Flugmedlet Flusa.

A

aana

Kan man använda detta på ston som ska betäckas? Har det någon påverkan på fölet? Står inget på förpackningen.
Tack på förhand.

Sv: Flugmedlet Flusa.

Flusa är inte för häst, så jag skulle definitivt inte använda det på dräktigt sto då forskning för detta med största sannolikhet saknas. Använd switch istället.

Men är switch ok för dräktiga ston då? Det stod inte en stavelse om det på förpackningen, och på apoteket kunde de heller inte hitta nån info.

Trissa skrev:
Men är switch ok för dräktiga ston då? Det stod inte en stavelse om det på förpackningen, och på apoteket kunde de heller inte hitta nån info.

Jag var å kollade idag, det står att man kan använda det på digivande å dräktiga ston samt föl..... Men tidigare vet jag att det stog att man inte skulle ge det till digivande å dräktiga ston, :confused: ,,, man får hoppas att de gjort om innehållet... :crazy:

Jag vet att det är för kossor och får men de betäcks ju också så ngn forskning måste det väl finnas, men var :confused: . kan man finna ngn info här på nätet?

aana skrev:
Jag vet att det är för kossor och får men de betäcks ju också så ngn forskning måste det väl finnas, men var :confused: . kan man finna ngn info här på nätet?

Ja men kor är kor och hästar är hästar och de är inte helt lika. Kossor kan äta torr betfor, men inte ger du en häst torr betfor? Forskning på dräktiga kor kan inte översättas rakt av till häst alla gånger, dessutom reagerar olika djurslag olika på olika preparat.

VARFÖR inte ta ett medel som är godkänt för häst och för dräktig HÄST?

giffan skrev:
Jag var å kollade idag, det står att man kan använda det på digivande å dräktiga ston samt föl..... Men tidigare vet jag att det stog att man inte skulle ge det till digivande å dräktiga ston, :confused: ,,, man får hoppas att de gjort om innehållet... :crazy:

Man har antagligen inte gjort om innehållet men däremot gjort studier på dräktiga ston etc. Om inte studier/forskning finns kan/törs de ju inte rekommendera det.

/Alexandra - som switchat både dräktigt och digivande sto samt föl utan problem. Provade på liten yta först dock. Men som INTE skulle våga hälla Flusa på dräktigt/digivande ston eller på föl.

Någon här på forumet tipsade om Flusan, jag tänkte att jag måste prova eftersom Switchen inte hjälpt nåt vidare förut. Så i torsdags hällde jag på 5 ml på pållen och nu i veckan ska hon iväg på betäckning. Jag vet att det va mycket dumt att inte kolla upp detta först. lätt att bli efterklok. :crazy:
Vad tror du, kan det vara farligt även om jag ej tar på mera :confused: .

Märket "HORSEWISE" (sommarspray)är det mildaste du kan använda. Min häst, som inte tål några flugmedel, kan använda hur mkt som helst av det här. Dyrt, men prisvärt.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 063
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar