Flughuva till hagen

the_connemara

Trådstartare
Har i alla år använt grimma o flyveil men funderar nu på att göra ett nytt försök med någon typ av flughuva. Köpte en när det blev "populärt" för en masa år sedan men den var i mjukt tyg som la sig på ögonen och irriterade på bara en dag, dvs den användes inte mer än en gång.

Men nu har väl utvecklingen gått framåt antar jag så, vilka flughuvuor har ni bra erfarenheter av? Vad använder ni? Vilka har inte fungerat och varför? Hur blir det om hästen kliar ögonen, trycks nätet in då?

Funderar lite på denna: http://www.horseware.com/flysheets/rambo/flymask.asp, nätet är iaf rejält och de verkar sitta ganska bra på övriga connemarorna. Dessutom kan jag nog få låna hem en o prova storlek. Någon erfarenhet av den?

Alla tips mottages tacksamt, en helt ny marknad för mig :D

Huvan ska användas dagtid och vara med öron.

Sv: Flughuva till hagen

Jag har en sån luva från horseware och nätet på min är iaf stenhårt. Jag använder den inte då jag är rädd att nätet kommer att bucklas in mot ögonen om hästen tex rullar sig. Men jag kanske bara är nojig.

Jag gillar bucas flughuvor, har ett gäng såna jag växlar med. Hästen har aldrig fått skav eller irritation i ögonen av dessa.

Jag har en sån luva från horseware och nätet på min är iaf stenhårt. Jag använder den inte då jag är rädd att nätet kommer att bucklas in mot ögonen om hästen tex rullar sig. Men jag kanske bara är nojig.

Jag gillar bucas flughuvor, har ett gäng såna jag växlar med. Hästen har aldrig fått skav eller irritation i ögonen av dessa.

Tycker inte alls att du är nojig, det var precis det som hände min kompis häst med ganska svår ögonskada som följd. Jag har inte vågat att använda flughuvor med hårt nät utan jag har vid behov använt en väldigt mjuk (som jag ej vet märke på, inköpt på återförsäljare för Mountain Horse).

Tycker inte alls att du är nojig, det var precis det som hände min kompis häst med ganska svår ögonskada som följd. Jag har inte vågat att använda flughuvor med hårt nät utan jag har vid behov använt en väldigt mjuk (som jag ej vet märke på, inköpt på återförsäljare för Mountain Horse).

Det är ju precis en med mjukt nät jag testade innan, och den säckade ju bara ihop och la sig över ögonen direkt? Vilket mellanting är bra eg?

Jag har flughuvor på alla mina hästar. Och dom är varken med jättehårt eller jättemjukt nät. Dom är skitbra tycker jag och jag har använt dom i flera år utan att någonting har hänt. Dom som är med mjukt nät kommer väl bara i ögonen på en gång, iaf dom jag har provat.En sån här har jag till en av hästarna, den är bäst av dom jag har tkr jag =)
frontpage.html

Vi kör med en sån här
DSCN9259.jpg

Framförallt för att hon bränner upp näsan utan en sån där flärp.
Den funkar bra, nätet är ganska mjukt och "formbart" till viss mån, har aldrig varit med om att den petat in i ögonen.
MEN - hästen är riktigt duktig på att klia av den.
I somras åkte den av nästan varje dag efter att hon kliade huvudet mot träd,
och i år är den rätt sliten.

Hade en sån HÄR tidigare, resulterade i skav och att hästen kisade konstant med ögonen, så den rök snabbt.
Igår införskaffade jag mig en som oxo har, för lite mer solfria dagar.

Senast ändrad:

Jag har en riktig flughuva jag, det gör till och med så att min lilla ängel SER UT som en fluga tycker jag ;)

Men jag tycker den är bra och hon trivs med den. Just eftersom hon har (sol)eksem och är väldigt solkänslig är det bra att det går ner över nosen lite. (men hon måste ändå smörjas dagligen med helosan solsalva på det vita/rosa på mulen osv)

Foto0001-2-1.jpg

Vi har Bucas flughuvor till alla våra hästar, de sitter jättebra och nätet mjukt och inte i närheten av ögonen på hästarna.

Vi har den modellen som finns på Börjes, tror de kostar runt 150 kr.

Jag har flughuvor på alla mina hästar. Och dom är varken med jättehårt eller jättemjukt nät. Dom är skitbra tycker jag och jag har använt dom i flera år utan att någonting har hänt. Dom som är med mjukt nät kommer väl bara i ögonen på en gång, iaf dom jag har provat.En sån här har jag till en av hästarna, den är bäst av dom jag har tkr jag =)
frontpage.html

Här kommer bilden och nu funkar den förhoppningsvis^^
pic_show_id27303502.html

Äsch jag kan inte så de får bli en länk =/
http://www.pixbox.se/pic_show_id27303502.html

Senast ändrad:

*kl*

Jösses, som vanligt är det massor med tips o alla tycker olika, hur ska jag nu kunna välja :o

Det finns en flughuva som heter Supermask! Jag tycker den är suverän, funkar verkligen jättebra!! Jag har hellre en flughuva i ett hårdare nät än en i mjukt, tycker det verkar lite jobbigt när huvan klistrar sig mot ansiktet.

Du får väl testa dig fram. Hästen får vara försökskanin ett tag ;)
Den jag använder tycker jag är suverän på henne och för andra hästar som har MYCKET pannlugg i och med att man trär ut pannluggen. Vi testade någon annan som man inte kunde göra så med och det funkade ju inte alls eftersom hon har så mycket.
Och detta är den enda hon INTE kliar av sig, har testat andra som sagt men dem vill hon inte alls ha. Hon är rätt bestämd av sig och det som funkar och hon gillar, det behåller man ;) resten försvinner rätt snabbt.

Jag har också använt den och den var suverän. Förstår inte hur ngn kunnat få den att halka ner? den sitter ju fast? :confused:.

Det var altså inte hela luvan som åkte ner utan enbart det nedre tyget vilket gjorde att nätet sträktesut. När jag funderar nu så kanske jag inte hade samma problem med den mindre men att den gled nedåt utan det kan vara så att nätet på den är för litet för min häst och därför sträks över ögonen. Min häst har cob i längden på huvudet men full i bredd över pannan. Min häst skulle kanske behöva en sådan huva i cobstorlek men med fullnät.

den är kass tycker jag, fick med en när jag köpte täcke. svårt att se igenom (det blir som dimma, testa själv..) och passformen är dålig.

jag använder mjuka maskor i lycra med mkt finmaskigt nät, finns bla hos jacson och hööks. går visserligen sönder ganska lätt men dom är så himla mkt bättre än alla andra att det kvittar.

kl

Jag har testat en hel del luvor. Min häst gick förra sommaren med en från bucas, som han även ska få gå med denna sommaren, den är superbra! Det är nog den bäst jag har haft, sitter jätte bra och den är inte jätte enkel att få av, som är ett soort + för mig som har en häst som alltid vill ta av sina luvor:)
Har även en från HW nu, har dock inte använt den än, men nätet är ganska stelt och tjockt. Har också testat en från hööks, den var blå och beige, som var jätte bra de också, hade den till min förra ponny, skulle dock ej funka till min nya då den nog är för lätt att få av för honom. Equiline har jag också haft, där fick han bara skav på ögonen och nätet gick sönder då det var för tunnt.

Använder Bucas Buzz off flughuva till alla hästarna, tycker dom sitter bäst:)

har provat 2 modeller från hööks med "puffigt" nät (liknande den svarta på bild i tråden) och dragkedja under ganaschen på hästen, som funkat super! dom sitter som dom ska, är så mjuka att hästen inte får skav, och nätet håller sig "puffigt" hela tiden.
enda nackdelen jag märkt är att de kan töja ut sig litegrann efter ett tag, förra året var den första jag köpte uttänjd på några veckor, så då glappade den under hakan (ska sitta rätt tajt annars), men nr2 var mycket bättre och funkade hela sommaren sen.

har provat den svarta från jacson också, är i liknande modell, men har ingen dragkedja undertill. nätet är super på de också, men den går som någon redan nämnt sönder lättare.
vet inte om något speciellt störde min häst när hon hade den, för hon plockade oftast av sig den efter en dag eller två, medan de från hööks fick sitta ostört.

Liknande trådar

Hästvård Om ni haft häst med den skada, hur lång behandlingstid med mediciner har ni fått? Min ponny får återkommande ögonskador och på min...
2
Svar
21
· Visningar
9 073
Senast: Hanna_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar