Flerkattshushåll

Vira

Trådstartare
Hur fungerar det för er med mer än en katt? Håller de sams eller får ni avstyra slagsmål varje dag?

Sv: Flerkattshushåll

Isola och Dimma har inte slagits en enda gång sen Dimma blev en del av familjen för en dryg månad sen. De har fräst lite, viftat med tassarna och ibland jagat varandra lite, men i övrigt verkar de ha val att samexistera.

Mina tre som bor i lägenheten med mig slåss aldrig. Spot kan klappa till Sunny ibland när han är avis på att Sunny ligger hos mig men det blir aldrig slagasmål.

Sen har jag tre som bor kvar hos mor och far och dom bägge honorna ryker ihop ibland. Det är utekatter och mor och far bor i villa så mamma försöker hålla honorna åtskillda för att den som är lägre i rang ska få vara ifred.

Jag har 3 katter som kommer bra överens. Den äldste hankatten har alltid hjälp min hona när hon fått ungar. Men nu lever tyvärr inte min honkatt längre. Men han e mån om dom andre 2 hankatterna han tvätter dom å sånt fast dom e 2 å 3 år gamla å han e 5. De har aldrig varit nåt slagsmål mellan dom å d e skönt.

Jag har 2 honor och 1 hane. Alla kastrerade. Honorna är 5 och 2 år, båda vildkatter som infångats. MEN misstänker att den ena honan är en förrymd tamkatt. Hon har inte samma beteende som hona nr 1. Dom 2 kommer alldeles utmärkt överrens. Hanen är 12 år och min första katt. Han är snäll och gör inget väsen av sig mer än att han nångång försöker upprätthålla någon slags rangordning. Då är han skitelak mot hona nr 1 som är lägst i rang. Men det går långt mellan gångerna. Annars gör mina katter aldrig något väsen av sig.

Hur fungerar det för er med mer än en katt? Håller de sams eller får ni avstyra slagsmål varje dag?

Nja, sams och sams - de skojbrottas väldigt mycket, säkert en timme om dagen. Men det är ju deras uppfattning om kul lek (även om det ganska tuffa tag mellan varven), och ingenting som vi avstyr. Är de ensamma så försöker de få oss att brottas med dem istället, så det är skönt när de är två!

Mina två hanar kommer mycket bra överens, dom sover omkramade-ihopslingrade och leker väldigt mycket med varandra. Den äldste kan vara lite onödigt hård ibland tycker jag (typ att han hoppar ner på den lille från en höjd o riktigt klämmer åt), men den lille verkar bara tycka det är kul :crazy: Den lille katten är inte könsmogen än, och den store är kastrerad, det bidrar nog till lugnet mellan dom. Men den lille ska kastreras så fort han vuxit till sej lite.

Jag har 6 katter 3 honor å 3 hanar dom funkar väldigt bra ihop, sen e ju alla i olika rang så ibland säger dom till varandra att du jag är högst i rang så kom inte för nära om ja e på dåligt humör :D men dom har aldrig bråkat som katter som inte känner varan kan göra, häromdagen kom en av mina honor inspringande genom kattluckan i full fart å såg sket rädd ut å efter kommer grannens hankatt å hotar henne me stryk :mad: då kommer 2 av mina hanar å jagar bort den dumma katten :D man får ju skydda sina flickor hi hi

Hej! Har tre katter en gammal grov kastrerad hankatt, en kastrerad honkatt och en liten kattungetjej. Hankatten och honkatten tolererar varandra, honkatten kom till oss som vuxen men det har fungerat bra, de håller sig på varsin kant. Honkatten tycker väl inte heller jättebra om den lilla nya individen, fräser en hel del:devil: men så är hon ju också en liten bitch, :D. Däremot hankatten och den lilla tjejen har blivit bästa kompisar. Det är för roligt att se när de busar med varandra, han är så himla försiktig med henne, ;), inga klor där inte vilket han definitivt har när han busar med oss :devil:. Så visst går det ha katter tillsammans, det gäller bara att låta de själva komma på vem som bestämmer, inte blanda sig i för mycket. :D

inga slagsmål här annat än ungarna när de vrestlas på golvet eller jagar varandra ..men det är ju lek.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
415
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
196
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Nu är det dags igen! För varje digitalt deltagande skänker Agria 10sek till katthem. Ska ni vara med? :) Jag tänker filma Kim imorgon...
Svar
2
· Visningar
183
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV