flugtäcken

L

lill_flesky

Ska köpa ett flugtäcke till hästen, men tyvärr tyvärr, är min lilla dam en sådan som får skav av att bara kolla på täcket :eek: (Har provat svea, rambo, bucas, shires, protector, TM, ngt skumt odalmärke) det enda som har funkat bra är shirestäcket som jag har sytt upp i bogen.

Från början hade jag tänkt mig ett bucas flugtäcke, det ser riktigt bra ut, löst i halsen, magplatta och bra i tyget (älskar deras flugluva!) och har dessutom garanti. Men det kostar ju en hel del, och ska man lägga ut så mycket pengar på ett sånt täcke så vill jag vara 100% på att det passar, men jag har inget täcke att prova och jag har hört att det ska vara rätt kast i passformen.

Så nu funderar jag på hööks billigaste flugtäcke, och typ sy upp det (tar då en stor strl så jag kan sy upp det ord.) tror ni som har det täcket att det går att sy i det? Ni som har deras andra flugtäcke, det ljusblåa, vad tycker ni om det? Jag gillar att det är magplatta på det, det är inte på det andra, eller?

Sen tar jag gärna emot andra förslag på täcken, horsewares är uteslutna, passar ej, det som odal säljer som ser ut som ngt slags myggtyg är också uteslutet.

Hmm.. Lillhästen i Stav har ju ett supermjukt härligt täcke som är ett eksemtäcke för islänningar... men jag tror det finns i storlekar så de kan passa de flesta... Och det är jättelätt att sy i om det skulle behövas ändras lite... rekommenderas varmt! Att tänka på är väl att det inte är superslitstarkt, så om hästen kliar sig mycket, eller har kompisar som biter å sliter i täcket så går det nog sönder ganska fort... :crazy:

Jag har Böejes flugtäcke, och det tyckër jag är jättebra! Kostar ca 500:-.

Nackdelen kan väl vara att halsen bara är halv, den går inte ända upp till öronen.

En kompis i stallet har ett börjes och intrycket jag har fått av det är att det suger i kvalitet och tyger :crazy: dessutom skulle min pålla få extremt mkt skav, det är nog svårt att sy i det täcket.

Vi har ett Boett-täcke till halvblodet. De finns i "storhäststorlekar" också. Kanonbra men dock lite dyra. Lätta att sy i och håller hyggligt för "bäverkompisens" tänder. Inte fler hål i det än i Rambotäcket.
Borde finnas på lillhästen då det i grunden är ett islänningstäcke.

Det är mjukt och inte som de hårda myggnäten vilka det ser ut som de får skav av direkt när man sätter på dem. Torkar även fort om de blir blöta.

hehe...världens bästa kvalitet är det defenetivt inte...håller med dig om det. har dock hållit i en sommar och ska nog kunna hålla den här sommaren med

jag har Börjes billiga flugtäcke. Det sitter jättebra på min häst, har bogveck och är mjukt och följsamt! :banana: Min häst behöver bara skyddet över ryggen (får nässelutslag av insekter, där hon är vit på ryggen), så då funkar det bra.
Har man däremot en häst som kliar sig mkt och som behöver heltäckande hals och tyg under magen, så funkar det ju inte.

nej det är det vekrligen inte, och antagligen så går det sönder rätt snabbt med tanke på hur snäll tramp är mot henne :mad:
Sen så tror jag att det tcäket sitter riktigt illa på min dam :(

Eg. så skulle jag nog bara behöva ett kroppstäcke, jag hade tänkt att använda täcket enabrt under de dagar (och kvällar) som de är mkt insekter ute, så hon kan vara ute istället för att gå in. Som sagt så är börjes tyvärr också uteslutet, sitter krasst på min pålla :(

Jag har ett Bucas och är inte särskilt nöjd. Taskig passform som gav hästen skav både vid öronen och vid magskyddet. Täcket gick dessutom sönder efter halva sommaren, och då har han inte ens någon gnagande kompis. Lappade ihop det så gott det gick, men kommer köpa ett komplement denna sommaren. Dock inte lika dyrt...

misstänkte det :( men har du inte kavr garantin på täcket? På min flugluva från bucas var det i alla fall garanti?

Om det hade gått sönder i sömmarna hade jag nog kunnat använda mig av garantin, men nu är det sprucket från bringan och bak till mitt på magen ungefär - mitt i tyget. Jag har faktiskt inte ens försökt... Misstänker att de bara kommer säga att det beror på att hästen fastnat någonstans eller så... Täcket är ju jättetunt så det tål nog inte särskilt mycket. Kanske har han kliat sig mot en trädstam eller nåt och så har det räckt för att slita sönder täcket.

Tyvärr vet jag att just den butiken där jag köpte täcket är JÄTTEKINKIGA och svåra när det gäller reklamationer, t.o.m. när det gäller riktiga produktionsfel. :crazy:

Nästa gång blir det ett billigt, så jag inte grämer mig lika mycket när det väl går sönder. Frågan är bara vilket man ska välja...?

ger denna tråd en liten *putt* då jag gärna läser fler flugtäckestips!
Min häst kliar sig enormt mycket just nu så nu fokuserar jag endast på att stilla klådan, sen blir det switch OCH nån form av täcke som skyddar mot myggen och knotten framförallt. Vad ska man köpa för ett?
(Ogillar täcken egentligen då kusen lätt får skav, hon går därför utan täcke på vintern, men nu ser jag inget alternativ. Skav eller klåda, pest eller kolera...?)

Kan oxå varmt rekommendera detta täcke :)
Hade allergisk häst som hade täcket på nästan dygnet runt maj - september och aldrig några skav :bow: :bow: :bow:
Visst är det lita dyrare men hellre det än nåt som skaver ...

Nån mer än jag som har köpt och provat TM's ljusblåa flugtäcke, det med magskydd??
Jag fick inte runt bukgjordarna!! Jag hade dom på max, och ändå fattades ca 15 cm! :eek: Och min häst är ganska slank! Ingen övergödd ponny precis. :crazy:
Lämnar tillbaks det idag... :(

Liknande trådar

Utrustning Hej! Står lite i valet och kvalet på om jag Hööks eksemtäcke skulle kunna vara en idé, det som heter Shield nånting. Köpte ett Fly...
Svar
3
· Visningar
725
Senast: skiesabove
·
Utrustning Måste köpa nytt flugtäcke då det jag köpte senast inte blev bra. Men jag är osäker på storleken. Jag har flera HW täcken i storlek 140...
Svar
10
· Visningar
1 311
Senast: MiniLi
·
Hemmet I våras började våra duntäcken få hål i sig och släppa dun. Inte så konstigt, eftersom de var nästan 15 år gamla. Jag försökte sy ihop...
Svar
13
· Visningar
1 412
Senast: VLMF
·
Utrustning försökte söka på sidan men hittade inte. Försöker hitta bra täcke till min häst som passar. Han har ganska bred bog och bred hals. Han...
2
Svar
38
· Visningar
9 173

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka