Flugproblem??

S

stallQRE

Är det fler än jag som har problem med flugorna i stallet och på hästarna??
Har använt Switch(eller hur det nu stavas) på hästarna så nu slipper de knott o mygg... men flugorna är het vansinniga.

Använder en sådan som man hänger i taket som bränner flugorna o lockar till sig dem med sitt blåa ljus(minns inte vad den heter)

Samt att jag funderar på att fästa flugtejp på fönsterna.

Vill inte släppa in mina ston o deras föl på nätterna längre.
Det har bara exploderat med flugor och jag skojjar inte om jag säger att det finns 1000 flugor där inne.

Jag känner mig helt maktlös och vet inte vad jag ska göra...

Tacksam för råd och tips om vad man kan göra för att utrota denna ohyra.

StallQRE

Sv: Flugproblem??

Jag önskar att jag hade något svar på detta!

Jag tycker inte att det är så farligt i stallet men när man rider!!! Speciellt om man kommer in i skogen. Vissa ställen är inte att tänka på överhuvudtaget, de vägarna går inte att rida på sommaren.
Det har inte börjat på riktigt än. Jag tror att det är ett par veckor tills helvetet börjar. Då kommer alla dessa bitande flugor och anfaller min häst så fort jag sätter mig i sadeln (och annars med). Jag har provat att rida tidigt på morgonen och sent på kvällen men det fungerar inte heller. Mitt i natten vill jag inte rida då sover jag. Jag vet att dessa otrevliga små djur har sin roll i det ekologiska systemet men ibland är det svårt att inse att de är betydelsefulla- -- för vem??

Jag har läst att det finns vissa färger som flugorna inte gillar. Vet att klubben i närheten målade hela stallet i en nyans som de tydligen inte gillar, var någon blå färg. Kolla det...

Det bästa medlet mot flugorna som jag testat är leovet Phaser.
Men den säljs visst inte i Sverige länge, jag köper i Norge.

Senast ändrad av en moderator:

tack så himla mycket för tipset... jag ska genast kolla upp det och se om det hjälper... man vill ju inte ta in hästarna på nätterna när det är en sådan fluginvation där... så man känner att det börjar bli akut nu.

undrar det samma... vem kan de vara nyttigtför att ha flugorna? Inte är det för oss...
Vi har bara avelsston så det blir inte så mycket ridning. Så än så länge slipper jag det bekymret.

Jag har i år provat att använda ett spray i stallet och även inne (min bostad ligger sammanbyggd med stallet i vinkel) med ett förvånadsvärt bra resultat.
Sprayet heter FlyStar och säljs bl a på Granngården och är godkänt för både bostäder och djurstallar.

Jag hänger upp en spetsgardin i dörrhålet som ett flugnät, innan alla flugor börjar komma på sommaren vilket leder till att man stänger ute dom hela tiden. men har man väl fått in dom så är det inte speciellt lätt att få ut dom men det är ett tips att tänka på till nästa sommar.

Något som är helt naturligt och håller både flugor och brems borta från hästarna både utomhus och inomhus är bäckolja... Blanda ett par droppar bäckolja med vatten och spraya på hästen...

Jag har köpt " köldridå " och hängt upp i ingången till stallet, håller alla insekter och fåglar utanför. Funkar även med myggnät som går att täcka hela ingången med. Mina hästar älskar att få komma in i stallet på sommaren, svalt och insektsfritt:). Markiser nerdragna utanför fönstren, funkar även bra att bara täcka fönstren med ex kartong!
Har märkt att det funkar bra att försöka ha så mörkt som möjligt i stallet.

Men det absolut bästa jag gjort är att sätta upp ridån, alltså breda plastremsor vid ingången.
Man kan även göra det själv av ex vaxduk, färgad eller transparant. Häfta remsorna på en planka. Gör så långa att det slutar några cm från marknivån. För mina hästar tog det 2-3 dagar att lära sig gå rakt igenom dessa.

Har även " köldridå " vid ingången till ligghallen, inga insekter där inne heller.

Om du har onormalt mycket flugor i stallet sommartid beror det på ngt, det handlar inte om att flugor flyger in enbart utan de trivs i stallmiljön, dvs lägger ägg och förökar sig.

1): har du fönster mot gödselstacken, som ligger på solsidan? flugorna älskar värme och de kläcks i värmen.

2) har du gamla ruttna, uppmjukade plankor i stallet? även där kläcks flugägg och trivs.

3) är stallet skitigt rent allmänt? se ovan.

A och O och några tips:

se till att gödselstacken är bortforslad inför sommarperioden, så att gödselplattan är ren från gödsel som ligger och bakar i solen och kläcker milliontals flugor var och varannan dag sommaren igenom. Om du tar bort stacken den här tiden på året är det lättare att underhålla den stack som sen ackumulerar under sommaren - ett tips är att spola vatten på gödselstacken med jämna mellanrum, då dör flugäggen.

se till att städa ur stallet. Många väntar till hösten med att göra städning : mycket bättre att göra det nu, innan värmen sätter in rejält. spola rent och desificera väggar och golv.

flugtejp används med fördel på fönster som har galler för så att hästarna inte kommer åt tejpen. flugorna äter av medlet på tejpen och dör.

häng även upp flugpapper runt ljuskällor - hjälper massor. ännu bättre är en sån där lampa som de dras till och zappas till döds av.

se till att boxarna alltid mockas ur direkt efter en natts använding så att inte gammal gödsel ligger och drar till sig flugor och flugägg.

ha aldrig dörren till gödselstacken öppen för luftinsläpp osv. Det bara drar in ohyran. öppna upp på andra ställen som inte vätter mot sol sida eller gödselstack.

Senast ändrad:

Ovanstående inlägg med stall och gödsel låter mycket rimligt.
Men vårt stall har gödslet precis utanför med dörrar och fönster öppna direkt mot gödselstacken.
4 dörrar och 3 fönster står alltid öppna. Speciellt städat är det inte och stallet är inte nybyggt precis.
Men vi har inga flugor och har det nästan aldrig heller. Har hittills inte sett en enda fluga i stallet denna vår.
Men jag vet vad ni menar .
Hade min häst i ett stall med flugor 2 dagar på en kurs. Vi höll på att få spader båda två. Kan strö göra skillnad, vi har torv .

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka