flugtäcke

fuji

Trådstartare
Letar nu efter ett flugtäcke till den nya hästen som varken vart ute på bete eller haft något med mygg och knott att göra innan. Så han behöver nu ett riktigt bra flugtäcke. Har kollat på de i hööks och börjes finns de fler alternativ, tänkte att flugorna skulle nog kunna bita honom på magen eftersom det inte är något som skyddar där. Har någon nån erfarenhet att dessa eller andra?

Sv: flugtäcke

I senaste numret av gratishäst tidningen "Equipage" finns ett test med olika flugtäcken från olika leverantörer. Har du möjlighet så kolla där :)

Täcket som var bäst i test var Horseware rambo sweet itch hoody. kostar 1398:-

annars var börjes täcke FLY STOP "Mycket prisvärt".

Har tyvärr ingen möjlighet att titta i tidningen, sikken skit alltså :mad: har funderat på börjestäcket men finns inte risken att knotten klättrar in under täcket och äter???

Boett har mag skydd och jag är jättenöjd med dem . Jag har en eksem häst så han går alltid med täcke mot flugor och knott

Jag ringde B***es idag för att beställa flugtäcke...
Deras bra och billiga för 318:- var slut... (Fanns i strl. 155)
Skulle komma nya om tre veckor. :crazy:

Tråkigt att dom va slut, men nu förhåller det sig så att min "lilla" pålle kan nätt och jämt ha 155 så det kan funka :)
Tänkte bara, knotten måste väl lyckas ta sig in under magen. Hur är det med exemtäckerna h**ks ha? Funkar dom??

fuji skrev:
Hur är det med exemtäckerna h**ks ha? Funkar dom??
Nej, nej lägg inga pengar på ett sådant! Kompisen köpte till sin b-ponny str 115 och hon drunknar i det! Extremt dålig passform! Hållbarheten kan jag inte uttala mig om.

Min shettis har ett Shire insektstäcke som är kanonbra. Kostar ca 600 kr + halskragen ca 300 kr. Det täcket verkar vara sytt till min ponny... Täcket är nu inne på andra säsongen och jag har inte behövt laga det någon gång! Jag sprutar insektsmedel under magen och det verkar som om flugorna/knotten/myggen har svårt att hitta lilla magen där under täcket...
//marti

Lånar lite.. Någon som vet hur Bucas BuzzOff är?

Ifsig så vill du bara veta om Bucas men du får min fina undersökning ändå :smirk:
Jag har ett Bucas Buzz och ett Horsewere protector och jag vet inte vilket som är bäst.
Bucas går ju upp hela vägen upp till öronen medans Horsewere stannar på halva halsen, sen har Bucas bra magtäcke, fast Horsewere är liksom kraftigare matrial som nog inte ens bromsarna biter igenom. Sitter bäst gör nog horsewere.

Summan av mitt eget test :crazy: är att jag nog tycker båda är rätt bra och helst skulle vilja ha en mix av bägge.

Kanske skulle köpt ett Mark todd.......

Okej, tror att jag skall skaffa ett bucas. Hur bra reflekterar de solen? Blir det svalare under täcket än utan?

vet inte riktigt men ena hästen som har buzz han är nästan vit så han blir inte så varm, det jag tänkte på också är att buzz torkar snabbare änn horsewere när det har regnat.

fuji skrev:
Tråkigt att dom va slut, men nu förhåller det sig så att min "lilla" pålle kan nätt och jämt ha 155 så det kan funka :)
Tänkte bara, knotten måste väl lyckas ta sig in under magen. Hur är det med exemtäckerna h**ks ha? Funkar dom??
Ja dom funkar jättebra, tro mig jag har provat det mesta. Maglapp följer med , huva inte köps extra. Min 135 cm-häst har medium. Så large blir väl lagom till 155cm. Boett är också jättebra men dyrare.

har nu kollat med både hööks och börjes. hööks visste inte när dom skulle ta hem i storlek large och medium är inget att tänka på. Börjes kunde inte skicka sina grejor förrän om 20 dagar ungefär om jag hade tur :mad: Då när sakerna väl kommer behöver jag nog antagligen ett vintertäcke istället. Jag blir knäpp :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Söker ofodrat regntäcke till shettis. Har haft ett Himalaya som köptes för säkert minst 15 år sedan som har varit toppen i allt. MEN jag...
Svar
2
· Visningar
416
Senast: Elektron
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
329
Senast: MiaMia
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 612
Senast: 13579vas
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
306
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka