Fluffe är död :(

Boll

Trådstartare
I morse åkte vi in till veterinären med Fluffe och en timme senare var han död, borta förevigt :cry:
I går förmiddag såg han ut att må bra. Sent på kvällen var han hängig och hade lite jobbigt med andningen. I morse åkte vi till veterinären. Han röntgades och nästan all lungkapacitet var borta. Stackars, stackars älskade lilla Fluffe.
Han hade drabbats av Fip och på det finns ju ingen bot.
För ca två år sedan miste vi en annan katt i Fip, så vi visste ju att detta kunde hända eftersom dessa katter levt ihop i flera år men vi hoppades att det aldrig skulle bryta ut. :cry:
Saknaden är så enorm. Min älskade lilla gosekatt som alltid låg på min kudde på natten, som tröstade mig när jag var ledsen, som var så mjuk och go. Vem ska nu ligga på min kudde på natten? :cry:

// Anna

Sv: Fluffe är död :(

Nej, han obducerades inte. Men han röntgades och vet sa att det var fip med 95% säkerhet. Speciellt eftersom vi, som jag skrev, förlorade en annan katt i fip för ett par år sedan. Han obducerades inte heller, men de tog prover på honom som påvoisade att han hade fip och symptomen stämde. Kommer inte exakt ihåg vilka prover som ogs då, men vi försökte i tre veckor att rädda den katten. Under den tiden togs en mängd prover. Jag kan egentligen inte så mycket om sjukdommen, mer än vad veterinären har sagt.

Fluffe hade exakt samma symptom som Cosmos, som den förra katten hette.
Det är hemskt att se sin älskade katt lida och det känns fruktansvärt att vara den som beslutar att han ska dö just då. :cry:
Men valet var att låta honom drunkna i vätskan han hade i sina lungor...

// Anna

Jag vet faktiskt inte hur pass ovanlig den är. Men även om katten bär på viruset, som smittar via avföring, är det bara 50% chans att den drabbas av sjukdommen.
Jag är så ledsen just nu. Min älskade kisse var underbarast i hela världen. Han föddes när jag var gravid första gången, mitt i alla hormonsvallningar och under lite dramatiska omständigheter. Så vi fick rädda honom då. Därför har han blivit lite extra speciell för mig. :cry:
Det känns så märkligt att han inte finns längre...
Jag kommer nog alltid att sakna honom :cry:

// Anna

:(

Beklagar sorgen efter Fluffe.
Det är väl också en relativt ovanlig sjukdom?

Den är mycket ovanligare än vad vissa veterinär vill påskina. Läste nånstans att av alla katter som veterinärerna diagnostiserar FIP på så är det bara 10-20% som verkligen har det, resten är bara rena gissningar.
FIP kommer av en mutering av coronaviruset. Coronaviruset finns i 2 versioner, varav ett är smittosamt. 80% av katterna (kanske bara raskatter?) bär på coronaviruset och av dem är det kanske 5% som utvecklar FIP. FIP är alltså en mutering av viruset, FIP i sig smittar inte så vi är många som inte riktigt fattar det där med isolering och att man är extra utsatt bara för att man har haft FIP sen tidigare.
Tyvärr finns det veterinärer som drar till med FIP när symptomen liknar och veterinären inte riktigt vet vad det är. Lätt att skylla på FIP då, trots att det i mer än hälften av fallen är felaktig diagnostisering.

Jag vet faktiskt inte hur pass ovanlig den är. Men även om katten bär på viruset, som smittar via avföring, är det bara 50% chans att den drabbas av sjukdommen.

// Anna

Detta stämmer inte. Ungefär 80% av alla katter är smittade av Coronavirus, <5% drabbas av FIP. Det är en väldigt ovanlig sjukdom som uppkommer när Coronavirus muterar av någon orsak. Katter som levt i närhet av varandra behöver absolut inte drabbas av FIP bara för att en gjort det. I såfall i undantagsfall, det hör inte till vanligheterna.
Jag beklagar sorgen. :(

Edit; Såg nu att MF hade skrivit ungefär exakt samma sak som jag, haha. Så går det när man är långsam.

Som sagt, jag vet bara vad jag hört från vet. och vad jag läst på nätet, så jag kan mycket väl ha fel.

Min vet. sa att om vi med säkerhet ville veta om det var fip, innan vi bestämde oss för att avliva, så kunde de ta ett prov från vätskan i hans lungor. Men för att göra detta behövde vi söva honom. Hans lungkapacitet var bara 5% så vi bestämde oss för att låta honom somna eftersom han var så dålig. Han hade troligtvis inte klarat att sövas och han slutade andas redan vid det lugnande medlet så det kändes som ett klokt val.
Även om det nu inte var fip, vilket det troligen var, så skulle det med stor säkerhet varit omöjlligt att rädda vår kisse. Man såg inte ens hjärtat bakom all vätska...:cry:
Det kändes inte helt nödvändigt att få en 100 % säker diagnos, det viktigaste var att låta Fluffe slippa lida.
:(

// Anna

Idag när jag städade, plockade jag upp alla hårtussar jag kunde hitta som tillhört Fluffe. De luktade fortfarande svagt av honom :cry: Jag la alla små tussar i en liten ask. Visst beter man sig lite konstigt i sånnahär situationer! :crazy:
Saknaden blir bara värre för var dag som går :( Usch och fy...

// Anna

*kram* Det är fruktansvärt att förlora sina djur. Känner fortfarande hur magen drar ihop sig när jag tänker på lilla Nala som vi fick ha hos oss så kort tid. Hennes tarmar var trasiga pga kraftiga maskangrepp under ett år som hemlös. Man känner sig som en bödel när man tar beslutet om DERAS liv. Men samtidigt gör man det som är bäst för dem, som de skulle gjort för oss om de kunnat. :(

Liknande trådar

Övr. Katt Idag finns inga ord. Bara tårar och ett oändligt svart mörker. Ensamhet och en brutal och obarmhärtig sorg som sliter i bröstet. Elvis...
Svar
16
· Visningar
2 254
Senast: Eva S
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok För en vecka sedan fick vi ett samtal. Min svärfar hade blivit plötsligt jättesjuk och blivit inkörd till sjukhuset. Vi satte oss i...
2
Svar
20
· Visningar
3 587
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Natten till igår fick min älskade BC-tik Nell en hjärnblödning. De neurologiska skadorna var alltför allvarliga för att det skulle vara...
Svar
18
· Visningar
1 088
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama