Flera nya regler från 1 januari

Sv: Flera nya regler från 1 januari

* Den som utför en behandling är ansvarig för det som görs, i stället för den som beställt vården.

Den här punkten var intressant, tycker jag! Förstår jag det rätt att det nu är, t. ex., den utbildade hovslagaren som har ansvar för att behandlingen blir "rätt" och att det inte är hästägarens (eller vem det nu är som har "beställt vården") ansvar?

Den här punkten var intressant, tycker jag! Förstår jag det rätt att det nu är, t. ex., den utbildade hovslagaren som har ansvar för att behandlingen blir "rätt" och att det inte är hästägarens (eller vem det nu är som har "beställt vården") ansvar?

Jag fattar det precis som du när jag läser den meningen som stod i artikeln, så om det inte utvecklas mer på något sätt om man läser hela paragrafen, så hade jag tolkat det precis som du... Men det känns som att djurägaren helt plötsligt kan komma undan väldigt mycket genom att skylla på den som genomfört behandlingen.

/Camilla

Det är väl möjligt att det kan bli så också. Fast jag tycker att det är fel om ALLT ansvar ligger på djurägaren. Ser jag till att jag väljer med omsorg, som att t.ex. kontrollera en hovslagares utbildning hos Svenska Hovslagarföreningen (ja, jag har gjort det i ett fall när jag var tveksam), så bör jag kunna lita på att den jag anlitar har rätt kunskaper för sitt yrke. Jag kan ju inte själv vara expert på allt...

Ridsport har snurrat till det i flera av punkterna. Bla skriver de väldigt otydligt gällande legitimering och godkännande. Vidare är punkt två delvis helt fel så att sen punkt tre stämmer, knappast, även där har de snurrat ihop begreppen med största sannolikhet. Vet inte var de hittat det och hur de fått till det i den punkten, vore dock intressant att se.

Från den 1 augusti införs nya bestämmelser som reglerar hästarnas utevistelse och stallmiljö.
* Hästar får inte hållas bunden i spilta mer än 16 timmar per dygn
* Boxar och spiltor ska vara utformade så att hästarnas sociala behov tillgodoses
* Hästar ska dagligen ges möjlighet att rörs sig fritt i sina naturliga gångarter

Jag trodde att dom reglerna redan gällde :eek:

Det är väl möjligt att det kan bli så också. Fast jag tycker att det är fel om ALLT ansvar ligger på djurägaren. Ser jag till att jag väljer med omsorg, som att t.ex. kontrollera en hovslagares utbildning hos Svenska Hovslagarföreningen (ja, jag har gjort det i ett fall när jag var tveksam), så bör jag kunna lita på att den jag anlitar har rätt kunskaper för sitt yrke. Jag kan ju inte själv vara expert på allt...

Där håller jag helt med dig om att ALLT ansvar inte bör ligga på djurägare, om man har anlitat någon som har någon typ av auktorisering... Men huvudansvaret anser jag fortfarande att det bör ligga på djurägare, så att det är upp till denna att avgöra om det den har anlitat sysslar med är helt uppåt väggarna eller verkar vara inom rimliga gränser...

/Camilla

Fast om man anlitar någon yrkesutbildad människa (veterinär, hovlsagare etc) är det ju för att man själv inte har den kunskapen som krävs för just den saken.
Som djurägare måste man ju kunna lita på att den man anlitar ska kunna det den påstår sig kunna.

Hade man redan kunnat saken så hade man ju aldrig anlitat någon.

ja men precis! som djurägare (ansvarig) väljer man ju inte med flit en inkompetent eller olegimiterad veterinär eller hovslagare, till exempel för att det skulle vara billigare på något sätt eller så. då ska man ju inte ha djur! så självklart är det den som säljer tjänsten som ska ha fullt ansvar, när djurägaren vill få så god vård som möjligt åt sitt djur. jag förstår faktiskt inte varför det varit en självklarhet tidigare ens?

Fast om man anlitar någon yrkesutbildad människa (veterinär, hovlsagare etc) är det ju för att man själv inte har den kunskapen som krävs för just den saken.
Som djurägare måste man ju kunna lita på att den man anlitar ska kunna det den påstår sig kunna.

Hade man redan kunnat saken så hade man ju aldrig anlitat någon.

Fast jag tycker det är min skyldighet som djur ägare att ha en ytlig kunskap på det som jag utsätter mina djur för så att jag kan avgöra om behandlingen är totalt uppåt väggarna, med undantag för veterinärabehandlingar i akut situationer, då tiden oftast inte finns att göra något annat än lita på veterinären...

/Camilla

Men någon utbildad, tex en utbildad hovslagare som har firma, den har ju ansvarsförsäkring. Så blir en häst felbehandlad så träder ju hovslagarens försäkring in. Är det så man ska tolka den nya lagen tro?

Ja jag tror den nya lagen är så. Jag kollar alltid upp om de är leg. hovslagare. En gång beställde jag tid (hembesök) av en man som kallade sig hästtandläkare- så stod det även i telefonkatalogen. Men när jag kollade upp det mer så var han en vanlig "hästkarl"...

*kl*

Vill någon hitta den exakta paragrafen som rör detta? Jag har lusläst de nya förordningarna gällande personal, ansvar, skyldigheter, delegering osv inom djurhälsovård som trätt i kraft nu 1 jan men hittar inte vilken paragraf de syftar på. Som jag skrev tidigare så med tanke på hur Ridsport snurrat till sina två första punkter i artikeln så undrar jag var denna punkt är tagen och formulerad ifrån. Vill någon hjälpa mig att leta?

ja men precis! som djurägare (ansvarig) väljer man ju inte med flit en inkompetent eller olegimiterad veterinär eller hovslagare, till exempel för att det skulle vara billigare på något sätt eller så. då ska man ju inte ha djur! så självklart är det den som säljer tjänsten som ska ha fullt ansvar, när djurägaren vill få så god vård som möjligt åt sitt djur. jag förstår faktiskt inte varför det varit en självklarhet tidigare ens?

Att många väljer en hovslagare som inte är utbildad just pga priset är ju ingen hemlighet, så det ska ju bli kul att se hur de snurrar ihop detta sen när det gäller den här legitimeringen av hovslagare.

Undrar hur det går för den hovslagaren som jag ringde för ett tag sedan? Jodå, han hade utbildning, sa han. Ringde och kollade med SHF, men han var inte medlem och det behöver man väl inte heller vara. Personen jag pratade med där tyckte att jag skulle kontakta honom igen och fråga vilken utbildning han hade. Han svarade att han gått på Flyinge vid ett visst årtal. Okej, så jag ringer SHF tillbaks och får veta att det inte fanns någon hovslagarutbildning där vid det tillfället. Det är ju först nu som det ska bli det. Undrar, som sagt, hur det går för honom nu?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter För dig som flyttar hästar mellan länder i Norden väntas nya regler från Jordbruksverket. För att kunna flytta hästar utan hälsointyg...
Svar
0
· Visningar
364
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter US Equestrian inför omfattande regeländringar för att stärka hästvälfärden inom amerikansk ridsport. Den nya regeln, som träder i kraft...
Svar
0
· Visningar
56
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets förbundsveterinär Peter Kallings informerar om ändringar och förtydliganden i Karenstids- och förbudslistan...
Svar
0
· Visningar
206
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För en vecka sedan firade Ridsport Internationella kvinnodagen genom att uppmärksamma hästvärldens kvinnor med kunskap och hästkänsla...
Svar
0
· Visningar
114
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama