Flugtäcke

Jen84

Trådstartare
Är på jakt efter ett täcke som skyddar mot insekter och vet inte vilket som är bra.

Vill inte ha ett täcke som behöver dras över huvudet på hästen.

Det behöver skydda mot knott, broms och flugor, tänkt att användas i hagen dagtid (hästen kommer även under sommaren att stå uppstallad nattetid).

Tips?

Hur är biltemas, hööks och börjes varianter?

Sv: Flugtäcke

I år har jag köpt Hööks nya flugtäcke Tasmania :) Det verkar bra (har ju inte hårdtestat det än, så att säga ;) ), låång och bra hals, bra material och bra passform. Dock lite åt det smalare hållet framme vid hals/bog.

Annars så gillar jag Källquist Protector's flugtäcke (det vita). Det har samma bra egenskaper, och är föregångaren till, Tasmania (större i bogen dock), med den långa halsen osv. Materialet är lite kraftigare än Hööks täcke, så det återstår att se hur mycket mer hållbart det är ;)
Jag hade Protector täcket i nästan 3 säsonger innan jag bytte ut det, och då var det egentligen inte för att det var trasigt. Så det är väldigt slitstarkt :)

Biltemas flugtäcken och andra billiga tittar jag inte ens på. Dom brukar ha dålig passform och alltid så korta halsar, så jag tycker det är ointressant.
Nu är iofs inget av de täcken jag pratar om här ovan (Hööks och Protector) speciellt dyra (599 resp 649 kr), men billigare än så så tycker iaf jag att det brukar va kasst, på min häst kanske jag ska säga :p

Jag funderar på Hööks tasmania, det verkar vid en snabbkoll vara vettigt. Vill ha lång hals så det räcker upp mot öronen och inte slutar på mitten. Vill gärna ha täcke som är lite smalare vid bogen (har en liten arab).

Så då verkar det som det får bli en koll på hööks till helgen. :)

Jag vill ha ett prisvärt täcke som fyller sin funktion. Jag vill inte betala massor mer än vad som behövs, men samtidigt så vill jag inte göra misstaget att köpa för billigt och inse att det inte fyller funktionen. Det blir bara dyrare i slutändan...

jag läste att de där med zebraränder förvirrar insekterna, de gillar inte sådant mönster... trodde bara det var "inne" men... nytta å nöje tydligen :D

Jag har det gamla hederliga Amigo bug... funkar kalas...

Håller med här, om det är så att hästen är känslig mot knott så att det liknar eller är eksem så måste det till ett eksemtäcke. Det är det enda som täcker tillräckligt bra.

Jag läste det som att det behövdes ett flugtäcke i detta fall :)

Jo, men har man mycket av dom (som jag har hört att det är neråt i landet) så är det väl typ bara installning när det är som värst som gäller?
Som sagt, jag bor inte neråt i landet så vi har det inte så jävligt med broms som tur är :)

Förresten, vart hade jag skrivit om broms? Eller menade du att det skulle vara kl? Eller var det bara ett tillägg :p

Jo, men har man mycket av dom (som jag har hört att det är neråt i landet) så är det väl typ bara installning när det är som värst som gäller?
Som sagt, jag bor inte neråt i landet så vi har det inte så jävligt med broms som tur är :)

Förresten, vart hade jag skrivit om broms? Eller menade du att det skulle vara kl? Eller var det bara ett tillägg :p

Skulle varit KL =)
TS ville ju ha skydd mot broms med, och då ger insektstäcke i nät inte mycket skydd. Så det var riktat till TS =)

Eksemtäcken ger skydd mot broms, de verkar inte kunna bita igenom dem (inte Boett iaf), men är det mycket broms så brukar ta in vara bäst ändå, bromsen biter ju där täcket inte täcker så att säga.

Aha, då är jag med :D

Ja, eksemtäcken är ju bäst i dom flesta avseenden att skydda. Vi hade både Boett och Jacson, varav det senare har vart suveränt bra! Både i passform och hållbarhet :)

Men nu var det flugtäcken ja.. Hehe, vart en liten spinoff där ;)

Jag har Haglunds flugtäcke från City Gross. Fast hals. Jag hade det hela förra sommaren och jag tycker att det sitter bra, halsen håller sig uppe trots att jag inte har grimman på och framförallt är det mjukare och smidigare än många andra som känns plastiga och stela. Jag har en halvblodsdam som har rejälare bogar än en arab, men jag tror att det skulle sitta aningen bättre om hon var tunnare just där...

Svarar på en knapp istället för många...

Hästen i fråga är känslig för insekter, inte så hon får exem, men hon kliar där hon blivit biten, så jag tänkte att hon ska få slippa det i möjligaste mån.

Hon kommer stå installad nattetid även under sommaren, men vill gärna ha något skydd ute i hagen dagtid. Inbillar mig dessutom att knotten inte är som värst dagtid, vet dock inte om det stämmer helt.

Jag köpte Zebratäcket + huva från Bucas förra sommaren och det är första sommaren som han har varit oberörd av insekter. Så i år blev det ridtäcke och flug/rain med.

Nu är flugtäcke inhandlat och provat. Blev ett tasmania från Hööks. Ok i storlek, väldigt lång hals! :) Däremot litet i bogen tyckte jag. (vilket iofs passar min lilla fröken ganska bra.)

Testade också flughuvan från hööks, den var skrämmande enligt den lilla ponnyn ända tills hon insåg att den gick att se igenom. :) Cob passade ganska bra på henne, lite stor över ganascherna, men inte värre än att det går att korta kardborren... Däremot var den perfekt på öronen, så summan av det hela är visst att min ponny har stora öron och litet huvud...

Nu återstår det bara att se hur täcket blir i verkligheten och om det hjälper mot alla flygande monster i sommar.

Liknande trådar

Utrustning Vänder mig i första hand till er som bor på egen gård, och inte bara tar hand om hästen i samband med ridning. Jag behöver nya...
Svar
16
· Visningar
691
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
422
Senast: sweep
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 210
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 754
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar