flexural laxity?

pastejja

Trådstartare
Hej!
Jag har sprungit på en häst som har detta:flexural laxity (digital hyperextension deformity). Är det någon som kan förklara för mig vad det är? På svenska tack..Det hade blivit mycket uppskattat..
Ulrika

Sv: flexural laxity?

Begreppet digital hyperextension betyder översträckning av tå-led. Med detta menas att kotlederna är översträckta så att fölet inte står på hoven utan trampar igenom. Beror på medfödda svaga eller slappa böjsenor och rätar upp sig av sig själv inom loppet av ett par dagar i de flesta fall. I svårare fall används korrigerande verkning, stödbandage av olika slag och även operation av böjsenorna kan bli aktuellt.

Tack för ditt svar! Så det går att operera om det inte skulle bli helt bra? Eller finns chansen att den aldrig blir helt bra?
Ulrika

Förresten, är det någon som vet vad det beror på? I det här fallet har syskonen inte haft några problem, så det verkar inte vara ärftligt vad jag kan förstå.
Ulrika

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har köpt två besättningar foder i småbal och tagit analys på båda. Vad har ni för tankar om detta foder? Uppskattar alla...
Svar
6
· Visningar
412
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 364
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar