Flusa till hÄst!!

My Horse and I

Trådstartare
NI som använder Flusa till häst är det 10 ml man ska ta???Vad tycker ni om flusa resp switch enl jag ringde vet i veckan och hon sa att jag skulle använda flusa glömde fråga hur mycket??

Sv: Flusa till hÄst!!

Japp, 10 ml. Till en jättestor häst tar jag 15 ml. En liten shettis kanske behöver lite mindre.

heter det flusa?
vi har en häst i stallet som fick ett medel som liknar swich har glömt namnet fly nånting.
hon fick en riktigt läskig reaktion på det.
där medlet var applicerat blev det brännsår och svåra innflammationer. hon hade så ont att hon bara stod och skakade, huden var brännhet. fick äta smärtstillande i en vecka tills brännsåren läkte.

Eftersom vetrinär rekommenderade det så antar jag att det ska vara ok,tänker dock prova en liten sträng först.Men flusa håller även flugorna bort det gör inte switchen och min krake går inte att rida i skog trots FLUG huva .och eftersom man kan dricka mjölken från korna när dom är behandlade så antar jag att flusan är mindre giftig..

Vi har haft flusa flera år nu på ett antal olika hästar, ingen av dem har någonsin reagerat på medlet.
Switch funkar inte alls på våra, inte för fem öre.

Eftersom man kan ha Flusa på små lamm och till och med kaniner (läste på djurforumet om det) så anser jag att en häst borde tåla det (inte alla förståss men allmänt).

En jag jobbar med la flusa på sin häst och han fick en väldigt stor reaktion. Huden blev bränd och han blev som tokig. Veterinären var inte alla glad på henne då hon lagt sånt på hästen. Hon hade använt det innan oxå och dom gångerna hade det gått bra men inte denna.

Vi har flusa till kossorna på mitt jobb men inte till dom som mjölkar...

Har ringt vetrinär Angående allergisk reaktion på flusa så är det samma som allt annat dom kan reagera på ..1:a gången man använder händet inget utan det är 2:a behandlingen man ska vara uppmärksamm på reaktionen och skulle det hända ska man tvåla in hästen med YES,spola med massor av vatten och ringa vetrinär...

Senast ändrad:

Nu har jag fått höra varför vetrinärerna ej vill att vi hästägare börjar med flusa också ,det beror tydligen på att bönderna använder medlet på korna under vintern och nu börjar tydligen nån fluga bli resistent mot medlet...annars funkar det bra även på häst ,mindre giftigt än switch..

Liknande trådar

Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 288
Senast: Freazer
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka