flugor i sår!

Sv: flugor i sår!

lycka till

jag skulle ha rek. skillingaryd.. men den var ju beprövad

islands_lover skrev:
lycka till

jag skulle ha rek. skillingaryd.. men den var ju beprövad

ja o detta utan större inverkan.. tror mina hästar luktar så gott (eller äckligt, bara att välja) att flugorna skiter i skillingarydssalvan... eller så är den kanske gammal??? :d

Socatylen är överlägsen, jag känner folk som använder den till precis allt... Borde finnas i var mans stallapotek!

Sv: Ta det lugnt med tjäran!

krocket skrev:
Jag är förvånad över hur många det är som rekommenderar tjära/skillingarydssalva. Är det bara jag som har en häst som blistrar när hon fått tjära på sig? Ska du pröva tjära, så pröva lite och vänta någon dag och se.

Smartast tycker jag är att konsultera veterinär/apotek och lyssna till deras råd. De är ju proffs.

:smirk: Krocket
Jag tror att du har lite rätt där om blistringen. När jag var baby, länge sen, blev jag tjärad mot eksem och min mamma lade ut mig i solen. Det var INTE bra kan jag säga , men jag minns det inte som tur är.
Jag har bara tjära på underdelen av hästen, så att solen inte kommer åt. Det hjälper bra.

På vet forum (dit ni inte kommer in kära vänner) pågår just nu en diskussion om flugor/sår. Ett tips är att smeta lite avmaskningsmedel RUNT såret, tyvärr framgår det inte vilket avmaskningsmedel det rör sig om - men förmodligen av ivermectintyp skulle jag tro. Jag skulle också kanske prova med lite Frontline spray.

Marna skrev:
På vet forum (dit ni inte kommer in kära vänner) pågår just nu en diskussion om flugor/sår. Ett tips är att smeta lite avmaskningsmedel RUNT såret, tyvärr framgår det inte vilket avmaskningsmedel det rör sig om - men förmodligen av ivermectintyp skulle jag tro. Jag skulle också kanske prova med lite Frontline spray.

funkar inte hovtjära så bra då kanske??

Socatyl är ju bra att lägga på såren så här sommartid, håller flugorna borta

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 541
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst har fått ett sår i hagen, strax ovanför framknäet. Det har runnit ganska mycket blod (var lite på kotan också, inget sår där)...
Svar
7
· Visningar
1 345
Senast: Dopy
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 972
Senast: Bluefish
·
Hästvård Läser så mycket skräckhistorier hela tiden, så nu undrar jag: Någon som haft ett sår på samma ställe som visat sig INTE vara senskada...
Svar
19
· Visningar
2 936
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama