Flexibel barngrind utan tröskel, finns det?

Apollo 13

Trådstartare
Vi har hus med två våningar och trappen ser lite "lustig" ut på övervåningen och kräver därför en flexibel grind. Vi skulle dock vilja ha en utan tröskel, eftersom det känns som en hyfsad snubbelrisk (svägerskan trillade och bröt axeln över deras) och det känns inte kul att ha en med tröskel eftersom det är just på övervåningen. Man vill ju inte gärna krascha ner för trappen, ffa inte om man har ett barn på armen.

Jag har försökt googla och försöka hitta något, men tycker mig inte riktigt hitta.. Finns det någon som känner till en flexibel grind utan tröskel?

ed. Flexibel som i "böjbar".

Sv: Flexibel barngrind utan tröskel, finns det?

Vi har tittat på sådana där som man rullar upp som en rullgardin typ. Det verkar vara två helt fristående delar, dvs ingen tröskel. Kiddyguard eller nåt heter dom.

Vår grind från Ikea har ingen tröskel, men så värst flexibel vet jag inte om den är... Den öppnas och stängs liksom.

Tycker att den grinden som man rullar ut som en rullgardin (fast åt sidan då) som Zews nämner, är helt grym! skulle gärna ha en själv!

+ Zewz

Problemet är att golvet går som i en vinkel, ungefär som ett L, den ena delen är kanske 20-30 cm och den andra 1,5 (?) meter. Va först inne på att bygga ett litet räcke på den korta delen... meeeen.... denne någon som lovat att göra det får aldrig arslet ur och jag orkar inte ta tag i det heller.. så jag har lite gett upp och tänkte köpa en grind som går att ha i vinkel i stil med bilden nedan, men alla jag hittar har trösklar. :(

Baby-Dan-Flex-M-Svart_6273.jpg

Fast och andra sidan, när jag tänker efter... så kanske det är rätt logiskt att alla sådana har just trösklar för de lär ju inte gå att få dem särskilt stabila om de inte har de..? :banghead:

Mitt inlägg togs bort. Sorry moderator om jag gjorde något man inte fick.

TS - googla på Kiddyguard. Det är en grind i mjukt nät.

Mvh Miks

Men hur tänker du att det skulle fungera i en vinkel? Den skulle ju gå rakt över och så skulle det bli ett hål ner på första trappsteget! :crazy:

Är det överst i trappan som det ser ut som på bilden? Kan du inte ha den strax nedanför vinkelstället? Översta trappsteget kan ju barnet fortfarande komma nedför men det kanske går ändå.

Är det nederst i trappen så kan du sätta grinden allra längst ner vid golvet så håller nedersta trappsteget grinden på plats.

Mvh Miks

Vi har byggt om en grind så att den blev L-formad sedd uppifrån, för att den skulle kunna omsluta hela nederdelen av vår trappa.

Aha. Då är det nog smidigast om ni får en gjord efter era mått, som är vinklad som trappan, fast ”stel”, liksom, så ni öppnar hela alltet.
Alternativt kolla på de förlängningar som finns till befintliga grindar, är det någon som är lika lång som era 20-30 cm?
Eller är det (långskott) en smal hall eller så framför trappan, så ni kan sätta grinden en bit in i den..? (Jag spånar för fullt :D )

Nä, jag vet inte. Jäkla gissel med grindar. Ren tur att dotra inte går eller kryper så värst än, för vi får heller inte tummen ur… :angel:

Vart får man tag på grindar efter ens egna mått?
Förlängningarna som är så korta är väll till de fasta grindarna?

Tyvärr går det inte att göra så. Vi har en liten "kattvind" som skulle bli avspärrad då och det skulle inte gå att komma in i den. :(

Här hemma kör vi kompostgaller. Fult som tusan men håller både hundar och barn där de ska vara.

Tror tyvärr öppningen ner i trappen är för lång för att kompostgaller ska vara tillräckligt stabilt för en (snart två) vilddjur står och hänger på dem tyvärr :( Tack för idén iaf! :)

Vi har satt ihop flera galler uppe i trappen så de inte "svajjar". De går omlott. Men våra barn är ju 4 och 6 år. Så de kanske inte klänger på samma sätt som en liten.

Min pappa använde en gammal spjälsäng som han satte gånggjärn på, kanske kan vara alternativ?

Alltså i vinkel, en kort bit och en lång bit och så låser man med hake.

Jag har (eller ja, hade) en såndär rullgardinsgrind. Men mina påhittiga ungar oh hundar kom på att man kunde krypa under. Och så kunde jag bli galen på den ibland när jag skulle dra ut den, den hakade gärna upp sig.
Annars va den bra, men absolut inte värd sitt pris.
Favvogrinden som inte har tröskel är en vanlig fällgrind. Trög att få upp ibland, men ut/inbrottssäker för påhittiga små barn :D

Vad händer om de ställer sig upp mot en sådan grind? Borde den inte ge vika så de kan tippa över?

Det blev iaf en flexgrind från baby dan... med tröskel. Men trots att hallen är liten så kunde jag ställa den en liten bit från trappen så förhoppningsvis hinner man parera upp sig om man snubblar.

Vad händer om de ställer sig upp mot en sådan grind? Borde den inte ge vika så de kan tippa över?

Beror säkert på märke. Har man en i bra märke så blir den stenhård när man stänger den. Den blir ungefär som en bältesspännare på en bil. De jag har provat är omöjliga att ta sig under och går definitivt inte att "hänga ner".

Skönt att ni hittat en grind som funkar.

Mvh Miks

Kl

Vi hade en man lyfter uppåt, den viker ihop sig som ett dragspel. Snygg och praktisk.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 870
Senast: Amk
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
734
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Sitter här och funderar... Jag är en ensamstående mamma, blev ensam kvar med hus, gård och barn förra hösten då sambon bestämde sig...
Svar
12
· Visningar
2 886
Senast: buschiq
·
Relationer Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
16 603
Senast: Gry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar