Flugspray?

Tibra

Trådstartare
Snälla nån som har ett bra tips på flugspray. Herregud vad knotten biter våra hästar :(

Jag använder mig utav Hööks SM FLYFREE FIELD o de funkar ju inte. Har använt de i tre dar på två hästar och mer än hälften är slut.

Ge mig ett bra tips!

Sv: Flugspray?

vi lägger på flusa som är långtidsverkande samt lite renons på utsatta ställen 2 ggr/dag. det fungerar iaf. fint här ;)

Finns ett medel som heter "mygg å sånt" som fungerar mkt bra. Vet ej vart man kan köpa det dock.. Annars fungerar väl Switch bra?

vi köper flusan på granngården. skulle inte tro att hööks har det.

hade switch förut men bytte till flusa förra året efter att blivit rek. det av massa vänner. det är väldigt mkt. billigare eftersom man bara behöver så liten dos (10 ml. till stor häst och 5 ml. till ponny) sedan upplever vi att det är effektivare både mot fästing och flygfän.

vi köper flusan på granngården. skulle inte tro att hööks har det.

hade switch förut men bytte till flusa förra året efter att blivit rek. det av massa vänner. det är väldigt mkt. billigare eftersom man bara behöver så liten dos (10 ml. till stor häst och 5 ml. till ponny) sedan upplever vi att det är effektivare både mot fästing och flygfän.

Knott då? (äger en förmodad knottallergiker)

flusan hjälper betydligt bättre än switchen även för knott så som vi upplever det på våra 5 pållar, men vi lägger på lite renons på utsatta ställen morgon och kväll ändå (särskillt på exemponnyn, tex. vid juvrena)som "extra åtgärd" ;)

Det som jag tycker funkar bäst är beckolja blandat med matolja. Fast man får bara ha på det på icke solbelysta ställen, annars kan den bränna hästen.
Den luktar så starkt att jag tror den skrämmer bort otygen även på ovansidan.

Absorbine UltraShield är det bästa flugmedlet jag har haft. Jag använder det på mina hästar och inte en insekt i närheten. Jag köper det på travshopen i Mantorp men jag tror det finns på hööks oxå.

Får jag smita in och tjuvlåna tråden? Har köpt Switch Spray för första gången, och har inte lyckats hitta någon verkninglängd för det. På klassikern står det ju klart och tydligt 4-8 veckor, men sprayen då..?

Kör med flystar (tror jag det heter), som jag köper på granngården. Sprayar 2 ggr/dag och har täcke på de hästar som behöver. Använder även 4ess salva till ljuvret och sprayen efter.

Kör även med flusa till mina hästar.

Använder Flusa till våra hästar. Flygfäna landar inte ens på hästarna!Inte ens en fästing hitills i år. När det är slutet av en period så tar jag Absorbine Ultra Shield.Båda preparaten finns att köpa på Granngården.

jag andvänder rb 86 funkar jättebra på mina:)koncentrerat så man blandar ut det,går in i blodet.kostar ca:160:-

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 596
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 400
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 458
Senast: lirco11
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 660
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka