boka korg?

Vi flög till Mallis när sonen var 4 mån. Vi bokade "babykorg" både dit och hem. På ditvägen satt han i mitt knä och ammades och sov men på vägen hem sov han i korgen.

Det bästa med "babykorgen" var att man har mera utrymme framför sig och det tyckte jag underlättade. På planet vi åkte med fanns den på den platsen man bokar om man vill ha extra benutrymme.

Angående solen så höll vi oss mycket i skuggan. Svårt att undvika solen helt. Hög solskyddsfaktor och tunna heltäckande kläder fungerade för oss!


Ha det så skönt på resan :laugh:

*avundsjuk - Vippan vill också åka utomlands med bebis igen - mysigt!*
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp