Flugtäcken

Grazing

Trådstartare
Om jag vill ha ett flugtäcke som är tåligt, bra med rörelsefrihet och en bra hals som sitter där den ska och den får gärna sitta ihop med täcket. Alltså ingen avtagbar hals. Gärna ett magskydd, om det behövs?

Vad för märke bör jag titta efter då?

Sv: Flugtäcken

Om du inte hade sagt fast hals hade jag sagt HW amigo bug rug . Det är det bästa jag provat och har material mässigt där hästen inte blir svettig av täcket . Sen har jag iof inte provat värsting varianterna Rambo då de är så dyra , men haft annat flugtäcke och sett andra folk har som är som plast i materialet hästarna blir sjöblöta :( lätt bästa köpet jag gjort !

Spelar kanske ingen större roll ifall det inte är fast hals? Det ser väldigt heltäckande ut ändå nu när jag ser det på bild.

Jag har också märkt av att många blir svettiga av sina täcken och det är inte ett alternativ för min häst, tror han besväras mera av det än insekterna isåfall.

Förlåt - menar amigo bug buster ! inte bug rug ! Det är väldigt heltäckande går ner lååångt ;) halsen är lång och korrekt även den i storlek osv . Rekommenderar det varmt då jag har samma Erf som du och för mig är det inte ett Lternativ att klä på hästen ngt sommartid som den blir för varm av , med resultat att insekterna svärmar etter värre . Jag är supernöjd .

Mark Todd Ultra Combo :love: Slitstarkt, bra material (alltså rätt "tjockt" men inte för varmt, står emot mycket insekter/broms), stooor svanslapp, magplatta som fästs med kardborre (går att justera bra) och framförallt: LÅNG hals som sitter där den ska, inte halkar ner och når ända ner när hästen betar! :D

Svea Sverigetäcket insektstäcke kan jag verkligen rekommendera. Fast rejäl hals som sitter uppe utan grimma, bra magdel som verkligen skyddar, täcket sitter bra och är smidigt men ändå hållbart. Mina hästar har inte blivit svettiga av dem. Jag har använt mina i stort sett dagligen i två säsonger och när de är nytvättade så ser de fortfarande nya ut. Kostar 599 kr så det är vettigt pris också.

Mark Todd Ultra Combo :love: Slitstarkt, bra material (alltså rätt "tjockt" men inte för varmt, står emot mycket insekter/broms), stooor svanslapp, magplatta som fästs med kardborre (går att justera bra) och framförallt: LÅNG hals som sitter där den ska, inte halkar ner och når ända ner när hästen betar! :D

+1 på det!
Det är det absolut bästa flugtäcket jag haft! Sitter perfekt på min stora tös!

HW Amigos är värdelöst, halsen är jättekort och materialet går ganska smidigt att tugga sig igenom för en täckesmördare ;) sen hade mitt bara kryssgjordar.

Jag tycker också det täcket är supert!! :)

Har HW Sweetitch Hoody, Dustbuster och Amigo Fly också men MT täckena är helt klart bäst! Skyddar jättebra, lång hals och stor magplatta. Tåligt och rivstarkt tyg som odjuren inte kan bita genom. Väldigt prisvärt är det också!

Ser ut som att Mark todd täcket sitter ganska tajt runt boge och manke på bilder jag sett? ser liksom trångt ut på nåt vänster. Av bilderna på google får jag känslan av att amigo bug buster är lite luftigare än Mark Todd?

Något trängre runt bogen kanske, men inte manken. MT ligger mycket bättre än något annat flugtäcke jag haft. Till min har jag haft tidigare Amigo Mio Fly Rug och testat ett Bug Buster när jag skulle köpa ett nytt och jag upplever halsen som alldeles för kort. Enligt mig ska den nå öronen även när hästen betar och det gör mitt MT.

Hittade bara fyra bilder på mitt MT täcke som är tagna vid första användningen - här är det alltså inte "in gått". Min häst är extremt skavkänslig och har aldrig haft någon antydan till skav av detta.

20120707-190826.jpg

20120707-1909061.jpg

20120707-190930.jpg

20120707-190931.jpg

Tja, det var nog den lerigaste fläcken hon kunde hitta som hon rullade sig i ;)

Jag är lite sugen på ett Bucas Buzz-Off Zebra.
Bucas Buzz-Off har jag bra erfarenhet av, det är de täcken som suttit bäst på "mina" häster.

Jag är istället sugen på Horse Guards zebrarandiga som kostar typ 1/3 av vad Bucastäcket kostar :) Bucas brukar inte sitta bra på min pålle ändå så.

TS - Det bästa jag har haft är ett weather beeta (tror jag, kan dubbelkolla imorn) där tyget är typ tjockare men luftigt. Uppbyggt lite som en vaxkaka. Det är för tjockt för myggen att bita igenom men ändå inte varmt!

Senast ändrad:

He he jag har haft ett wetherbeeta och det är det värsta jag ngnsin stött på oavsett vara typ haha. Plastigt och stelt hästen blev toksvett och hatade det bromsarna trängdes ännu värre med täcket än utan .

Oj, det kan ju inte varit som mitt. Måste som sagt dubbelkolla märket imorn bara. Vet iaf att jag köpte det billigt på Falsterbo och bannade mig själv när jag kom hem att jag inte köpte två!

Håller med eksemtäcken är mjuka och smidiga behöver dock dras över huvudet.
finns en hel del att välja på i olika prisklasser.
stela eller täta täcken blir för varmt hästen och ger skav, hästen ska inte vara svett under täcket.
Såg en del lågprisrysare på eurohorse.
Jag hade ett billigt supertunt täcke till de varmaste dagarna.
Bucas bra modell med dyra och har haft kvalitetsproblem.
Men nu finns det så mycket att välja på.
Jag har köpt täcken stora nog att rymma en kamel så mät hästens, bog , hals , runt mage och kolla i butik innan köp.
fastsydda magplattor brukar bli för stort.
Bra kvalitetstest är att kolla om tyget ruggas upp av kardborrebandet.
Om så köp inte, kommer inte att hålla en säsong.
ps täcken köper man på hösten för mindre halva priset, bra att tänka på i höst

Mark Todd Ultra Combo
+2 på den

Tillräckligt tjockt och tufft material att stå emot kliande häst och hålla insekterna borta. Håller en hel säsong/täcke,mer än vad jag kan säga om Amigo och Amigo Mio-varianterna och hööks.

Halsen är verkligen hellång även på betande häst, täcker i stort sett lika bra och lika tåligt som eksemtäcken, men smidigt att sätta på då man kan öppna upp hals/bog.

Det enda jag stör mig på är magplattan med kardborrfästen, lossnar ibland vilket leder till att hästen antingen trampar av kardborren eller mosar in smuts så att den inte längre fäster ordentligt. Hade velat ha en stabilare knäppning, då hade jag varit 100% nöjd.

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 412
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 208
Utrustning Hej! Mitt fullblod får skav av precis allt, och nu även täcket… Skulle behöva tips på bra både ute- och innetäcken. Han har i...
Svar
3
· Visningar
213
Senast: Gimlan
·
Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka