Floppad tomatodling...

Mimsan

Trådstartare
För andra året i rad har min tomatodling floppat och jag begriper inte vad jag gör för fel! Jag drar själv upp fröna, planterar om och har dem i kvalitetsjord i stora krukor i växthuset. De får hönsgödsel, regelbunden vattning och ändå torkar knopparna utan att ge mer än några få frukter.

Tomatodlandet är sååå kul, fast nu misströstar jag. :cry: Handfasta råd, någon? Har jag missat någon del i odlandet, så hojta!

Sv: Floppad tomatodling...

Regelbunden vattning eller tillräckligt mycket vatten? Det får inte torka ut, och inte för mycket vatten heller... Sen inte för mycket hönsgödsel, det kan bränna dem... Jag blandar kogödsel på påse och från våran typ kompost när jag planterar ut dem i växthuset och sedan får de även blåkorn lite då och då.

För stora krukor kanske? Enligt min svärmor vill tomatrötter ha det trångt och man får inte plantera i för stor kruka på en gång, utan successivt flytta dem till större - men inte för stora - krukor.

Mina vädringsbalkongstomater kom förresten i gång i början på augusti och jag har redan skördat 45 stycken (ja, jag räknar :p) och fler verkar det bli.

För stora krukor kanske? Enligt min svärmor vill tomatrötter ha det trångt och man får inte plantera i för stor kruka på en gång, utan successivt flytta dem till större - men inte för stora - krukor.

Mina vädringsbalkongstomater kom förresten i gång i början på augusti och jag har redan skördat 45 stycken (ja, jag räknar :p) och fler verkar det bli.

Storleken på krukor har jag faktiskt funderat över. De är kanske i största laget. Det blir väldigt mycket rötter och lite grönt. Kan det vara lösningen?? Tar en storlek mindre nästa år.

Regelbunden vattning eller tillräckligt mycket vatten? Det får inte torka ut, och inte för mycket vatten heller... Sen inte för mycket hönsgödsel, det kan bränna dem... Jag blandar kogödsel på påse och från våran typ kompost när jag planterar ut dem i växthuset och sedan får de även blåkorn lite då och då.

Av hönsgödseln får de en näve i mitten av maj och ytterligare en strax före midsommar. Tror du det är för mycket?

Nej det låter inte så mycket, jag "får" ju ingen värmen i mitt växthus :devil: så jag brukar inte ställa ut dem förrens i slutet av maj om det inte är en kanonvår.
Så mina får sig en omgång då med gödsel, sedan runt midsommar och sen kanske lite till längre fram.

Jag önskar att mina käre make ska gå med på att sätta ut värme i växthuset, jag är lite lätt avundsjuk på svägerskan som har klara tomater till midsommar... :crazy:

Det blir väldigt mycket rötter och lite grönt.

Rejäla rotsystem ska de ju ha vad jag förstår, gärna "på höjden" så att man varje gång man planterar om dem, täcker lite mer och lite mer av stammen (fy vilken dålig förklaring). Däremot befrämjas inte rotsystmet av för stora krukor för tidigt om jag förstod svärmor rätt.

Men du verkar ju ha fått ett rejält rotsystem så det kanske är där skon klämmer?

Hur är det med pollineringen? Ruskar du ordentligt på blommorna?

Om du inte har mycket insekter i växthuset så kan det säkerligen vara pollineringen som är problemet. Utöver skakning så kan det behövas lite hjälp med pensel.

Om du inte har mycket insekter i växthuset så kan det säkerligen vara pollineringen som är problemet. Utöver skakning så kan det behövas lite hjälp med pensel.

Med andra ord får man hjälpa naturen på traven. Tack för tipset! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka