Flughuvan skaver bort pannluggen!

Centaur

Trådstartare
Min häst har nästan ingen lugg kvar pga att flughuvan skaver bort den. :( Han måste ha huva med öron men finns det någon modell som kan rädda resten av hans pannlugg?

Jag hittade en hemma med hål för pannluggen, den var dock i fel stl och det var inget märke på den. Någon som vet vilka märken som gör en heltäckande modell men med hål till luggen?

Kollat på Rambo men lite svårt att se om den ligger an mot pannluggen eller ej? Det är alltså helt vid rötterna den har blivit bortskavd.

Min häst har nästan ingen lugg kvar pga att flughuvan skaver bort den. :( Han måste ha huva med öron men finns det någon modell som kan rädda resten av hans pannlugg?

Jag hittade en hemma med hål för pannluggen, den var dock i fel stl och det var inget märke på den. Någon som vet vilka märken som gör en heltäckande modell men med hål till luggen?

Kollat på Rambo men lite svårt att se om den ligger an mot pannluggen eller ej? Det är alltså helt vid rötterna den har blivit bortskavd.

Har rambos och den skaver av all pannlugg på min, nu har han en tjusig knöl mitt uppe på huvudet som säkert hjälper till men sydde dit glatt tyg till detta året och peppar peppar så ser det fortfarande bra ut efter 3 veckors användning.

Rambo skaver. Nu har min 0 pannlugg till att börja med. Det har blivit 3 fjun mot hans vanliga 5 liksom, ingen markant skillnad. Men jo skaver gör den. Tar dock det alla dagar över alla andra problem med såriga öron och skavande huvor som han testat. Den är bäst

Min har inga problem med skavd lugg. Han har en Rambo. Men bågen hänger precis framför ögat på honom så han ser inge bra i den. Jag gav motvilligt upp på den och i år köpte jag en från shires. Den är super, hål för luggen, öronskydd, som kanske är något för korta dock, och nätet ligger långt ifrån ögonen. Och inte särskilt svindyr heller

Funderade på att gå loss med saxen men pga hur huvan är konstruerad kommer det inte bli bra.

Nu hittade jag en från Horseguard som har hål till luggen, den såg lovande ut. :)

Jag har också Cashel funkar kanon till min islänning med jättelugg. jag har dock utan öron, men den finns även med.

För några år sedan köpte jag en huva på GeKås :) . Det är den bästa jag haft, hål för lugg, öronskydd, mjukfodrad, avtagbart mulskydd och bra passform. Den var så bra att jag fick hjälp att köpa fler därifrån.
Dessvärre står det ingen tillverkare på och jag vet inte om den ens finns kvar att köpa...

= mitt inlägg var nog helt onödigt... :cautious:

Tack för alla tips! :)

Jag beställde en från Premier Equine eftersom jag ändå var tvungen att köpa nya benskydd därifrån. Cashel hade jag aldrig hört om, men de ser likadana ut som den luva jag beställt. Grå med öron och nosskydd. Hoppas PE är lika bra.

Hööks har ju som en tidigare nämnde en blå som har hål för pannluggen. Själv har jag Bucas-huvor till min, dom är så mjuka och följsamma så där kan jag aldrig tänka mig att det skulle skava.

Man kan ju alltid ha huvan som min lilla tok hade den en dag när jag kom ut i hagen! Där skavs inte luggen på något sätt:D
201663011122992311204626_sbig.jpg

Skämt åsido. Men denna amigo skaver inget på hans lugg annars. Brukar forma den lite så den står ut där uppe.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 845
Senast: Dino
·
Småbarn Mitt barn fyller snart två år och gör sin första vinter på förskola. Just nu är vi mitt inne i säsongens första magsjuka. Mitt barn blev...
2
Svar
38
· Visningar
5 384
Senast: et_flickan
·
Utrustning Min häst får skav av sin flughuva. Jag har två stycken att variera med och tar av den så fort jag har möjlighet, när vädret tillåter. Vi...
Svar
7
· Visningar
1 538
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka