Flexibla markarbetsövningar

Pancakes

Trådstartare
På söndag ska vi träna lite markarbete med hästarna, men jag behöver lite inspirationshjälp. Man vill ju helst slippa sitta upp och av hela tiden men vi har ett gäng varierande hästar:

Ponnyn: 145 cm, 18 år. Kan länga sig till storhästavstånd för ridskolehästar men inte mer. Gärna övningar för kvickare framben.

Häst 1: 152 cm, 17 år. Kan korta och länga sig mycket väl. Behöver träna på att få runda språng.

Häst 2: 158 cm, 6 år. Under igångsättning, har tidigare gått banor på 80-90 cm.

Häst 3: 170 cm, 6 år. I princip bara inhoppad men varit ofräsch så har inte hoppat hinder på 8 mån så behöver små, inbjudande och lätta hinder.

Ridhuset är 20x40 m. Alla hästarna behöver inte kunna göra alla övningar på samma sätt men bra med variationsmöjligheter :)

Skulle uppskatta lite förslag :bow:

Sv: Flexibla markarbetsövningar

Om ni gör som så att ni på en rak linje bygger 3-4 travbommar. 20m till ett räcke och efter räcket en galoppbom.

Då kan det hoppas från två håll

Börjar man med travbommarna är det bra för den lite orutinerade hästen och för den som behövde höja språngkurvan och bli lite rappare i frambenen får hjälp av galoppbommen efter hindret.
Hoppar man från andra hållet i galopp tränar man lydnad då avsaktning till trav ska ske innan travbommarna.

Räcket behöver ju inte alls vara högt.

Ett annat tips är att slänga ut bommar huller om buller i hela ridhuset och sedan rider man helt enkelt över dem när de "är i vägen"

För kvickare framben, rundare språng osv kan ni ju också bygga ett titthinder. Ett vanligt hinder med tex en jacka ovanpå eller liknande brukar vara en utmaning för de flesta

Lycka till och ha det så roligt.

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 768
Senast: Ramona
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 054
Senast: muslidag
·
Hoppning Hej, Om ni till exempel inte hoppat en häst på väldigt länge (flera månader), inte för den varit skadad utan bara för att låta den vila...
Svar
5
· Visningar
2 874

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka