Flexa med utfodringstid?

Alexandra_W

Trådstartare
Argh, jag kommer inte undan att börja ge kraftfoder på morgonen med. Jag försöker så långt det går att undvika det, då det är lugnare på mornarna när hästarna inte förväntar sig mat kl X. Iom att jag jobbar skift flexar nämligen utsläppstiderna, från kl 05 till kl 08. Hästarna bryr sig inte nämnvärt om detta, de har inte bråttom ut då de är mätta och nöjda öven när de går ut.

Nu är det längesen jag gav kraftfoder på morgonen, men det blev betydligt rastlösare i stallet om de var inkörda på kraft kl X, och så blev det senare någon dag. Dock flexande det inte lika ofta då som nu. Men de blev dels rastlösa om de inte fick kraftfodret kl X, och sen blev de som åt snabbt rastlösa efter att ha ätit upp, för de visste att 'nu ska vi snart gå ut'.

Men, ni andra som kör med 'flex', hur fungerar det för er?

Alternativet är att korta utetiden ganska markant genom att ta in tidigare på kvällen, men det vill jag inte.

Sv: Flexa med utfodringstid?

Ja det är jobbigt att jobba skift om man har hästarna hemma.
Jag vet. Mina kommer ut beroende på hur jag jobbar så mellan 4 ( ficklampa gäller här:D) och halv 9 på morgonen.

Jag ger bara mina hästa kraft på morgonen då mina två inacoderingar inte får nått kraftfoder på morgonen.

Så det fungerar så att jag börjar med att fodra mina hästar , går vidare med att släppa ut de andra två. När de är ute så har den lilla killen ätit upp och han får komma ut i hagen , då har min stora lagom ätit färdigt och får komma ut. Det brukar inte ta så lång tid.

Brukar passa på att varmköra bilen så längen så att man kan sätta sig i en varm skön bil nu när det börjar bli kallt:angel:.

Det brukar aldrig vara några problem att det är liv i stallet om de får vänta med frukost. De får lära sig att vänta;)

Här flexas det en del...Jag ger rätt mycket hö så det finns kvar på morgonen. Här är det bara ena stoet (nyligen avskiljt fölet på natten) som blir lite stökig då hon vill ha kraftfoder men sen är det lugnt. Ungstoet (3,5 år) får inget alls och hon stökar inte trots detta. Hon käkar lugnt sitt hö.

Här flexas det en del...Jag ger rätt mycket hö så det finns kvar på morgonen. Här är det bara ena stoet (nyligen avskiljt fölet på natten) som blir lite stökig då hon vill ha kraftfoder men sen är det lugnt. Ungstoet (3,5 år) får inget alls och hon stökar inte trots detta. Hon käkar lugnt sitt hö.

Våra hästar får frukost kl 6 vardagar, på helgerna brukar det bli vid 8.

Här flexas det också rätt rejält. Vardagar mellan 5-7 och helgerna kan det bli vid halv nio. Även utsläppstiderna kan variera
Inte oroligare på helgen än vardag utan de "vaknar" när någon kommer och fodrar. Igår fick de frukost vid fem-halv sex, jag kom vid åtta, då låg två och sov i godan ro. :D Ingen ivrig väntan på att komma ut direkt efter maten. När jag kom dock så ville de ju ut naturligtvis.

Nu blir det nog ramaskri men en period gav jag även kraftfodret i hagen. De fick varsin hink (hade bara två ska sägas, med väl uppgjord rang) och sen en hög med grovfoder.
Nu äter väl dina tämligen olika mängder *harkel* men det kanske går att lösa med att den som ska ha mest får komma ut först och ha lite försprång och att göra frukosten så liten som möjligt.

Gör man inget "som vanligt" så får de ju inga direkta rutiner att hänga upp sig på heller. Beroende på häst så tar de ju detta olika, slappnar av och hänger med eller blir oroliga över att inte veta vad som gäller, det är en bedömning du får göra. :)

Fodra i hagen tror jag inte mamma vill bli inblandad i, sen som sagt ska ju V & L ha ingenting eg, medan D ska ha ett kilo (mindre fungerar inte om jag inte ska försöka trycka in en TREDJE fodring).

V & L brukar ju inte bry sig nämnvärt av att vänta på att gå ut, L kan bi lite grävig, men undvikes om man ger honom en tuss hösilage att tugga på. D VERKAR inte vara speciellt 'skyndsam' ut, så det finns ju helt okej grundförutsättningar, men man är ju lite bränd sen tidigare (dock hästar som hade betydligt mer bråttom ut/var betydligt mer 'lättstörda')

Jag funderade lite på om man dagar jag vet att jag ska rida t ex, ska slopa frukost, för att skapa än mindre rutin (för som du säger, ingen rutin = ingen förväntan)?

inga problem alls. på vardager får dom kl 7, på helgen oftast inte före 9. dom är aldrig oroliga, sover tills man öppnar dörren typ....

jag anser att om hästarna är så hungriga på morgonen att dom blir hysteriska av en timme hit eller dit så får dom inte tillräckligt med mat!!!

Här flexas det också. Ca 3 timmar hit och dit.
Försöker att alltid ha dom ute ungefär samma timmar men det varierar när dom kommer in och ut.
Mina får morgon hö i hagen och ett mål nån gång under dan, väldigt olika, och sen på kvällen hö och kraftfoder inne.
Anpassar matmängden efter hur länge det är till nästa fodring. Kompletterar med halm och granris.
Dom är lugna och inte stressade på morgonen. Det som är viktigast för dom på morgonen är att få komma ut, inte att få äta.
Sen jag börjat ge halm så är även mitt extrema matvrak relativt lugn vid alla fodringar.

Nu förstår jag att det inte är optimalt eller ens behövs men OM det kan tänkas fodring i hagen så ställs hinkarna ut innan hästarna är där. Så om D tas ut först så leds han till sin hink och de andra får sedan "se" sina. Förstår din mamma att inte vilja var i hagen och fodra kraftfoder. :crazy: Beror ju lite på rangen om detta funkar också.

Men som sagt, ju mer du varierar ju mer "bonus" blir det ju de morgnar de får mat. :D

Det är väl just rangen som gör det svårfixat. V äter som en turboponny, ska ha pyttelite, och är högst i rang :devil:

jag anser att om hästarna är så hungriga på morgonen att dom blir hysteriska av en timme hit eller dit så får dom inte tillräckligt med mat!!!

Du skulle försökt tala om det för de två damerna som fick fri tillgång på strå, men ändå förde ett fasligt liv på mornarna om 'personalen' drog benen efter sig det minsta lilla och det inte var raka spåret ut.

Men som sagt, jag är nog mest 'bränd' sen dem, det här gänget herrar har hitills inte visat några sådana takter, men jag har ju i många år nu skytt 'frukostkraft' pga de omnämnda damerna..

Vi ger hästarnamat då det är dags. Både jag och I jobbar med konstiga tider. Så det varierar väldigt. Vi har sagt att innan kl 09 ska hästarna fått frukost. Men vid få tilfällen så funkar inte det heller. Jag slutar ibland kl 09.

Nu har vi hästarna på lösdrift. Då de kan få stampa bäst de vill. Men min gör det inte. Hon axepterar läget. Lika gör I:s ena häst. Men den hon har påp foder stampar alltd oavsett vad det gäller.

Jag är lite för att inte hålla stenhårda tider med hästarna. Tänk om varken jag eller I tar oss till stallet i tid pga oväder mm. Vill inte ha hästar som rammar hagarna/boxarna för de fick inte mat kl X!

Våra hästar får frukosten vid kl. 7 alla dagar, ibland någon kvart tidigare eller senare. På vardagarna släpper personalen ut alla hästar vilket resulterar i att de kan börja bli utsläppta direkt efter att de börjat äta upp allt foder dvs. både kraftfodret och höet. På helgerna där emot har vi privata rullande schema över in/utsläpp (+ alla kvällsfodringar, hela veckan) och då ska hästarna vara ute till senast vid 9-tiden. Så ibland på vardagarna är alla hästar ute vid 8, men på helgerna kanske inte förens en timma senare men det är inga problem för dom utan de är lugna ändå.

Däremot bör man försöka få in en viss ordning när man ska släppa ut dom, för vi har en valack som verkligen vill ha ordning och reda och han Ska ut först av alla, annars blir han halvt hysteriskt och klättrar på väggarna.. men så länge man släpper ut dom i deras ordning så är det lugnt (det resulterar oftast till att min häst står inne längst i sitt hörn och står och hänger tills hon måste gå ut. Hon är den mer morgontrötta typen som inte tycker att det brådskar och som gärna vill sträcka på sig ordentligt och vakna till innan hon kommer i sin dagsform :D )

Jag flexade rejält när jag hade hästarna hemma (för närvarande står ju dock stallet här tomt - men det ska nog inte vara för evigt...), och fodrar alltid med mycket grovfoder. Dock har jag som grundregel max 10 h mellan kvälls- och morgonfodringen (oftast mindre, fodrar det sista jag gör på kvällen o det första på morgonen). Tyckte det fungerade mycket bra, inte alls sådär matdaxoroligt som i större stallar vid klockslaget MAT. Gav alla någon form av "krubbmat" (allt från morötter till havre beroende på häst) och hö inne på morgonen, sedan in o äta frukost själv o sedan ut till mer hö i hagen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka