Flugmedel under dräktigheten och med föl vid sidan?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare nexxa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 002

nexxa

Trådstartare
Troligtvis är mitt sto dräktigt (får jag reda på denna eller nästa vecka) och jag har extremet med mygg och knott hos mig - i perioder och största delen av sommaren går de ute 6-22 för att sedan stå inne då det blir alldeles för olidligt.
Då jag aldrig haft dräktigt sto, än mindre föl så undrar jag lite över det här med flugmedel.
Får man använda något på stona under dräktigheten - eller påverkar det något?
Får fölen ha något medel på sig och vilket?

Tacksam för alla era svar då jag är väldigt okunnig i just denna fråga :bow:

Sv: Flugmedel under dräktigheten och med föl vid sidan?

Jag har använt Switch på stona, min kompis som är veterinär och uppfödare sedan mååååånga år gör likadant på sina...

Däremot så köpte jag en sårspray på EK* för ett par dagar sedan, en sån där Aloevera spray, flugorna och myggen försvann omedelbart... Min 5åring är väldigt känslig för mygg så till o med hon stod och betade fridfullt trots alla mygg i luften.
Den luktar ju inte så supergott lite whiskey likt :smirk:

Annars ska det finnas nåt som är typ samma som Switch fast till kor som många använder,,, hmm kan det hetat Flusa?

Tack för svaret ! :)
Funderade också lite på switch och det enda jag hört är att det är dumt på hästar som rids pga värmen som uppstår på ryggen när man lägger på sadel

Precis vad jag också tänkt på!

Jag är dessutom inte så där fruktansvärt förtjust i att använda bekämpningsklassade medel på hästen :crazy: så fortsätter denna Aloevera sprayen funkar så skippar jag de där andra medlena, jag tycker dessutom inte de funkar så där grymt bra heller...

Switch funkar ju visserligen rätt bra på fästingar det vet jag ju inte om aloevera sprayen gör.

annars finns det ju massa hemma-ihop-kok man kan göra med vitlök och eukalyptusolja och vad nu allt alla människor häller i.

Liknande trådar

Avel Vill ha tips på bra fölböcker! Där man kan läsa om hur man går tillväga från hingstval till avvänjning av fölet.:D Är en nybörjare...
Svar
10
· Visningar
1 811
Avel Kom till stallet idag, och noterade då att mitt sto vad som en tunna ( om man får säga så :D ), tog in henne i stallet men hade inte en... 2
Svar
28
· Visningar
11 859
  • Låst
Hästvård Mitt 18 åriga sto med föl vid sidan står nu på klinik då hon fått fång i en hov. Hon har haft en senskada sedan 10 veckor tillbaka på... 21 22 23
Svar
445
· Visningar
64 467
Senast: Boj
·
C
Avel Hej! Tänkte höra med er kunniga hur ni gör med dräktiga ston som ska föla i juni. Kan man släppa dem på bete med de andra hästarna...
Svar
9
· Visningar
2 306
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka