Flexbommar eller vanliga stela bommar för /nackdelar

Sv: Flexbommar eller vanliga stela bommar för /nackdelar

Antar att det är bra ,får bli en continental equiflex då :).

Jag är jättekär i min Equiflex! Funkar mycket bra.

Det beror nog annars på vad man ska ha sadeln till samt tycke och smak. Man kanske inte bör ha en flexbom till roping.

Der er to typer flexbom. Dem som er så stiv at de har ingen flex funktion. De er ok at bruge, så længe de passer, men du betaler for at de kaldes "flex" selv om de ikke er det.

Dem der er fleksibel og giver efter. De er ikke en god valg. De giver efter om det er til fordel eller til ulempe for hesten. Belastningen bliver ustabilt, hvilken er aldrig en fordel for en hest.

Derudover laves Equi-Flex af Steele, hvis bom plejer at være så svaj, at kun de mest svajrygget heste har en mulighed for at kan tåle dem.

Det er ikke noget vi vil vælge til vores egne heste.

Hvis sadlen løfter bagtil når du sætter hesten i jog, er fungere den ikke for hesten.

Har haft en continental equiflex en kortare period och tyckte mycket bra om den. Jag upplevde den som lika stabil som en vanlig, dvs. den flexade inte speciellt mycket (inte vad jag kunde märka), den största skillnaden var att jag upplevde att jag kom mycket närmare hästen.

Men det är bättre att padda upp under en halvdåligt anpassad bomsadel (som du brukar rekommendera) än att använda sig av en med flexbom som faktiskt ligger bra?

Det är ju inte så att bommen är mjuk och böjer sig hur som helst åt olika håll för att det är en equiflex bom, men den rör sig och ger bättre utrymme vid snabba vändningar etc. =) Så ja tycker att de fungerar bra. =)

Jag ska testa få se hur den är ,men verkar som det finns dom som är nöjda :laugh:

Vi har haft sadlar både med flexibel bom och råhudsklädd träbom. De med flexibel bom har varit Continental Pullmans Equi-Flex och de med råhudsklädd träbom är gjorda av Sonny Felkins i USA. Både vi och de hästar vi använt dessa sadlar på har föredragit sadlarna med de råhudsklädda träbommarna. De flexibla bommarna rör sig lite mot hästens rygg och effekten blir en typ av "micromanipulation" om man kan uttrycka det så som inte är bra. Dessutom har våra Sonny Felkinsbommar enormt mycket bättre passform än Equi-Flex bommarna. Nu användervi bara sadlar med råhudsklädda träbommar eftersom hästarna musklar sig mycket bättre med dem. Under sadlarna har vi 5 Stars ullpads, som enligt vårt tycke är de bästa på marknaden (vi har provat ett 15-tal av olika material och från olika tillverkare). Så vårt råd är, köp en bra sadel med en bra träbom, de kostar en slant men är väl värda varenda krona. :)

vi har haft en eqiflexbom , och jag upplevde att man kom närmare hästen. Men sen har jag hört av en sadelprovare att det bara är extremt välbalanserade ryttare som kan rida bra och balanserat i flexbom. Sen vet jag inte hur rätt han har

Det låter nästan som den skulle va helt lealös nästan som bomlös :). Har bara packat upp den o den känns då som en vanlig bomsadel. Men jag vet inget eftersom jag inte ridit i någon,ska pröva och se :o .

Ska göra det :). Skulle ut idag MEN toksnöat nu i 2 dar,hua.

Min Equiflex är då rakt inte som en bomlös. Den är stadig och man får ta i lite mer för att "flexa" den så att säga :) En bomlös kan man ju trycka ihop helt.

Nej,men den låter så ostabil enl vissa att man måste va väldigt stadig o duktig i sadeln. Men bomlösa kanske inte är ostadiga fast det inte finns bom i dom, aldrig provat. Jag har provat equiflexen nu ,känns inge annorlunda annat är man sitter skitskönt o känns som man sitter direkt på hästen :). Men bara ridit en gång,bara positivt.

Jag har haft en continental equiflex och kände ingen skillnad mot andra sadlar.

Vill bara understryka att en flexbom inte har någonting att göra med passformen på hästen. Det är lika viktigt att flexbommen passar som att träbommen gör det. Det finns alltså ingen fördel med en flexbom när det kommer till sadeltillpassning. Att sedan en del ryttare uppfattar det som bekvämt när den flexar något vid ridning är ju en annan sak.

Har haft både flexbomssadel och en sadel med råhudsklädd träbom, samt ridit en del i bomlösa sadlar. Jag trivs absolut inte med de bomlösa jag provat. Dels har de varit så breda att jag fått ont i höfterna och dels känns de inte alls lika stabila som en träbom eller flexbom. Dessutom upplever jag det inte som att de fördelar trycket över hästens rygg lika bra (trots diverse tryckutjämnande paddar). Jag upplever ingen större skillnad på flexbom och råhudsklädd träbom. Min flexsadel är väldigt oflexibel - jag lyckas inte flexa den alls hur jag än försöker bända den. När jag hade träbomssadeln var min ena häst ganska snedmusklad, men tror inte att det berodde på sadeln utan att hon var sned i kroppen och otränad.

Liknande trådar

Fordon Jag och min man funderar lite på om vi ska köpa en mopedbil som komplement till våran bil (minibuss så ingen man gärna kör i stan med)...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Fetaost
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 309
Senast: MML
·
Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 558
Senast: Enya
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama