Flugor i ögonen!

kafferep

Trådstartare
Min häst är helt uppäten kring ena ögat! Stora sår precis i ögonvrån och en bit ner och ögat rinner. Jag har fått ögonsalva av veterinär för att ögat är inflammerat men jag måste ju hindra flugorna från att fortsätta äta på honom!
Jag känner att jag har provat allt!
Flughuva gör bara allt värre, ögonen blir jättekladdiga och svullna när han har flughuva.
Flugpannband tar han bara sönder och eller tappar. Har provat både varianten med käkrem och den man fäster i grimman.
Jag tycker inte heller om att ha grimma i hagen då han gärna kliar sig mot träden så jag är rädd att han ska fastna.

Jag smörjer med fyra ess salvan men kan ju inte smörja precis intill ögat så flugorna är där ändå.
Andra flugspray/salvor har jag också provat men de kan man ju heller inte smörja precis intill ögat och de hjälper mest för stunden, om de ens hjälper alls.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre!
Någon som har något förslag på vad jag kan göra?
Jag är villig att pröva vad som helst!
 
Har du provat flughuva som har en "ram" så den inte kan hamna i ögonen? Om du förstår vad jag menar.. För övrigt hade jag nog ringt vet igen och rådfrågat om tips. Annars kanske man tillfälligt får stalla in så såren hinner läka ordentligt.
 
Har du testat olika modeller av flughuvor? Vissa har jag märkt ligger på ögat mer så de har jag fått spänna jättelöst, nu har vi hittat en jättebra som står ut ca 4-5 cm från ögat. Den som låg emot ögat mer gjorde ögat irriterat, men så fort vi bytte huva så håller sig flugorna borta och ögonen fina (han har väldigt känslig hud och ögon dessutom) :)
 
flughuva är det bästa. ta en med båge för ögonen och tvätta runt ögat ofta så att det kan hålla sig rent och luftas.

ha flughuvan på hela tiden, även då du rider så att flugorna inte kan komma till och irritera förrän det är helt läkt.

jag hade sen inte kletat in med ngn kräm, utan bara tvättat med klorhexodyn, koksaltlösning eller bara rent vatten.

(en flughuva lik t ex rambo plus fly mask borde nog ge tillräckligt med utrymme för ögonen )
 
Har du provat flughuva som har en "ram" så den inte kan hamna i ögonen? Om du förstår vad jag menar.. För övrigt hade jag nog ringt vet igen och rådfrågat om tips. Annars kanske man tillfälligt får stalla in så såren hinner läka ordentligt.
Ja jag har provat flera olika modeller. Problemet är inte att de ligger emot ögonen utan jag tror att det blir instängt och varmt/fuktigt eller något för det blir lika illa med alla modeller.
 
flughuva är det bästa. ta en med båge för ögonen och tvätta runt ögat ofta så att det kan hålla sig rent och luftas.

ha flughuvan på hela tiden, även då du rider så att flugorna inte kan komma till och irritera förrän det är helt läkt.

jag hade sen inte kletat in med ngn kräm, utan bara tvättat med klorhexodyn, koksaltlösning eller bara rent vatten.

(en flughuva lik t ex rambo plus fly mask borde nog ge tillräckligt med utrymme för ögonen )

Som sagt har jag provat flughuvor och ögonen blir jättesvullna och kladdiga av det så det gör bara allt värre.
 
Som sagt har jag provat flughuvor och ögonen blir jättesvullna och kladdiga av det så det gör bara allt värre.
antagliga blir de mer kladdiga av det eftersom hästen inte kan klia bort kletet och flugorna kan inte äta upp det. och därför ser det mer kladdigt ut.
att kleta på insekts medel kommer inte att hjälpa tillräckligt. flugorna kommer att komma åt och irritera ändå.
har haft en häst med rinnande ögon i 10 år (allergi) så vet hur jäkliga flugorna är. det enda som faktiskt hjälper är en bra flughuva. och då menar jag en i stelt material och med ögonbåge. mjukare huvor kan lägga sig mot ögat och irritera då de kliar sig.
 
antagliga blir de mer kladdiga av det eftersom hästen inte kan klia bort kletet och flugorna kan inte äta upp det. och därför ser det mer kladdigt ut.
att kleta på insekts medel kommer inte att hjälpa tillräckligt. flugorna kommer att komma åt och irritera ändå.
har haft en häst med rinnande ögon i 10 år (allergi) så vet hur jäkliga flugorna är. det enda som faktiskt hjälper är en bra flughuva. och då menar jag en i stelt material och med ögonbåge. mjukare huvor kan lägga sig mot ögat och irritera då de kliar sig.
Men han var inte kladdig alls i ögonen innan jag tog på huva. Utan han blev kladdig av huvan,samt jättesvullen. Så huva vågar jag inte ta på igen.
 
vad har du för huva då?
Jag har provat flera olika, bland annat såna som är rymliga och inte ligger emot ögonen alls. Både de grova, stela och såna mjukare tunna varianter. Jag tror att det blir för instängt och att det är därför ögonen blir inflammerade. Det har inte funkat alls, utan snarare blivit mycket värre, så jag kommer inte prova igen.
 
Om hästen har kladdiga ögon måste huvan bytas 1-2 gånger per dag och tvättas emellan.
Fast ögonen blev svullna och kladdiga redan när han bara haft huvan på sig en halv dag. Samma sak oavsett vilken variant jag provat. Så huva är uteslutet. Det tar jag aldrig på honom igen.
 
Om det är öppna sår och hästen inte kan ha flughuva eller flyweil alls så måste du ju stalla in hästen så såren läker . Du kan få otroliga problem annars bl.a. kan flugorna lägga ägg med stora komplikationer som följd .

Det är inte ovanligt att huva inte är en bra lösning då det blir fukt ffa om det redan är sår .
 
Om huva verkligen inte är ett alternativ hade jag som sagt kontaktat vet igen och rådgivit samt troligtvis tillfälligt stallat upp för att såren ska kunna läka. Hade liksom @Buck inte velat greja för mycket med salvor vid ögonen förutom de vet föreskrivit.
 
För tre år sedan hade min enorma ögoninfektioner av flugor. Vårt grannskap var invaderat av flugor det året och innan jag hann med så var infektionen ett faktum.

Det är INTE flughuvan som orsakar att det rinner och kletar så mycket, det är infektionen i sig och att de inte kan klia bort det när huvan sitter på. Det är inte instängt under huvan.

Men, sedan, som några skrivit måste man ha runt tre huvor att alternera mellan och de måste tvättas med hett vatten och jag spritade dem t.o.m. Hängde dem sedan att torka för att använda igen.

Man hann knappt sätta på huvan innan den kladdade igen.

Innan jag fattade att den faktiskt gjorde nytta trodde jag som du att det var den som orsakade det hela.
 
har du provat en sån här?
jag tycker de är bäst!
Fly_Mask___Roma_Stretch_Bug_Eye_Saver-811-808.jpg
 
har du provat en sån här?
jag tycker de är bäst!
Fly_Mask___Roma_Stretch_Bug_Eye_Saver-811-808.jpg
Fantomen, hård mot de hårda! :) (Sorry :p)

Annars håller jag med, verkar vara en vettig flugmask. Andra alternativ, hålla inne eller sätt en sån citrongräs-stick i grimman. Har en i bilen som funkar där, men vet inte hur effektiva de är på häst. Finns i alla fall i ridbutiken.
 
Spola enbart med koksaltlösning, och stalla in åtminstone dagtid så att såren får läka. Kan bli illa med sår annars, mitt i sommaren med flugor osv. Hade även ringt veterinären igen för råd.
 
Konstigt att det funkar SÄMRE med flughuva. Min shettis, med känsliga ögon, mår alltid jättebra så länge hon får huva på sig. Så fort man missar en "flugig" dag, och glömmer att sätta på huvan, så får hon rödkantade irriterade ögon.

Men om hästen verkligen blir sämre med alla sorters huvor så håller jag med de andra som redan sagt att den måste få stå inne del av dygnet om den har såpass känsliga ögon!
 
Jag får försöka lösa det med att ha honom inne. Problemet är bara att alla stallkompisar också är på bete så jag måste övertala någon annan att också ha sin häst inne för annars är blir han ensam i stället och det är väl inte tillåtet?
 

Liknande trådar

Hundhälsa För snart två år sedan fick Ivan ett irriterad öga med svullet ögonlock. Han hade ett litet, litet sår på ögonlocket, men blev...
Svar
18
· Visningar
7 489
Hästvård Ni som bor i områden med mycket bitande insekter, och duschar/spolar av hästen ofta: vad använder ni för medel? Ny säsong, ny häst -...
Svar
18
· Visningar
3 637
Senast: lil-sis
·
Hästvård Någon som har ett bra tips på något som hjälper mot alla dessa insekter. Hästen är besvärad av bromsar, flugor och framför allt knott...
Svar
5
· Visningar
986
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp