Flugtäcken

Sv: Flugtäcken

Håller också på att beställa flugtäcke, har siktat in mig på Bucas Buzz Off Zebran. Skulle gärna ta emot hjälp angående storlekar bara... Har vanligtvis 155cm (Irish, Freedom) och de sitter ok men är kanske lite större än han kanske skulle behöva. Kan man beställa flugtäcken enligt samma princip eller borde man ta en storlek mindre för att det ska sitta perfekt? Har läst om lösa magplattor etc och vill ju inte att täckets funktion ska försämras iom att storleken är fel...

Konstaterade att då man hittat rätt märke är det nog bara att överge detta med att "köpa billigt" och istället satsa på täcken med kvalitet. Uppgraderar småningom allt till Bucas och haft turen att hitta fjolårets modeller på både regn- och vintertäcke via internet.

Jag skulle ta 155, hellre lite stort än för litet.
Supernöjd med mitt! Bromsarna kan inte bita igenom :-)

Tackar för informationen! 155 it is alltså!! Har aldrig ägt ett flugtäcke innan men det tycks vara extra mycket bromsar i år för min stackars häst är totalt uppäten framtills, argh!

*kl*

Dum fråga kanske, jag har aldrig använt ett flugtäcke men
funderar på att köpa ett nu till mitt varmblod. Halsdelen, måste
den fästas i grimma/ är den beroende av grimman? Min häst är expert på att ta av grimman,den får aldrig vara på för honom..Inte så bra om halsdelen är beroende av grimman då.

På Svea täckena behöver man ingen grimma för att halsdelen ska sitta uppe. De har en tunn resår och en kardborre i slutet av halsen (alltså uppe vid huvudet på hästen) som man fäster med så att man kan sätta det lagom hårt.
Jag hade nämligen samma problem när jag letade insektstäcke och det enda jag hittade där man inte behöver ha grimma är Svea täckena.

de flesta modernare modeller av flugtäcken har inte nödvändigheten att halsen ska sitta fäst i grimman. titta på Horseware täckena tex.

Flugtäcket från Nisch Häst verkar vara rymligt i halsen. Vet att täcket har fungerat på både Frieser o Tinker.

Flugtäcket från Nisch Häst verkar vara rymligt i halsen. Vet att täcket har fungerat på både Frieser o Tinker.

okej :) någon som har provat det och vet hur det sitter i bogen etc?

halsen måste vara lååååång och rymlig (nu har ju inte jag ngn tinker men väl en välmusklad KWPN så det är ganska mkt hals och nacke :) )

Min ena har också en rejäl nacke, Mark Todd Ultra Combo är perfekt till honom. HW tex är för trångt runt halsen.

*kl

Köpte Haglunds flugtäcke på City Gross, till min väninnas grova hbl med endel nacke. Halsen och täcket passar väldigt bra och materialet är mjukt och skönt :) Ett tips på budgettäcke alltså. Kostade runt 450 kr vill jag minnas.

nyl. köpt från Sverigetäcket och är mkt nöjd. För 600 kr känns det verkligen prisvärt. Sitter riktigt bra!

*kl*

Köpte ett nytt flugtäcke till min, ett weaherbeeta airflow combo, tänkte hon skulle ha det dagtid, och det andra, lite mer täckande, på kvällar och nätter för knottens skull.
Funderar över storleken bara, det här är 140 cm, nästa storlek är 155. Jag tycker det är lite trångt över manken? Borde jag byta upp till nästa storlek?

Dom absolut bästa flugtäckena (gäller alla sorts täcken) har vi köpt ifrån www.premierequine.co.uk .
Finns inga andra täcken som har sån passform och som har såna starka karborreband och spännen och där alla detaljer är så bra sydda, som premierequine`s täcken.
Och som en extra bonus så har dom sytt på kraftiga och breda reflexer på i princip alla sina täcken.

Kom över ett från Kerbl idag, o uppackat, för 300:- :)

Sitter bra på hästen! Ska bedöma mera imorn :)

/ Niikon92

Köpte ett till mitt halvblod på 175 med rejäl nacke och lång hals. Tyvärr är halsen lite kort, och täcket är tajt i bogen och nästan lite kort i storlek 165. Min häst har i vanliga fall 160 i horseware. Men däremot är halsen rymlig, och inget skav på manen, vilket jag är glad över!!

Jag vill hoppa in och rekommendera Bucas Buzz-Off, verkligen nöjd, min unghäst blev halvt uppäten av alla flygfän och hade massor tydliga bett, kliade sig osv, och det är borta nu efter bara ett par dagar med täcket. Det sitter bra på hästen, han rullar sig med det på och det sitter rakt på honom när han ställer sig upp, täcker bra och torkar fort. Halsen når ändå upp till öronen och det överlappar bra frampå bogen. Hur hållbart det är återstår dock att se, men det har hittills överlevt rullning i grus och kli mot träd första dagen.

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 412
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 208
Utrustning Hej! Mitt fullblod får skav av precis allt, och nu även täcket… Skulle behöva tips på bra både ute- och innetäcken. Han har i...
Svar
3
· Visningar
213
Senast: Gimlan
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka