Flockbunden häst som stegrar

M

malinvz

Har ett sto på gården jag har mina hästar som stallägaren vill att jag ska rida. I ridhuset går det hur bra som hellst, även från marken ( har gått horsemanship kurs och det lyssnar hon väldigt bra på ! ) MEN hon är SÅ flock bunden att man inte kommer ifrån gården. Hon bara stegrar o stegrar o backar o backar osv, kan även sticka tillbaka hem. Vad kan man göra åt detta ? har själv inte varit med om att hon gjort såhär, har bara ridit henne i ridhus än så länge. Men att ägaren har varit med om det och då slog hon över och ägaren trillade av... Så, ngn som har ngn erfarenhet om detta ?

Är tacksam för svar ! :idea:

/ M

Sv: Flockbunden häst som stegrar

En av mina var sådan när han kom från Island för ca 2 månader sen, han var inte sån på Island utan måste ha blivit mkt osäker när vi flyttade samt att han har mkt bestämda åsikter om vad han har lust att göra bla beroende på en fd ägare som han "körde över". Hur som helst började vi med promenader (han gick att leda men det var svårt) han gnäggade och skrek och stampade och trampade de första gångerna, sen hade jag honom som handhäst i några veckor, sen tömkörde jag (ut på vägen inte bara på ridplanen) Vid det här laget hade han slutat gnägga men stegrade sig och bråkade ändå, då satte jag en inspänningstygel i gjorden mellan benen och i grimman (som jag hade under tränset), löst spänd så att han bara känner av den när han reser sig. När det gick bra att tömköra bort från stallet hoppade jag upp! Och voila! Vi var ute på en underbar ridtur! Jag red första gångern med inspänningstygelsn också, jag vet inte om den verkligen gör nytta eller om anledningen till att han går är att jag känner mig tryggare och inte tror att han kan resa sig så högt att han går runt med den på. Annars om du har tillgång till hjälp (det hade inte jag, sen sa sambon) är det ju ett säkert tips att börja rida ut tillsammans med någon annan. Lycka till

Tack för svaret, det låter vettigt ! ska ut o pröva när tiden kommer :idea:

97 st som kollat men ingen som har ngt förslag ? ;) Kan tillägga att hästen inte har ont, eftersom det är många som brukar fråga det. Utan det är "bara" att hon är flockbunden!

Jag har ingen snabbfix, men träna mycket på ledarskap. Du är mindre värd än flocken än så länge tyvärr.
Jag fick tuffa till mig både fysiskt och psykiskt för att få min , som var likadan, att gå dit jag bestämt. Punkt.
Nu när vi nått fram sas kan han få välja väg nån gång som belöning, men jag vet att han tar gärna över om han får. Han är ju dessutom mycket smartare än jag i skogen så att hitta smarta stigar är inget problem för den herrn.
Behövs det så hostar jag bara till lite högt så vet han vem som får sista ordet.
Gör dig förtjänt av hans förtroende.

Skulle inte kalla det "flockbunden" utan fräck och ouppfostrad. Hon har väl helt enkelt lärt sig att man slipper gå från stallet om man inte vill. Uppenbarligen överlever hon utan hela flocken i ridhuset.

Det är en ledarskapsfråga, och utan fullt ledarskap över hästen löser du det inte.

Jag hade tagit hjälp av min starka ledarhäst och kopplat fast henne som handhäst tills rundorna ut var naturliga och hon visste att det inte gick att konstra.

Tack för svaren !

Jag tycker att jag är ledaren över henne, hon följer som en liten hund och lyssnar på de övningar horsemanship jag kan. (är även tränad av förra ägaren väldigt mkt i de) men på er låter det som att ni tycker att hon är fräck...har ni några tips på övningar då??

malin

Hej,
Har oxå en gosse som tyckte att detta var väldans trevligt. Vi började med att backa kilometer efter kilometer, för att gå över till att kasta sig i diken, och till sist även stegra sig. Faktum är att han köpte mitt ledarskap på marken, men inte på ryggen, jag var inte tillräcklig. Det tog mig närmre ett år att få bukt med detta, men han var inte van att vara ensam, har alltid gått i stor flock osv. Jag kämpade iaf på, och jag kommer mycket väl ihåg den dagen jag "vann"! Vi hade ett favvoställe att stanna på, naturligtvis utanför ett stall med massa isisar, och han som hade hästarna var redigt duktig (pinsamt). Jag gav honom lång tygel, och sen drev jag för glatta livet, han stegrade väl lite iofs, men han hade ingenting att slåss med så han ledsnade. Efter det har det inte varit några bekymmer alls.

Du fick ju ett bra tips av Silverkedjan, att ta hjälp av en erfaren häst som kan dra runt henne, annars får du väl leda henne (eller markarbeta henne) bort från stallet och rida hem till en början och sedan när det går bra kan du ju gå den första biten från stallet och när hon har slutat "tänka hemåt" kan du ju försöka hoppa upp. Nu har du ju inte ens provat att rida ut på henne än så det är ju inte ens säkert att det blir problem!

Är det då du kräver mer av henne som hon på detta vis protesterar?

Min gör likadant igen, trodde jag fått bukt med det, men i en ny flock, och att jag arbetar mer med henne (kräver mer), har dessa egenheter kommit tillbaks.
Har inte heller några problem från marken, men från ryggen kan inte jag ställa skåpet på plats. Har också gjort mycket NH-övningar.
Ska ta några privatlektioner i helgen för att se om det går att hitta nya nycklar... Lycka till!

Tack för svaren !

Jag tycker att jag är ledaren över henne, hon följer som en liten hund och lyssnar på de övningar horsemanship jag kan. (är även tränad av förra ägaren väldigt mkt i de) men på er låter det som att ni tycker att hon är fräck...har ni några tips på övningar då??

malin

Om du inte har ridit ut på henne och du tycker att ni i övrigt har en bra kontakt är det ju inte säkert att hon kommer att testa dig. Försök att inte sitta och tänka på det, då är risken att du spänner dig och hästen märker av det stor.

Jag har ridit ett par hästar där ägarna sagt att hästarna haft tendenser att sticka och hoppa för saker, problemet har enbart legat hos ryttaren.

Min nuvarande häst hoppade lite i början för att skrämma mig. Jag har bara skrattat (då kan jag inte spänna mig och han märkte att jag inte jagade upp mig) åt det och det tog inte lång tid innan han slutade. Han kan testa nya ryttare på samma sätt ibland.

En av de allra första islhästarna jag red testade mig när vi red ut, Ca 500 meter från gården stannade hon och vägrade gå framåt, då snurrade jag henne tills hon gick framåt. Hon testade mig flera gånger men jag gav inte upp och hon slutade.

"En av de allra första islhästarna jag red testade mig när vi red ut, Ca 500 meter från gården stannade hon och vägrade gå framåt, då snurrade jag henne tills hon gick framåt. Hon testade mig flera gånger men jag gav inte upp och hon slutade."
Hur länge fick du snurra? Var det framdelsvändningar?

Hon vägrade gå _rakt fram_ men det gick bra om jag vände henne, men jag ville ju inte att hon skulle gå hemåt, så jag styrde in henne på en liten liten volt.

Man skulle kunna säga så här att varje gång hon hade huvudet mot det håll jag ville att hon skulle gå på så styrde jag dit, vägrade hon fortfarande blev det ett varv till. Samarbetade fick hon som belöning att hon slapp gå på en så liten volt... Blev det begripligt?

Det var många år sedan så jag minns inte hur många varv vi snurrade som mest...

Tack för alla svar ! Jag har testat att markarbeta henne ute, och hon krånglar bara lite då vi ska ut från stallplanen sas. Men att då har jag bara lett henne en bit o sen har det gått bra. Så det kan nog funka att gå med henne och sitta upp en bit ifrån stallet. Ja, hon stegrar när hon inte vill mera sas, hon vill göra som hon vill o får hon inte det så börjar hon att protestera. Men hon protesterar nästan endast då hon inte får gå dit hon vill (dvs tillbaka till stallet). När jag red i ridhuset häromdagen så efter ett tag så tyckte hon att det inte behövdes mer ridning då kompisarna gnäggade på henne utanför. Så hon stegrade en gång, o höll på att slå över. Men som tur är så är hon en liten nätt häst på 130, så de är inte så hög fallhöjd :p Dvs, jag bryr mig inte så mkt om det. Ägaren (som också äger flocken hon går i ) ska följa med mig på ledarstoet Hind ngn dag som någon tipsade mig om :idea:

Men som tur är så är hon en liten nätt häst på 130, så de är inte så hög fallhöjd :p Dvs, jag bryr mig inte så mkt om det.

Även en "liten" häst väger rätt mycket om man får den över sig :cry:

Jag gick omkull med ett gotlandsruss (han snubblade på en _liten_ ojämnhet i marken) när jag var typ 13 år och jag känner fortfarande av skadan. Troligtvis är det en skada på menisken... :crazy:

Allt handlar om tillfälligheter, inte om hur stor eller "liten" hästen är.

Även en "liten" häst väger rätt mycket om man får den över sig :cry:

Jag gick omkull med ett gotlandsruss (han snubblade på en _liten_ ojämnhet i marken) när jag var typ 13 år och jag känner fortfarande av skadan. Troligtvis är det en skada på menisken... :crazy:

Allt handlar om tillfälligheter, inte om hur stor eller "liten" hästen är.

jag var ironisk ;)

Det förstår jag om du varit med om det själv.

min häst tog en halv evighet att sluta stegra sig när man red, hon åkte till hingst i somras och nu är hon smällfet så jag behöver banta ner henne. Dock sliter hon så mkt(!) på hovarna att jag inte kan rida mer än 1-2 ggr/vecka. hon sliter lika mycket även om man inte rider. hon sliter bakskor, jämt och fint, tills de är lövtunna efter 6 veckor:crazy: Aja, problemen har iaf kommit tillbaka med stormsteg så nu du :devil: nu blir det andra bullar av. hon ska få sig nåra NH pass så hon blir av med dominansen:devil:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 868
Senast: mars
·
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
14 727
Senast: Cambrie
·
Ridning Behöver verkligen tips och råd.... köpte för 2 månader sedan ett jättefint, välutbildad och välstammat dressyrsto som jag skulle ha som...
2
Svar
23
· Visningar
5 241
Senast: villhöver
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka