ameo

Trådstartare
Moderator
OM man ska "flusha" sina fårtanter, hur länge ska man då tillskottsfodra dem innan man släpper in baggen? En vecka? En månad? Annat?

Såvitt jag förstått (rätt eller fel?) så ska de vara på väg uppåt i vikt för att det ska ha effekt.

Sv: Flushing

2-3 veckor innan fick jag lära mig på en kaninkurs:o Där pratade man även om flushing på får.

Man fodrar tackorna extra så att de är "på väg uppåt i hull" när de betäcks. Det går att öka antalet lamm på detta sätt.

Sen är ju frågan egentligen hur klokt det är att göra, när man som jag har en ras som ofta får många lamm ändå :angel:... Fast jag tar risken - med mitt facit på lamningar så kanske det slutar med normalt antal lamm/tacka i genomsnitt i alla fall.... :P

Sen är ju frågan egentligen hur klokt det är att göra, när man som jag har en ras som ofta får många lamm ändå

:angel:jag tänkte precis det här när jag läste ditt inlägg, men sa inget. ;)Har man raser som man vet ger många lamm annars så är min åsikt o erfarenhet att flushing inte är så bra...
prillan

Fast det var ju lite snålt med lamm/tacka förra gången, så jag tror jag vågar chansa.... (en fick 4, sen var det nog rätt jämnt fördelat mellan dem som fick 1 resp 2 stycken - och strultackorna kommer lämna flocken innan baggen kommer) Jag behöver ju inte dundergöda dem utan jag har bara släppt dem på lite bättre bete, med lite tillgång till hösilage också. Det blir inget kraftfodertillskott.

Ja men då är det ju ingen fara..jag har oxo flushat mina med bete på en återväxtvall o det får räcka, för jag vill inte ha mer än 2/tacka.
prillan

Jag har släppt in dem i stonas hage där de får flusha sig själva med att beta av ratorna, fåren har inte gått i den hagen sen början av sommaren... Och så kan de knycka lite av hösilagebalen, när hästarna inte står där och tuggar. Så det är väl inte nån dunderflush, men kanske litegrann...

Det gör ju inget om det blir mer än ett lamm per tacka när man ändå engagerar sig och köper en bagge.

Liknande trådar

Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: ameo
·
Foder & Strö Hej, Min ena häst är för överviktig för att släppa på bete vind för våg i sommar utan han kommer bredvid övriga och så ska han få...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: Anna-Bella
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 059
Senast: Piaff
·
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
701
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V