flugor i sår!

lis1e

Trådstartare
en av pållarna har förmodligen fastnat på en pinne och fått ett stort sår på insidan av benet (ovanför kastanjen). veterinären var och kollade på det när han körde förbi, fick penvet till henne som hon fått i 3 dagar nu. svullnaden har gått ner markant, men alla dessa jävla (f'låt) flugor!!!

de sitter i såret och käkar på henne. vet ni något bra tips att få bort dom? har på skillingarydssalva runt såret, men det funkar bara en stund. vill helst inte linda om ngt på henne, det är dessutom svårt att få ngn linda att stanna kvar. veterinären sa att man kan linda gasbinda runt...

fick ett tips om att sätta hovtjära runt såret så kom det inga flugor på henne. har ni några andra som funkar bra?

vad gör ni nu när det är rötmånad? har ju en jäkla tur med vädret ivarjefall... hoppas inte det blir finare bara! :o

Sv: flugor i sår!

Jag använder hästsalva med tjära i, sedan finns det ju "plåsterspray" som är tjärplåster som man kan spraya på. Jag har fått flugorna att hålla sig borta med det och såret att läka!

LPH salva för människor, finns på apoteket, en liten tub. Den torkar precis som kyllera, fast andas ändå, superbra, flugorna kommer inte åt!

Det finns hästplåster på metervara att köpa. Köpte det när jag var på ATG-kliniken i veckan med en kompis och hennes häst. Det finns på 1 m eller 5 m. Det fäster bra på pälsen och du kan klippa till den storlek du behöver. Det är skumgummiyta på yttersidan. 1 m kostar 90 kr och 5 m tror jag kostade 450 kr.

4ess-salvan eller sprayplåster skulle jag använda.
4 ess är å andra sidan detsamma som skillingarydsalvan väl?

domino skrev:
4ess-salvan eller sprayplåster skulle jag använda.
4 ess är å andra sidan detsamma som skillingarydsalvan väl?

var sjutton får man tag på sprayplåster? det kan väl inte vara samma som man själv använder?

japps det är samma!

var och köpte hovtjära igår, får se om det hjälper. fanns inga flugor på henne imorse ivf...

om du funderar på att linda pröva coflex lr liknande, använde det efter samråd med vet när min häst fick en liknande skada i början av sommaren. Tvättade med väteperoxid lösning för att undvikna infektion och lindade om varje dag. Läkte på en vecka.

Jag hade använt den här typen av bandage (finns flera olika märken ex Vetrap) som har olika färger och vulkar i sig själv, om det gick. Beroende på var såret sitter. Om det inte går hade jag använt "blåspray" finns också av olika fabrikat. Det är starkt bakteriedödande och torkar upp såret så att det inte blir så lockande för flugorna. Hittar man inte något spray kan man köpa gensiana på apoteket och blanda själv. Men var försiktig för man blir BLÅ och färgen sitter kvar.

OBS! Om du börjar lägga om ett sår som varit utan bandage innan och med flugor i/runt så var noga med att såret verkligen är rent. Kan bli en väldigt otrevlig men inte helt ovanlig överraskning om någon dag. Det kan nämnligen finnas flugägg i såret som blir skyddade av bandaget och kläcks till larver i såret.

Senast ändrad:

Socatyl, lägger sig som ett lock över såret. Receptbelagd, dock.

Ta det lugnt med tjäran!

Jag är förvånad över hur många det är som rekommenderar tjära/skillingarydssalva. Är det bara jag som har en häst som blistrar när hon fått tjära på sig? Ska du pröva tjära, så pröva lite och vänta någon dag och se.

Smartast tycker jag är att konsultera veterinär/apotek och lyssna till deras råd. De är ju proffs.

:smirk: Krocket

Sv: Ta det lugnt med tjäran!

krocket skrev:
Jag är förvånad över hur många det är som rekommenderar tjära/skillingarydssalva. Är det bara jag som har en häst som blistrar när hon fått tjära på sig? Ska du pröva tjära, så pröva lite och vänta någon dag och se.

Smartast tycker jag är att konsultera veterinär/apotek och lyssna till deras råd. De är ju proffs.

:smirk: Krocket

har använt skillingarydssalva hela sommaren, hon har inte reagerat på det alls.

haha, jag jobbar på apotek, jag tror inte där är en enda som kan ge mig ett tips om vad jag ska använda...

Masse skrev:
Jag hade använt den här typen av bandage (finns flera olika märken ex Vetrap) som har olika färger och vulkar i sig själv, om det gick. Beroende på var såret sitter. Om det inte går hade jag använt "blåspray" finns också av olika fabrikat. Det är starkt bakteriedödande och torkar upp såret så att det inte blir så lockande för flugorna. Hittar man inte något spray kan man köpa gensiana på apoteket och blanda själv. Men var försiktig för man blir BLÅ och färgen sitter kvar.

OBS! Om du börjar lägga om ett sår som varit utan bandage innan och med flugor i/runt så var noga med att såret verkligen är rent. Kan bli en väldigt otrevlig men inte helt ovanlig överraskning om någon dag. Det kan nämnligen finnas flugägg i såret som blir skyddade av bandaget och kläcks till larver i såret.

ska ner i stallet nu, ska se om jag kan ta ett foto på skadan. tror det är svårt att få ngt att fastna där, men jag har sån vetrap.
använder först jodopax, sen blåspray och tidigare skillingarydssalvan runt såret, men jag tyckte inget hjälpte. så nu har jag satt på hovtjära. får se om det hjälper. hon får spel när man sprutar med ngt på henne (ej hanterad så mkt tidigare vad jag har luskat ut) så jag slutar nog med blåsprayen snart oxå...
vill bara att såret ska läka, men frågan är hur det går med det när jag är på och rengör det hela tiden, det får ju ingen chans att läka då... *lisa ingen doktor*

lis1e skrev:
var sjutton får man tag på sprayplåster? det kan väl inte vara samma som man själv använder?

japps det är samma!

Nordpost säljer.. heter Tar Plaster och är GULD värt....! :love:

socatyl är överlägsen. det blir en tjock hinna över såret och så läker det inifrån utan att några flugor förstör.
fast då måste nån vet. skriva ut för den är på recept.

fälttävlansnörd skrev:
Socatyl, lägger sig som ett lock över såret. Receptbelagd, dock.

det är nog det minsta problemet: har en veterinär en km bort, och bästa kompisens pappa är ngn jäkla chef på livsmedelsverket = veterinär... :bump:

Lazio skrev:
socatyl är överlägsen. det blir en tjock hinna över såret och så läker det inifrån utan att några flugor förstör.
fast då måste nån vet. skriva ut för den är på recept.

man sprayar på socatyl antar jag??? tosan är inte så himla glad för "sprayljuden" och sambon skiter på sig om han måste hjälpa till att hålla hästen...

Jag vet faktiskt inte var man kan köpa det, sprayplåster eller plåsterspray (vad det nu heter).. Fick det av en vän! Men kanske Granngården har? :confused:

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 541
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst har fått ett sår i hagen, strax ovanför framknäet. Det har runnit ganska mycket blod (var lite på kotan också, inget sår där)...
Svar
7
· Visningar
1 345
Senast: Dopy
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 972
Senast: Bluefish
·
Hästvård Läser så mycket skräckhistorier hela tiden, så nu undrar jag: Någon som haft ett sår på samma ställe som visat sig INTE vara senskada...
Svar
19
· Visningar
2 936
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama