Flugtäcke

P

Perspektiv

Det blir allt vanligare och vanligare. Förr var de ovanligt med hästar som var såpass känsliga att dom behövde ett täcke för att stå ut på sommaren. Nu är de ovanligt med hästar som inte är inpackade i flugtäcken på sommaren. Vad har hänt?

Flugtäcken är till hästar blir grovt irriterade av flugor, som att dom får eksem eller liknande. Min granne har en häst som får panik av flugor, blir genomsvett och nervös, hon är otroligt känslig för flugor, och klarar verkligen inte av dom trotts flugspray och skugga. Hon behöver ett flugtäckte.

Jag tycker inte de är snällt att slänga på hästen massa onödigt skit. Jag har frågat många varför dom egentligen använder flugtäckte, dom tror att alla hästar brukar ha de på sommaren, - ''de är ju mot flugorna såklart'' och då har jag gått djupare och frågar varför hästen inte tål flugor? ''Jag vill inte riskera att hon får eksem och kliar av manen'' - de svaren är inte ovanliga. Det är helt vanliga hästar dom har, sånna som nickar lite och vifftar på svansen i vanliga fall.

Man får ju se till så att hästarna har skugga och att hästar som är oerhört känsliga för flugor får skydd (exempelvis flugtäcke). Men en häst som vifftar lite på svansen, rycker i pälsen och nickar med huvudet har inga problem. Hästar har stått så och vifftat bort flugor i åratals. Det är ett helt naturligt beteende.

Vi vill ju inte reskera att göra alla hästar till känsliga eksemhästar genom att lägga på flugtäcke på var och varannan häst - då kommer ju aveln att påverkas av de så småning om och dom framtida hästar blir känsligare och känsligare för flugor. Som när människorna slutade att äta rått kött, nu blir vi sjuka ifall de skulle råka hända. Förstår ni hur jag menar?

Jag använder varken flugsprey eller flughuva på min häst. Han har inga större problem med flugor. Med en svans, hagkompisar och lite skugga kommer man långt.

Sv: Flugtäcke

*kl*
Jag har gått från att inte använda flugtäcke, huva eller spray till att använda allt. För att sedan gå tillbaka att ha naken häst.
Hästen har alltid stått vid havet, då var där inte extremt med flugor.
Flyttade sedan henne till skogen där jag tyckte att det var så mycket flugor och alla andra hade flugtäcken och huvor.
Men hästen fick fort skav plus att jag fick dåligt samvete, hon kan väl få vara naken någon gång?!
Så jag skippade allt och gick över till bara flugspray, men då kom det någon regnperiod och det var inte lönt att spraya på flera gånger om dagen.
Tycker inte hon verkar super besvärad, hästarna står gärna i skuggan på dagarna och tar hjälp av varandras svansar!
Får hästen panik av flugor, eller blir sönderbiten eller får exem, då tycker jag de är okej.
Flugspray vid ridning använder jag, då blinningarna dras illa kvickt till hästen i skogen när den börjar svettas lite.

Fast det kan ju vara mer behagligt för hästen med skydd än utan, även om den inte tokspringer eller har eksem. Just flugtäcke används sparsamt hos mig, det åker på när det är som mest extremt. Flughuvor används oftare och flugspray/medel används hela säsongen.

De hade väl klarat sig utan också, men jag anser att de har det bättre med skydd och blir mindre besvärade.

Varför skulle alla hästar bli eksemhästar bara för att man använder flugtäcke? Att det blir vanligare beror väl till stor del på att det tillverkas fler och bättre täcken. Sedan har väl hästar blivit känsligare överlag, men jag tror knappast att det beror på användandet av flugtäcken.

Hos oss har det iaf blivit VÄLDIGT mycket mer blinningar än vad det var förr.

Nu klarar sig hästarna inte alls i sommarhagen (de tar inte skydd i skyddan utan står i solen) utan de måste antingen ha täcke eller gå i vinterhagen (vindskydd de står i). För var det inga problem, då skakade de en del på huvudet och viftade åt varandra men inte mer än så, då räckte flyweil bra.

De besvärades lika mkt förr, man fick ju ont i hjärtat av att besöka hästar på bete. :crazy:

Jag använde tunna bomullstäcken och huvor på mina långt innan flugtäckena kom på marknaden. Ofta fick jag dessutom ta in hästarna mitt på dagen eller ställa dem i grushage.

Mina hästar går i en skogshage med mycket blötmarker runt omkring. Det har dessutom varit översvämning vilket betyder ännu mer blötmarker. Detta har resulterat i en fullkomlig invasion av flugor och mygg. Min häst blir inte hysterisk utan täcke men istället för att vara konstant besvärad (trött och tjurig) så är hon "som vanligt", glad, lekfull och massa energi. Innan jag skaffade täcke har jag tagit in hästarna under den värsta tiden på dygnet.

Utvecklingen går ju framåt på alla områden. Varför inte använda nya bra gejer som finns? Det gör ju jag själv när det kommer nya bra material i kläder och skor osv, och visst är jag säkert känsligare än mina förfäder men det skiter jag faktiskt i.

Min häst är ruskigt irriterad av alla insekter, men tyvärr hjälper inte flugtäcke eller spray sä jättemycket - han hagvandrar ändå. Har dock regnflugtäcke som skyddar något och även håller honom torr om ryggen eftersom han annars blir öm när det regnar mycket.

I vårt stall som är ett bra blåshål är det bara 2 hästar av 20 som har täcke, 2 eksemhästar. Inga flugtäcken alls.
I mitt förra stall som var mitt i ett skogsparti kunde man knappt ha hästarna ute utan täcken. En häst fick stora inflammationer så pälsen lossnade.
Min eksemhäst skulle aldrig klara sig utan täcke nu för han är invand på att ha det skönt och fritt från insekter. Kan stå och sova och vila medan grannarna viftar på svansarna.
Jag kan inte se att flugtäcken skulle vara ett problem annat än för plånboken.

Vi har ganska ordentligt med mygg, knott och broms och min häst har flugtäcke samt flugpannband vid all hagvistelse när det finns insekter (VET jag att det är insektsfritt tex vid mycket vind är hon utan).
Jag tycker det är självklart att man hjälper hästen skydda sig mot insekter.
Förr i tiden "klarade" sig hästarna utan för att det inte var påtänkt med insektsskydd. En någorlunda normal svensk sommar är inte sällan rent överjävlig insektsmässigt, så att tycka att det är "onödig skit" med flugtäcke och huva är inte riktigt klokt.

Vi har ganska ordentligt med mygg, knott och broms och min häst har flugtäcke samt flugpannband vid all hagvistelse när det finns insekter (VET jag att det är insektsfritt tex vid mycket vind är hon utan).
Jag tycker det är självklart att man hjälper hästen skydda sig mot insekter.
Förr i tiden "klarade" sig hästarna utan för att det inte var påtänkt med insektsskydd. En någorlunda normal svensk sommar är inte sällan rent överjävlig insektsmässigt, så att tycka att det är "onödig skit" med flugtäcke och huva är inte riktigt klokt.

:bow: Det känns verkligen bakåtsträvande när man med ganska enkla medel kan hjälpa hästen. Kommer man från Norrland och har upplevt knott och mygg till förbannelse vet man hur kul det är utan insektsskydd.:crazy:

Det blir allt vanligare och vanligare. Förr var de ovanligt med hästar som var såpass känsliga att dom behövde ett täcke för att stå ut på sommaren. Nu är de ovanligt med hästar som inte är inpackade i flugtäcken på sommaren. Vad har hänt?

Vad har hänt? Jo, det är otroligt mycket mer bitande insekter, flugorna är väl ingeting. Det är bromsar o blinningar i svärmar som attackerar de stackars hästarna så de skenar. Detta gäller ALLA hästar på gården, inte några enstaka.
Iår har vi dessutom haft gigantiska getingliknande bitande insekter som är så stora att bara ljudet av dem skrämmer vettet ur hästarna.

Vi har så mycket blinningar i år att hästarna har inte kunnat gå på gräset juli/aug utan är väldigt nöjda med att stå på grus. Här räcker det inte ens med flugtäcken. Hoppas insekterna försvinner snart så de kan få gå ut på gräset igen.
Självklart ska man hjälpa hästarna med flugtäcken om det behövs.

Tycker det är så otroligt olika hur hästar reagerar på insekterna. Min häst har aldrig haft problem med insekter annat än att han tycker dom är irriterande när dom svärmar runt honom, men dom verkar inte bita. Andra i hagen är helt sönderbitna och stressade. Jag väljer att inte ha flugtäcke utan tycker att sprayen räcker långt, jag tror han skulle vara mera irriterad på täcket faktiskt. Sen är det knotten som irriterar min häst mest och där hjälper väl inga flugtäcken tror jag (?).

Annars så är det så enkelt, man gör vad man kan för att hästen ska trivas som bäst, trivs hästen i täcket och är lugn då så låt hästen ha täcket, trivs den bäst utan och inte har problem så låt den vara utan.

Senast ändrad:

Sen tycker jag att man får se till vad man har för häst.

Jag har tex. ett fullblodssto som får massor av bett, och hon verkar väldigt nöjd och glad med sitt täcke och huva.
Min hannoveraner har inte direkt ont av dom men är det mycket insekter en dag så kan han gott få komma undan och få på sej ett täcke och huva.
Fjordingen har inga som helst problem med insekterna, men jag har endå en flughuva på honom då han blir så röd i ögonen av alla flugor.

Jag bor öppet med en sjö ca 1km ifrån vilket också resulterar i mycket insekter.
Men jag kan tänka mej att kallblod har mindre problem med insekter rent generellt ^^
Dom har ju annan päls och tjockare hud än halvbloden tex :)
det är iaf den uppfattningen jag fått.

Det är av någon anledning ett helt annat insektstryck idag än förr, vetesjutton vad det beror på - klimatförändringar osv kanske?

De blir INTE känsligare för flugor av täcke, däremot får de en drägligare tillvaro i hagen.

Nu när mina inte går på gräs och inte har skog funkar det att ha ute dagtid, men annars så sommartid var lika med stå inne dagtid, ridas innan kl 06 eller efter kl 22, pga broms/blinningar. De anföll i svärmare, jag räknade en gång och slog över 100 st på 10 min, och då var det bara de jag nådde och hann slå.

Hästarna sprang hysteriskt i hagen redan vid 09 på förmiddagen - TROTS insektstäcken. Att släppa ut dem utan hade varit djurplågeri!

Hästar blir heller inte eksemhästar av att gå med insektstäcken.

Nu har jag en av fyra täckade, han är eksemhäst. De andra tre är ponnyer med tjock päls och som idkar lerbad såfort det blir minsta nederbörd, som extra skydd. De sprejas varje morgon - men de har det inte helt lätt soliga dagar med mycket broms. Det fungerar dock inte med insektstäcken till dem - det blir täckesslamsor kvar bara ;)

ALLA mina som haft insektstäcke eller eksemtäcke (jag har när det varit som värst med broms haft eksemtäcke på icke eksemhästar!) har i princip klätt på sig själv, de VET att de hjälper.

Och det handlar inte om att rycka i huden här, utan hugga desperat, sparka för att försöka få bort och när det är som värst försöka springa undan från eländet.

Jag förstår inte varför man inte ska hjälpa hästarna om man kan?

Igår var det så SJUKT mkt svidd (minismå knott som bits så det bara bränner,vet inte om de finns överallt?) så när jag tog in min häst var han helt täckt av dem... Han kliade, kliade, kliade och gned sig efter väggarna. Han fick på sig ett sprayat insektstäcke och kunde fortsätta vara ute utan att plågas.

Hade det bara varit flugor...

Kl:
Hästarna som bor cirka 100 meter från mig springer varje gång man går förbi, ett par av dom har huvor men inte alla, och dom bara travar eller galopperar runt, runt, runt för att komma undan flugor och dylikt.
Jag tycker bra mycket mer synd om dom än min som går med täcke!

Den ena går med bara flughuva och sprayas men den andra har flugtäcke med hals och magplatta och huva som täcker heeeela ansiktet, han får även ha bogskydd men ändå biter dom honom så han är blodig! Jag vet inte ens hur jag ska kunna täcka honom mer, men han har nya sår varje dag där dom bitit sig igenom! Han måste ha extra gott blod eller nåt!!

Eksemtäcke är nästa steg om inte insektstäcke (nät) hjälper. Dock måste man skydda juver/skap noga, för de biter ju fortfarande där de kommer åt.

Men jag kan tänka mej att kallblod har mindre problem med insekter rent generellt ^^
Dom har ju annan päls och tjockare hud än halvbloden tex :)
det är iaf den uppfattningen jag fått.

Jag har en grov kallblodstravare som blir helt sönderbiten(halvt uppäten) och blodig på hela halsen!:eek:
Han har aldrig reagerat på mygg, knott, blinningar och dyl.
Men i år är det Extremt mycket skit i luften!:eek:
Han får ha sitt flugtäcke tills det är mindre skit i luften.:cool:

Stallet ligger ett stenkast från Vättern. :)

Det är värre med ALL flygfä än för 20 år sedan när jag hade häst som ung. En annan stor faktor är att vi har mer ädla raser med mer fullblodsinslag
i Sverige idag,som har ytligare blodådror & skinn. Det är ren fakta.Inte människan som har blivit sjåpigare. Vem kan tro att hästfolk vill klä ut sina hästar
som spöken för skojs skull ?????
Vi har en bäck bakom våran gård så våra hästar är mer utsatta än grannens hästar som bor 500 m från bäcken, fågelvägen. Om det som nu är mulet,soligt, & varmt ute om vartannat, där blinningar & andra flygfän står på givakt för att storma ut så fort solen visar sig, så kan jag inte hålla på & springa ut & in för att ta på & av täckena. Så dom får ha dom på sig just dom dagarna. När det regnar så tar jag av dom, för när det blir uppehåll så drar dom blöta täckena till sig massor.Hellre ha på täckena för mkt än för lite. Vissa dagar har fullbodet stora bölder efter bett då solen visat sig mellan små skurar, & jag inte har tagit på täcken, oftast för att det varit blåsigt. Dom brukar inte bitas så mkt vid blåst i våra trakter iaf.
Våra hästar söker inte heller skydd i skuggan, utan står gärna i solen när det är som varmast.............har inte förstått mig på det ännu. Så dom varmaste timmarna får dom stå inne då blinningarna är på topp.

Fjordingar/arbetshästar=tjock hud & blodådror som ligger djupare
Fullblod/Halvblod med fullblodsinslag= tunnare känsligare hud & ytliga blodådror.
Ingen avancerad vetenskap direkt :)

Senast ändrad:

Jag tycker inte man ska avfärda något alternativ. Man får ta det från häst till häst och även beroende på hur det är för stunden där man står.

Min ena har rätt lång päls som skyddar. Han är gammal, 29 år, och fäller inte riktigt som han ska mer(ej cushing eller likn). Han klipps året om i vanliga fall. Men jag sparar ut hans päls medvetet lite innan flygfä-säsong.
Då han var yngre och korthårig var han inte besvärad direkt iom att vi stått där det blåst rätt bra= inga djur.
Efter flytt fick han dock full panik av broms och kutade och sprängde staket. Därefter fick han flugtäcke just vid bromsväder, oftast så här i slutet på sommaren, om det fanns broms så klart.
Numer behöver han inte täcket. Men iom att det är fräscht sparar jag det, ifall att.

Min yngre sak har hittills inte behövt någonting sånt. På lösdriften de går är det vääääldigt stort, kuperat och så att de kan välja om de vill vara i skugga, sol, blåst, lä och inne/ute. Han har inte sett störd ut då jag varit dit och varit i hagen i timmar.

Jag tränar en häst, halvblod, som får någon form av klåda och är väldigt känslig mot flygfän. Om det blir för mkt för honom kutar han sönder sig trots heltäckande exemoutfit om han inte tas in. Alltså plockas han in då det börjar se ut som han blir störd. Han har hittills inte varit hel en sommar förrän nu tack vare att han slagit sönder sig då man inte hunnit ta drummeln i tid(jääättehäst som är klantig och har någon medfödd defekt). I år har han hållit iom att han plockats in så fort det sett ut som det kan börja krisa.
Han kliar dessutom av sig man och svans utan exemtäcke.
Veterinärer är konsulterade i massor. Foderbyten etc gjorda, tinkturer testade, mediciner.. ja allt...
Men med rätt kläder så får han inte sån klåda och man och svans måste skrubbas av = han står alltså inte och mår dåligt för att det kliar och han måste gnida sig så han håller på att välta. Han står lugn i sin box och hage.

Jag tror vi idag har hästar som är lite högre i blod. Vi har andra marker. Vi har annat klimat lite grann. Och fler flygfän iom det vissa år.
Förr tror jag faktiskt också att man antingen sket i om hästarna kutade. Eller tog in.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Nu är sommar på gång vilket innebär alla dessa flugor.. Min häst avskyr dom och får massor med bett så hon behöver flugtäcke...
Svar
0
· Visningar
326
Senast: klaraa
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Alla trådar om eksem är gamla, så jag passar på att starta en ny, för jag misstänker att det är fler än jag som har en eksemhäst. Tänkte...
2
Svar
33
· Visningar
3 144
Senast: sthu
·
Hästvård Jag köpte en häst för 1,5 månad sedan. Han hade ett sår på ena höftknölen när vi hämtade honom. Till och från har det gått från...
2
Svar
22
· Visningar
5 539
Senast: Mustang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Photoshop hjälp
  • Tips i London